Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonnyo
har fortfarande problem,har köpt en lamda men det verkar vara fel.Nu får jag felkod 1-2-2(lufttempgivare) i stället för den jag hade tidigare.Jag har kopplat bort den givaren som sitter nere till på framsidan av motorn men det är kanske inte den.Nån som vet
av jonnyo
Har nu bytt fördelare o rotor-ingen skillnad.Kopplade bort spjällägesgivaren och startade den-när jag sen satte dit den igen så stannade skiten och gick inte igång igen.Jag säljer nog skiten som skrot nu,vad kan man begära?
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Byt spjällägesgivaren, verkar vara fel på den ?:-/
Lufttempgivaren du pratar om sitter på framsidan av motorn som du skriver, och styr bränslet vid varm/kallstart som Vetten beskrev. Testa byt, kostar inte många Kronor :-)-)
av jonnyo
jag har plockat av spjällhuset ock givaren.Kan man mäta om den är hel när den är avplockad.Lufttempgivaren-är det inte den som sitter på insuget från luftfiltret?Den jag har lossat sitter nertill på motorblockets framsida.Får se om jag kan sätta ihop i morgon o kolla läget
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Bild
Terminals Condition Resistance
1 & 3 Throttle Closed 1000 Ohm
1 & 3 Throttle Fully Open 2500 Ohm
2 & 3 Throttle Closed 2500 Ohm
2 & 3 Throttle Fully Open 1000 Ohm

* Ensure ignition switched OFF
* Disconnect TP sensor multi-plug.
* Check resistance between TP senor terminals.
* Operate throttle valve while checking resistance between terminals 1 and 3.
* Operate throttle valve while checking resistance between terminals 2 and 3.

Felkod 1-2-2
Ingen eller felaktig signal mottas från temperaturgivaren. Styrenheten använder denna signal för att justera insprutningsfasen (när motorn kallstartas).
Styrenheten använder denna signal för att justera insprutningsfasen (när motorn kallstartas).
Om styrenheten erhåller en signal som motsvarar mer än + 120°C eller mindre än –40°C registreras den som ett fel och lagras i minnet som felkod 1–2–2. Styrenheten arbetar sedan med ett värde som motsvarar 0°C vid start och 20°C när motorn går.
den röda kontakten är :
Temperaturgivare kylvätska (motorstyrning)
Bild
av jonnyo
Har bytt spjällägesgivaren och spänt om fördelarlocket som jag upptäckte inte satt riktigt fast.Nu går bilen igen och hoppas den klarar avgastestet nu.Tack till alla för hjälpen
av jonnyo
Har varit på besiktning i dag och det gick INTE.Avgasvärde co förhöjd tomgång var hög,dom andra värdena var braTacksam för alla tips.Jag har ju bytt en del grejor och vad skall jag kolla o byta nu?
av jonnyo
har en kompis med en skrotad 460,skulle det löna sig att byta lamdasonden eller?Det är ju lite jobb o ligga ute o göra så om någon vet-tipsa gärna

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]