Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
Vad är den samlade bedömningen om att köpa en ny xc90 modell 2011 ? Hur länge kommer modellen finnas kvar ? Andrahandsvärde ( det är ju en rätt gammal modell ) ? Har funderat lite på en xc60 men tycker den är något liten i framförallt bagaget.
av Nanorch
Det har nog att göra en del med vilken modell du tänker dig, D3 eller D5, hur många mil du snittar per år och hur många år du planerar att ha bilen...

En ny XC90 kommer givetvis tappa i värde men baserat på ovanstående parametrar kommer detta fall bli större eller mindre, och slutfrågan blir... är det värt det? :???:
av Mr T
Jag tycker för det första att man får väldigt mycket bil för pengarna om man köper en XC90 D5 Sport idag. Lånar svärfars ibland (MY11) och visst, det märks att det är en äldre konstruktion jämfört min V70 (också MY11) men ändå en väldigt trevlig bil men bra innerutrymmen och bra utrustning.

Ekonomi? Det beror väl alldeles på vad du jämför med.

Jag kör ca 2500 mil per år och när jag köpte ny bil i somras så räknade jag på att behålla bilen i sex år.

En ny XC90 D5 Sport med lite extrautrustning (jag räknade på inköpspris om 490.000) så blev den årliga kostnaden ca 95.000 kr. Sen beroende på hur stor kontantinsats du har kan naturligtvis det likvid flödet bli större eller mindre (amortering är ingen kostnad, även om det känns så...)

Vill man lägga ungefär en halv miljon på en SUV så tycker jag fortfarande att XC90 med D5'an och sportpaketet är ett riktigt bra val. Och jag tror också att det är ett relativt prisvärt val jämför med andra alternativ för den är rätt bra utrustad.

Jag valde istället en V70 D3 Summum med en del extra som "bara" är 20.000 billigare per år kostnadsmässigt sett, men som tack vare högre amorteringssumma innebär 3.500 kr mer i betalning varje månad.

För 498 kkr får du en basutrustad Q7 med lilla dieseln och tiptroniclåda. Nyare bil men dyrare i drift och en snabbtitt på blocken indikerar samma värdefall så högre totalkostnad. Värt det eller ej?

MVH

//Mr T
av joschua
jag har väl kalkylen att behålla bilen i ca 5 år och 10 000 mil. har fått offert på en d5 sport på 457' och en d3 momentum 376' bägge inkl det nödvändigaste . Vad jag är mest undrande över är hur het en sådan bil är om 5 år ( det är ju en väldigt gammal modell då ). Skiljer det något mellan d5 awd och d3 fwd kan man tro ( procentuellt alltså ) ? Alternativen till dessa är ju att kanske att köpa en 2 år gammal x5:a .
av Lövet
Om 5 år är modellen 13 år gammal. Så nej, den kommer inte vara het då.

Att köpa sista årsmodellerna av en bil är alltid lite vanskligt eftersom bilen begagnat i många fall kommer framstå som oerhört mycket dyrare än andra lite äldre som ser likadana ut. Å andra sidan brukar bilarna vara väldigt väl ihopskruvade och av bra kvalité.
av joschua
andreas_lofgren skrev:Om 5 år är modellen 13 år gammal. Så nej, den kommer inte vara het då.

Att köpa sista årsmodellerna av en bil är alltid lite vanskligt eftersom bilen begagnat i många fall kommer framstå som oerhört mycket dyrare än andra lite äldre som ser likadana ut. Å andra sidan brukar bilarna vara väldigt väl ihopskruvade och av bra kvalité.
Ja. du har nog rätt. X5 el Q7 kanske är ett bättre alternativ - får dock bli beggat i så fall.
Användarvisningsbild
av jenix777
Om nu inte XC90 är ett förstahands val (som jag för övrigt själv äger och är förbaskat nöjd med) så skulle jag sikta in mig på nya Land Cruiser 120, i stort sett samma bil, fast (i mitt tycke) en bättre bil, i stort sett samma pengar, riktig terrängbil (dock SUV maskerad) och ett mycket bra andrahandsvärde. En kompis köpte en Land Cruiser 120 -2007 diesel samtidigt som jag köpte min XC90 D5, han sålde den nyligen för 320.000 med 15.500 på mätaren. Jag skulle (i bästa fall) få runt 225.000 för min som gått ca 17.000 mil (dock endast ca 175.000 kr om jag lämnar den i inbyte).
av joschua
jenix777 skrev:Om nu inte XC90 är ett förstahands val (som jag för övrigt själv äger och är förbaskat nöjd med) så skulle jag sikta in mig på nya Land Cruiser 120, i stort sett samma bil, fast (i mitt tycke) en bättre bil, i stort sett samma pengar, riktig terrängbil (dock SUV maskerad) och ett mycket bra andrahandsvärde. En kompis köpte en Land Cruiser 120 -2007 diesel samtidigt som jag köpte min XC90 D5, han sålde den nyligen för 320.000 med 15.500 på mätaren. Jag skulle (i bästa fall) få runt 225.000 för min som gått ca 17.000 mil (dock endast ca 175.000 kr om jag lämnar den i inbyte).
Ja där har du faktiskt ett bra alternativ -Land cruiser . Gav du och din kompis ungefär samma pengar 2007 eller hur såg prisbilden ut då ? Tittar jag på Blocket ligger nya Landcruiser på 500-550 .
av jofr
Verkar det hyfsat säkert att Volvo släpper en ny XC90 i slutet på 2011 eller början på 2012?
Jag är själv i behov av sjusits bil och var och testade en XC90 D5 R-design häromdagen. R-Design helt ok förutom dubbla bak-pipor som jag inte tycker passar. Fick en offert på 472' med bla VOC (SMS start av värmaren), drag, laminerade glas och V-däck på Volvo originalfälgar. Mycket pengar, speciellt om det kommer en ny senare i år.

Anta att man lägger 472' och vill byta in den om två år till en ny XC90, vad bjuds man då på Bilia? 300' Knappt...
eller vad tror Ni?

Jag kör just nu en XC70 D3 årsmodell -11 (inklusive aktivt chassi=superbra komfort och VOC med SMS start samt el-baklucka) och jfrt med den känns XC90 förståss lite daterad och går att beställa med VOC men inte med vare sig aktivt chassi eller elbaklucka som många konkurrenter har på sina 7-sits suvar.
Dock är dieseln ny i XC90 från och med 2011 så det kanske tyder på att den är kvar ett tag till.

Men det är klart, 472' en splitter ny bil, jfr med vad man får för X5:a eller Q7. Då snackar vi kanske 08:or som gått minst 5000 mil.
av jofr
Förresten, är Volvo smart skickar dom in nya D3 motorn i nya XC90:an. Ingen raket direkt men tyst och räcker till för normal körning, 163 hk låter inte mycket men jag tycker absolut det räcker i min XC70 och jag tror faktiskt även att det räcker i en XC90.

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]