Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Finns det någon som har nått bra tips/idé vad som kan vara felet. Jag får en felkod på min 89 års 740 16v (B234F) som heter 1-2-3 (kylvätsketempgivare). Började med att köpa en ny sådan. Samma felkod kommer ändå tillbaka. Har sedan provat byta styrenheten för insprutningen (en tråd från tempgivaren går ju till den). Samma felkod återkommer. Har sedan bytt styrenheten för tändningen (den andra tråden från tempgivaren går dit). Samma felkod återkommer.

Vad finns kvar att göra? Dra nya kablar från givaren till respektive enhet.

Kan det vara nått annat "enkelt" fel som jag förbisett?

Tacksam för förslag. //Stefan
Trots nya kablar dragna från tempgivaren till respektive styrenhet återkommer felet.
Jo, jag nollar felkodningen efter varje körning som den återkommer. Det händer inte varje tillfälle. Oftast tänds motorlampan efter ca 4 kilometers körning.
Den startar och går alldeles utmärkt. Drar inte mer soppa än normalt.

Nu vet jag inte vad mer att göra än att bita i det sura och lämna in den på Volvo-verkstad. De måset väl ändå kunna hitta felet. Blir till att ringa och kolla med dem om beställa tid.
EdisB234F skrev:Hej!

Vad finns kvar att göra? Dra nya kablar från givaren till respektive enhet.

Kan det vara nått annat "enkelt" fel som jag förbisett?
Vilken färg var det på den nya sensorn du satte dit, var den svart eller blå?

Mvh GK
Den är svart. Kommer inte ihåg boschnumret rakt av.

Enligt kopplingsschemat för LH-jetronic (B234F/G, B204E) så går från tempgivaren ena tråden (den rödsvart) till styrenhet tändsystem och den andra tråden (gråvit) till styrenhet LH-jetronic 2.4.

Finns det fler än en tempgivare som skickar signal till styrenheten?
Hittar då inte nått på kopplingsschemat.
Den tempgivare som sitter bredvid skickar till instrumenteringen, såvitt jag vet.

Jag har ordnat ihop min kabeldragning (skarvningen vid kontakten till respektive styrenhet) lite bättre så det kan ha varit lite dålig kontakt. Ingen felkod än efter det, men har inte kört så många mil. Känns lite hoppfullt trots allt strul :)
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]