Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Martiniskung
Min overdrive har slutat fungera, har mätt och sett att jag har ström vid knappen på växelspaken. Men jag vet inte om jag har ström ner till solenoiden vid overdriven, går kabeln från växelspaken först till ett relä eller nått innan den går till solenoiden?

tänkte om det kanske är nått kabelbrott på vägen eller om solenoiden eller overdriven är trasig? :(
av stnilsge
Kablar kan gå av längst ner vid, alldeles där dom går in i spaken. Relä finns ja. Samt en kontakt på växellådan för 5:e växeln om jag inte misstar mig och om det är en manuell låda.
av Martiniskung
kablarna har inte gått av vid spaken... men finns det inge relä vid säkringarna, som kablarna går igenom?
av stnilsge
Mittenraden, längst till höger bland reläerna. Reläet låser och överväxel går i om du trycker på knappen på spaken och 4:ans växel ligger i (kontakt på växellådan).
av billy_
Testa att løda om relæt. Det gjorde jag och nu har jag ett tydligt klick och ODn funkar klockrent.
Användarvisningsbild
av Lachine
Tänds femman vid knapptryck men växel inte går i är det oftast helt enkelt för lite olja i växellådan.
av Infide
Lachine skrev:Tänds femman vid knapptryck men växel inte går i är det oftast helt enkelt för lite olja i växellådan.
Är det helt säkert?

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]