Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Räkan
Går det att installera en färddator i volvo 440 2.0 se -96? Någon som har koll på det?
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag vet inte om man kan installera en volvo färddator i bilen men det finns ju färddatorer som man kan eftermontera som tex Econen. Det är en finsk utvecklad färdator som vi använde oss av i utbildningar på mitt förra jobb. Nu har den utvecklats lite till sen dess och heter Econen II. Mer info finns här http://www.kgk.se/templates/Division_Tr ... _4236.aspx Hoppas att det hjälper något. Kan säga att mätaren är väldigt exakt och visar momentanförbrukningen direkt. Vilket volvos inte riktigt gör.
Användarvisningsbild
av vetten
Hade du tänkt att installera en volvo 440 orginal färddator så går det säkert att genomföra men jag skulle nog inte ge mej på en sån sak, först och främst så kommer du att behöva byta ut diverse givare sen dra nytt kablage du måste också konvertera växellådan för en elektrisk givare (på den vanliga är den mekanisk med vajer) sen så styrs ju allt detta från en liten elektronisk dosa som också sköter en del andra funktioner, så mitt tips är köp en 440 med färddator orginalmonterad så slipper du åtminstånde monteringsbestyren, sen är det ju även så att den färddator som satt i 400-serien och även i dom tidiga 40-serien inte är så där välgjorda utan brukar ha en del fel efter några år på nacken, visserligen inte så svåra att fixa till det handlar mest om dåliga lödningar och kontakter, men tänk posetivt och skruva på så kanske du löser det :D

vetten
av An3Azz
Så det är alltså inte lika enkelt gjort på 400 serien som det är på 800/x70 bilar, dvs att allt är fördraget och bara och jacka i. Du är alltså 100% säker på att det är som du beskriver ovan vetten?
Användarvisningsbild
av vetten
Hej, är inte helt säker på huruvida kablaget är fördragen det kan de ju iofs vara men div. givare :shock: måste ju bytas och så den knepigaste delen är ju givaren till hastighetsmätaren som ju drivs med vajer på bilar utan färddator och är elektrontsk på bilar med, har för mej att givarna inte ens sitter på samma ställe på växellådan utan man måste bygga om :( så enkelt är det inte absolut inte bara att jacka i och köra :( men de är ju klart med ett gott humör och ett posetivt tänkande så går ju det mästa att lösa :wink:

vetten
av Mr. Econen
Econen kan anslutas på alla motorer som har elektronisk bränsleinsprutning.
På äldre bilar utan CAN-bus kan den anslutas så att den lyssnar på insprutningspulsen. På nyare bilar kan man ansluta den till CAN-bussen och få all info därifrån.
av Cicaro
Mr. Econen skrev:Econen kan anslutas på alla motorer som har elektronisk bränsleinsprutning.
På äldre bilar utan CAN-bus kan den anslutas så att den lyssnar på insprutningspulsen. På nyare bilar kan man ansluta den till CAN-bussen och få all info därifrån.
pratar ni om den vanliga färddatorn som satt i instrumentpanelen som tillval så man kan sno en färddator från skroten och slippa bygga om växellåda osv som stått ovan?
av krang
Cicaro skrev:
Mr. Econen skrev:Econen kan anslutas på alla motorer som har elektronisk bränsleinsprutning.
pratar ni om den vanliga färddatorn som satt i instrumentpanelen som tillval så man kan sno en färddator från skroten och slippa bygga om växellåda osv som stått ovan?
Men det intrumentet med infocenter har väl elektronisk hastighetsmätare medan de utan har mekanisk. Då Saknas det väl en givare om man ska konvertera eller?
av Cicaro
jag kommer inte ihåg men den som har infocenter hade jag för mig hade varvtalsräknaren te vänster, hastighetsmätaren i mitten och sen till höger infocenter med alla temperaturer, soppamängd osv osv samt ett reglage bredvid klockan

rätta mig om jag har fel jag har bara tjuvkikat in genom fönstret som hastigast på en 460 med infocenter...
Användarvisningsbild
av vetten
Visst varvräknare till vänster, hastighetsmätare i mitten och infocenter till höger men det är lik förbaskat elektronisk hastighetsmätare på bilar med infocenter och mekanisk på dom utan och eftersom hela instrumentet med alla mätare är ihopbyggt till en enhet så MÅSTE :shock: det byggas om vid växellådan till elektonisk givare från mekanisk precis som jag har skrivit tidigare och jag VET :idea: detta jag tror :oops: inte bara

vetten

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]