Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Jonnish skrev:
CarMan skrev:Har inte volvo nån garanti alls på sina reservdelar?
1 år
Skulle ha varit Biltema, inte Volvo.
av tuxedo
Var i kontakt med Biltema i går för att höra om dom ändrat i sin reklamationspolicy.
De svarade att de har dom inte gjort.
Det enda dom stramat upp är att man måste kunna visa kvitto på varan man vill reklamera då det har visat sej att folk har snattat/stulit varor och sedan kommit och vill ha pengar tillbaks på garanti eller reklammation.

Detta är väl ett rimligt krav från Biltema tycker jag om det nu är så som jag vart upplyst om, men håller samtidigt med om att det är varierande kvalité på deras produkter.
Men har man så bra materialkännedom att man kan särskilja de värsta avarterna kan man nog trots allt göra fynd på Biltema.

//tuxedo
av Hemulen
Visst kan man göra fynd på B-tema :) . Det där med kvitton har dom nog alltid haft som krav,vad jag vet. Verkar inte ligga några garantilappar i kartongerna till spindelleder eller styrstag,stötdämparna ligger lösa,är man osäker om garantin eller det räknas som slitdelar, får man nog fråga. Kollade Julas katalog:Ett års garanti,sedan får man själv bevisa att det var ett ursprungsfel står det. Clas ohlson:Två års garanti på sina prylar. :)
av sweborn
CarMan skrev:Blanda inte ihopp garanti med raklamationsrätt!!!
garanti är frilligt att lämna
Reklamationsrätt är inskrivet i svensk lag o går inte frånsäga sig.

reklamationsrätt (där ska konsumenten bevisa att varan har ett ursprungsfel, men sånt som går sönder inneom 6 månader anses ha varit fårn början)
Garanti (här är säljaren ansvarig för att kolla om felet är yttre åverkan eller fabrikationsfel, samt att han måste hålla koll på om varan är inom garantin tiden)

När det gäler reklamationsrätt så har du den mot det säljande förataget, o du behöver inte bry dig ett dugg om säljaren i sin tur kommer att få betalt eller ej av den han köppt produkten av!
En kund behöver visa att ett fel föreligger (dvs skönhetsfel behöver inte vara ett fel i lagens mening), men naturligtvis behöver en konsument inte bevisa att felet är ursprungligt. Det är ingen mordrättegång där säljaren får fängelse om produkten är felaktig. Kunden förutsätts inte vara expert på ex. stötdämpares konstruktion och material och har heller inte undersökningsplikt av varan innan köpet. Därmed har denne inte ansvaret att bevisa att felet är ursprungligt, däremot kan en återförsäljare neka avhjälp om tecken finns på missbruk. Men ÅF kommer inte långt med flummet om 6-månadersregeln i sig. Den kan tillämpas i praktiken på kanske bromsklotsar eller suddgummin, och varför inte väl begagnade stötdämpare som alla är produkter som kan nötas ut på kort tid utan att det är något fel på produkten.
av per740
tuxedo skrev:Var i kontakt med Biltema i går för att höra om dom ändrat i sin reklamationspolicy.
Det enda dom stramat upp är att man måste kunna visa kvitto på varan man vill reklamera då det har visat sej att folk har snattat/stulit varor och sedan kommit och vill ha pengar tillbaks på garanti eller reklammation.

Detta är väl ett rimligt krav från Biltema tycker jag om det nu är så som jag vart upplyst om, men håller samtidigt med om att det är varierande kvalité på deras produkter.
Men har man så bra materialkännedom att man kan särskilja de värsta avarterna kan man nog trots allt göra fynd på Biltema.

//tuxedo
Länge sedan jag tittade in på forumet, vilken diskussion denna post skapade, alla har en åsikt om Biltema!
De upplysningar jag fick i varuhuset var just precis som det står i första inlägget. Medarbetaren i kundtjänst förklarade den hårdare hållningen med att de fått klagomål från sina leverantörer på att de var för generösa vid reklamationer.
Naturligtvis har jag alltid haft kvitto de tillfällen jag velat reklamera en vara enligt konsumentköplagen (3år).
Att alla medarbetare inte erkänner/upplyser om en ny hårdare policy beror nog på att det inser att det inte är speciellt bra reklam. Det är ju inte en ändring som påverkar vad de skriver i sina garantivillkor, bara att de är mycket hårdare på att kunden ska kunna visa ursprungligt fel (vilket de har rätt att kräva enligt kkl)
av *pettson*
per740 skrev:
tuxedo skrev:Var i kontakt med Biltema i går för att höra om dom ändrat i sin reklamationspolicy.

//tuxedo
Länge sedan jag tittade in på forumet, vilken diskussion denna post skapade, alla har en åsikt om Biltema!
De upplysningar jag fick i varuhuset var just precis som det står i första inlägget. Medarbetaren i kundtjänst förklarade den hårdare hållningen med att de fått klagomål från sina leverantörer på att de var för generösa vid reklamationer.
Naturligtvis har jag alltid haft kvitto de tillfällen jag velat reklamera en vara enligt konsumentköplagen (3år).
Att alla medarbetare inte erkänner/upplyser om en ny hårdare policy beror nog på att det inser att det inte är speciellt bra reklam. Det är ju inte en ändring som påverkar vad de skriver i sina garantivillkor, bara att de är mycket hårdare på att kunden ska kunna visa ursprungligt fel (vilket de har rätt att kräva enligt kkl)
håhå jaja... konsten att skapa en storm i ett vattenglas..
Känns mer som om en proteststorm vore iden med inlägget, men att den rann ut i sanden..
av per740
*pettson* skrev:håhå jaja... konsten att skapa en storm i ett vattenglas..
Känns mer som om en proteststorm vore iden med inlägget, men att den rann ut i sanden..
Näe, det var väl mera en faktaupplysning som jag och uppenbarligen några till tyckte var intressant, en parameter bland andra som man överväger när man väljer var man köper en viss grej. Det krävs nog lite mer för att skapa en "proteststorm".

Och tycker man att det är ointressant behöver man ju varken läsa hela posten eller slösa sin tid på att kommentera..;-) Bara att handla och vara glad :D
Ta bort midjelist XC70

Jag behöver ta bort midjelisten på en f[…]

Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]