NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av waiko
Dom här nya adaptionerna och ECM är det nåt man ska ringa om?? Har kört 240 mil med min D2 nu och tycker jag får besöka macken lite för mycket.
Enl färddator så drar bilen 0,5 men jag tycker det är lite konstigt. Och jag kör inte rally utan försöker köra så miljömedvet som jag kan. Ska man ha hårt pumpade däck eller ska man ligga på lagom 2,3 ca?
TAcksam för svar.
Så fick jag ut min nya V50 D2 igår! Skall verkligen bli intressant att se vart förbrukningen hamnar. Dieselvärmaren ställer jag när jag behöver, så den lär få gå en del. Hittils säger bilen 0,45 enligt färddator, men det lär nog bli mera vid pumpen.

Vilket däckstryck kör ni på?

Jag tittade på rekommendationerna och såg att 2,5 bar var rekommenderat för "Eco-driving", så jag lassade i 2,6. När man läser däckstester brukar det ju skrivas att man gott kan ha lite extra.

Ni som har haft D2 ett tag, tycker ni att däckstrycket gör stor skillnad på förbrukningen? Jag kör med orginaldimension...
av waiko
Ska nu tanka igen, nollade trippen vid senaste tanknig. Har kört 72 mil nu och kan köra 14 mil till enl färddatorn. Bränslelampan har börjat lysa med. Hur räknar man ut hur mycket den har dragit??? Litar inte på färddatorn det minsta ang medelförbrukningen :???: .
av dali
Tanka fullt, notera hur mycket som gick i och milen på trippmätaren (som du sedan nollställer igen om du vill kolla en tank till).

Förbrukningen (per mil) = literna delat med milen.
av waiko
msmmax skrev:Har fått ny programvara till ECM + nollat alla adaptioner i ECM och kört Adaptionskörning
Nu drar bilen kring 0,4 liter\milen istället för 0,5-0,6 i 90km/h enligt färddatorn
Ringde du bara din ÅF och sa att dom får fixa det? Hämtade min bil 13/12 2010 och tycker den drar för mycket. Eller är den redan uppdaterad med dom nya koder mm
waiko skrev:
msmmax skrev:Har fått ny programvara till ECM + nollat alla adaptioner i ECM och kört Adaptionskörning
Nu drar bilen kring 0,4 liter\milen istället för 0,5-0,6 i 90km/h enligt färddatorn
Ringde du bara din ÅF och sa att dom får fixa det? Hämtade min bil 13/12 2010 och tycker den drar för mycket. Eller är den redan uppdaterad med dom nya koder mm
Du kan ju be verkstaden kolla att du har den senaste programvaran till ECM
Volvo håller på med en ny programvara till ECM för den är inte riktigt bra ännu
Min bil drar nu på vintern 0.6-0.7 i verkligheten enl. färddatorn 0.5-0.55 mest stadskörning men dieselvärmaren räknas inte in i färddatorn så det är väl ok
Dieselvärmaren drar 6 dl i timmen
av waiko
Har tankat nu, fick i 42 liter och nollade trippmätaren. Tanken innan blev 41 liter och jag körde 74 mil på den. Då blir det väl 0.55 l/mil som den har dragit i genomsnitt??

Om det stämmer så är det en bit kvar för att komma ner i volvos sk spec :wink: :wink: .
Ang ecm, behöver man komma in med bilen för att dom ska veta om man har den senaste uppdateringen eller kan dom se det på datorn??
waiko skrev:Har tankat nu, fick i 42 liter och nollade trippmätaren. Tanken innan blev 41 liter och jag körde 74 mil på den. Då blir det väl 0.55 l/mil som den har dragit i genomsnitt??

Om det stämmer så är det en bit kvar för att komma ner i volvos sk spec :wink: :wink: .
Ang ecm, behöver man komma in med bilen för att dom ska veta om man har den senaste uppdateringen eller kan dom se det på datorn??
Tror dom kan kolla via datorn annars är det väl bara ringa och fråga
Däck med storleken 15, 16 eller 17 tum till en bil som är registrerad till en given omkrets påverkar inte förbrukningen nämnvärt. Det är fälg storleken som anges och inte hjulets omkrets. Själv trivs jag bäst med 15 tum om det är möjligt samt att de har en bättre komfort.
av waiko
Äntligen nere på 0,43, lugn och vanlig körning till och från stan. Tur och retur ca 3 mil. Men allt under 0,5 duger riktigt bra. Att hålla 0,43 blir inte lätt att fixa hela tiden. Men att nån gång komma dit ner är gött. :D :D .
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 51

När jag svänger ganska kraftigt, tex i e[…]

Hejsan, köpte mig en V60 T3 2011 idag, och te[…]

Fick nu OTA notis. Den installerar den senaste! I[…]

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]