Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders41
Hej
Efter ett värmefläkts ras i bilen i helgen, så vart jag tvungen att införskaffa en beg fläkt!
Hittade en i Hedemora, glad i som en lärka -17 ute så byte jag den på plats...provkörde funkade som de var tänkt.
Dagen efter så började den gnissla, vid låga varv...men minskar vid höger sväng och ökar vid vänster sväng???
Vid max tystnar de...när man sen stänger av den så slutar den med ett djävla gnisslande innan den stannar helt
Misstänker att fläktens avstånd från trumman är felet, går de att justera?
av *pettson*
anders41 skrev:Hej
Efter ett värmefläkts ras i bilen i helgen, så vart jag tvungen att införskaffa en beg fläkt!
Hittade en i Hedemora, glad i som en lärka -17 ute så byte jag den på plats...provkörde funkade som de var tänkt.
Dagen efter så började den gnissla, vid låga varv...men minskar vid höger sväng och ökar vid vänster sväng???
Vid max tystnar de...när man sen stänger av den så slutar den med ett djävla gnisslande innan den stannar helt
Misstänker att fläktens avstånd från trumman är felet, går de att justera?
Nej.. men du kan montera ur den och lämna tillbaka den då den är slut..
av *pettson*
volvo854 skrev:min gnisslar ibland, brukar bli bättre om man smörjer lagren med symaskinsolja
Eftersom lagren är av typen oljebrons som är försmorda så är det ganska kört när dom börjar bli torra. Om du inte tänkt att demontera dom, göra dom kliniskt rena och sen hetta upp dom i olja.
Det som brukar göra att dom gnisslar är att ena lagret är slitet och hålet är ovalt. När man bromsar eller svänger (beroende på åt vilket håll ovaliteten är åt) så börjar det låta. Byte är den åtgärd som gäller mest permanent.
av anders41
*pettson* skrev:
volvo854 skrev:min gnisslar ibland, brukar bli bättre om man smörjer lagren med symaskinsolja
Eftersom lagren är av typen oljebrons som är försmorda så är det ganska kört när dom börjar bli torra. Om du inte tänkt att demontera dom, göra dom kliniskt rena och sen hetta upp dom i olja.
Det som brukar göra att dom gnisslar är att ena lagret är slitet och hålet är ovalt. När man bromsar eller svänger (beroende på åt vilket håll ovaliteten är åt) så börjar det låta. Byte är den åtgärd som gäller mest permanent.
Lyder ditt råd Pettson...de blir till att fixa en ny fläkt!

Tack för hjälpen
av anders41
Nu sitter nya fläkten på plats, men de förgicks av en del små problem innan...
1: Själva fläkten, den del som snor runt var större en den som satt i...å för att få in den i fläkttrumman så måste man klämma ihop den lite med fingrarna samtidigt som man trycker in den i trumman.
Väl på plats i trumman så tar den inte i nånstans, men provkör den innan den skruvas fast.

2: Locket(svart) som fläktmotorn sitter i som skruvas fast i trumman(4 skruvar) verkar vara något mindre än orginalet, men håller tätt ändå. Kom på en ide nu när jag sitter här och skriver...man kan ju prova att byta locket mellan fläktarna.

Summa summarum...köp ingen beg fläkt på skroten, smörj inte en som gnisslar utan köp en ny!!
Användarvisningsbild
av sjoling
*pettson* skrev:
haha så det är därför fläkten bara gnisslar när jag svänger höger ner från motorvägen mot Uddevalla.. har alltid tyckt att fenomenet verkat konstigt, men då vet man :D
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]