Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stavas
Var initialt inställd på att beställa en V60 D3, men har blivit lite sugen på att ta en D5:a istället. Undrar dock om det passar så bra med en D5:a utan AWD (har inte råd att lägga til AWD också), det blir kanske svårt att utnyttja 205 hk genom endast framhjulen? Om man inte har råd att ta AWD, så är det kanske lika bra att hålla sig til D3:an?

Någon som har lite input/erfarenheter om detta?

// Mvh, Torbjörn
av perhall
Jag håller faktiskt inte med om ditt resonemang. D5 är en mycket roligare och mer varvvillig motor som ger bilen en helt annan karaktär. Men de problem som FWD skapar har du precis lika mycket (nästan i alla fall) med en D3 som har lika mycket vrid som D5 på låga varv! Det är inte många gånger per år du kommer att tänka "attans, jag skulle ha haft en D3". SÅ jag skulle lätt köra på en D5 även med FWD!
PH
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
D5, även om det är med fwd är enligt mig mycket roligare än D3! Jag tycker att D3 "tar slut" så fort. D5 är väldigt varvvillig i jämförelse. Dessutom kan du uppgradera D5 med Polestar sen när du har tröttnat på orginaleffekten! :wink: Ska du ha automatlåda finns det sportläge på D5 också, inte på D3. Gör väldigt stor skillnad när man vill köra aktivt! :-)-)
av Amli
Absolut D5! Det är en riktigt fin motor. Men det bästa är ju förstås att testa bägge och skapa en egen uppfattning.
av menbj0
Jag håller med tidigare inlägg. D3an totaltdör väldigt tidigt. Det är inte kul. Ta D5an.
av perhall
Skillnaden i ägandekostnad är inte stor! För det första så har ju inte D5 högre förbrukning än D3 - tittar man på andra bilar, t ex BMW 520d (4-cyl 177hk) vs 525d (6-cyl 204hk) så drar den senare 1,5 dl mer/mil och en V70 T5 drar 1 dl mer än en T4. + mycket högre skatt i fallet BMW. Sen är det ju helt klart att D5 kommer att hålla mervärdet bra! D5 är ju ett begrepp för en stark diesel och både de som vill köra snabbt o trimma o de som vill ha en familjebil brukar va intresserade av den typen av motorer i andra hand. Finns ju lite status i D5 också som D3 aldrig får. Hur många familjefäder kör inte omkring i V70 2,5T som de aldrig varvat över 4100r/m?? /PH
av oskobe
Annars kan du göra som jag och välja T5, 240 hk för samma pengar som D3. Mindre skatt mer förbrukning, men mycket mer kul enligt mig.
av V60D5AWDPolestar
Hej,

Testade D3 och D5or innan jag valde D5an, tycker att D3 är helt
OK och skulle valt den om jag tagit FWD. Kommer nog att gå åt
en del framdäck med D5 och FWD...

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]