Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maccan92
tjaa..

jag vill ha lite camber på min 940, så att hjulen lixom går in mot skärmkanten och utåt mot marken..
hur kan man få det? jag har sänkt min och fått lite, men om man vill få lite mer då? går det att få med orginal fjäderben och tallrik och allt ?
av rd350
Du gör som vanligt på 940, slå ut främre bulten i övre infästningen, ställ cambern som du vill ha den, borra nytt hål i tallriken och dra i skruven. Detta är som Volvo föreskriver att justeringen ska utföras och funkar bra.
Japp, två st. Lossa den bakre lite, och ta loss den främre helt. Slå ner den främre skruven, den sitter inpressad med splines under skallen. Justera Camber, borra nytt hål för skruven, 10,5 mm.
Pilla upp skruven underifrån, lite trångt men det går. En magnet är bra att fiska med. Använd mellanlägg, några brickor eller en större mutter och dra upp skruven med en mutter. Använd en vanlig mutter utan låsning, det får inte gå trögt i gängorna för då vill skruven vrida sig. Ta bort mellanlägg och sätt tillbaka originalmuttern.

Har du ett plant garagegolv går det faktiskt bra att ställa camber med vattenpass. 1º gör ungefär 6 mm på fälgkanten på en 15" fälg. Använd ett par lika höga hylsor eller nåt så passet går fritt från däcket. Rulla bilen lite fram och tillbaka mellan justering och mätning.

Toe-in kommer att ändra sig, så det får du justera efteråt.
Volvo car UX

Lite snabbare centerdisplay, nästan så […]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! A[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]