Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Jag har en 940 -93 som har problem med kontrollampan för abs. Det har varit till o från att lampan har flashat till i instrumentbrädan men jag har inte gjort så mycket åt det. Jag bytte lampan iaf men det var ingen skillnad.
Problemet är att det inte lyser ABS när jag vrider på tändningen o inte heller sen heller förutom 2-3ggr i månaden lite sporadiskt. Ikväll så rev jag bort instrumenet och letade efter glapp eller dylikt. Jag lyckades med hjälp av en multimeter leta reda på ett troligt brott/glapp på jord-remsan som går i serie från lampa nr 9 på baksidan (ABS) till lampa 10 tror jag det var. Så jag gjorde som så att jag skrapade rent på slingan innan brottet var och lödde en sladd från det stället till en lödpunkt som jag tror ska vara jord.
När jag sen sätter tillbaka allt igen och testar att vrida på nyckeln så lyser abs-lampan fortfarande inte. Men när jag däremot startar motorn så tänds den (först en snabb blink o sen konstant, som om det hade nåt med startsekvensen att göra) och lyser med ett fast sken hela tiden tills jag stänger av den o samma sak igen när jag startar igen nästa gång. Nu är frågan, har jag löst problemet med lampan eftersom den faktiskt lyser och varnar för ett abs-fel? Eller ska den lysa även med tändningen i läge 2? Tilläggas bör att jag vet att jag troligen har en kass givare på förarsidan fram då jag har fått ut felkod 1-5-1 ett par gånger, och jag har en ny givare men har inte hunnit o byta ännu. Jag har inte prövat att nollställa felkoderna ännu sen jag lödde, men kan det påverka o göra så att den inte lyser på tändning och bara när bilen är startad. jag funderar på om jag har lyckats o löda på nån annan punkt som skulle lyst när motorn är på men inte på tändning?

Blev väldigt rörigt detta, men fråga hellre om jag har varit otydlig. Jag vill ha ordning på skiten nu!
Börja med att läsa ut felkoder, Lyser lampan skall det finnas felkoder !
om du vill kolla att det är hjulsensorn - så är det ju bara att koppla in den nya
- den behöver ju inte sitta i hjulet för att lampan skall slockna när bilen står still !

/emwtur
Tjena!

Tack för svar!

Jag har läst ut felkoder, det var samma som de har varit hela tiden, dvs 1-5-1 vänster fram. Nu kopplade jag in givaren löst liggandes i motorrummet, nollade felkoderna och vred om nyckeln till läge 2. Lampan lyser fortfarande inte på tändningen men när jag däremot startade upp den så lyste den inte längre.
Men felet med att den inte alltid lyser på tändningen kvarstår. Jag tyckte mig hitta ett mönster de gånger den lyste på tändningen o de var varje gång jag tog bilen efter att den har fått stå i minst 3-4timmar sen nyckeln vreds om senast. Nån som får nån idé om va de kan vara eller om de bara är en olycklig slump?
Tilläggas bör att med denna teorin i huuvdet så testade jag det nu vid 16 efter jobbet. Jag vred om till läge 2, lampan lyste! Jag vred av och vred på igen, då lyste de faktiskt igen, så gjorde jag 3-4ggr. Men den 5e så lyste den inte längre på tändningen. Har haft ute reläet som sitter under ratten som tydligen ska ha nåt med abs o göra. Sitter en säkring i samma relä. Jag tog iaf bort den gamla säkringen o satte i en ny, just in case. Men de gjorde ingen skillnad.
Finns de nån speciell modul som drar igång självtestet vid tändningen i läge 2? Det känns ju som om den isf skulle kunna vara boven i detta fallet?

Börjar bli lite irriterande detta...
En ny sak inträffade på vägen hem, från att ha lyst hela tiden så nånstans på vägen hem (kan varit när jag stannade vid affären) så lyste iaf inte lampan längre. Tänkte såklart först att hela skiten glappar nu, men när jag testade o bromsa på is så funkade den faktiskt. Kan lampan verkligen släcka sig själv o dessutom att abs:en fungerar fast den förmodligen har lagrade felkoder om en trasig/glapp abs-givare? Jag trodde den skulle lysa tills jag har raderat ev felkoder?
Jo, jag har ju mätt dem upp motståndet i dem med en ohm-mätare o fått fram att höger sida låg liksom den nya givaren jag har liggandes runt 1000 medans den på väster som den alltid varnar om enligt felkoderna ligger på 1200-1300 mätt stillastående med båda två givetvis.
Så den vänstra givaren är jag ju rätt säker på att den är kass/glapp/smutsig men det jag tyckte var märkligt var att lampan släckte sig under färd (om det nu inte var när jag stannade vid affären, då stängdes ju motor av o startades igen...).

Men det är ju fortfarande nåt tyvärr som gör att lampan inte vill tändas på läge 2 varje gång utav nån anledning som säkert är jättelogisk när man väl vet svaret.
Den har hittills lyst på tändningen varje gång bilen har fått stå några timmar mellan gångerna man har använt den iaf fall första gången man vrider om, sen fick jag ju inte den att göra så mer än kanske 4 ggr på raken när jag testade igår (står om det i tidigare) vilket i sig är lite märkligt med att den inte bara skulle fortsätta. Bilen startades aldrig och var aldrig i rörelse så glapp borde kunna uteslutas.
Hej, Jag har just fått fram en felkod på min 940 -95:a genom att stoppa in den lilla kablen i utag A3 i Diagnosboxen (där är 2 boxar A och B) och fick fram 1-5-1 och jag läste att det är vänster ABS givare fram som var ur funktion. För ABS lampan lyser och vill ha den släck fram över till jag har tid och råd att byta ut givaren.
Så min fråga är om man kan och då hur man nollställer felkoden så lampan slutar att lysa utan att behöva bytta själva givaren.

Tack i förhand

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]