Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eisenhower
dalle76 skrev:nej den sitter gör lätt till i motorrummet . vid batteriet mot innerskärmen sitter ett stort relä i metall.det är ljusreläet. alldeles i närheten sitter denna säkring. det är ingen stor säkringsbox utan bara en säkring du bör hitta den om du kikar lite och som sagt kolla även hållaren noga ganska vanligt att man för knippsa väck den och sätta dit ny som går att ersätta med vilken hängsäkrings hållare som helst som tål rätt ampere på säkring.
Hela hållaren hade brunnit av på mitten :S, så det blir väl att smacka dit en ny idag. Tack så mycket! ;)
av eisenhower
Det var säkringshållaren som hade ärgat och brunnit av på mitten. Så jag bytte ut den mot en ny säkringshållare och bilen startade på direkten. Tack så mycket för hjälpen ni är guld värda :D
av CHarrysson
Henke3 skrev:lossa relät, kolla spänning på röd kabel (stift 30 ser du på relät), skall vara full spänning från batteriet via hängsäkringen.
Har du spänning så bygla över i kontakten till gul-röd kabel (stift 87/2) då skall bägge pumparna starta.
Om detta funkar, ta bort byglingen.
Slå på tändning och kolla spänning på röd-svart kabel (LH2.2) (stift 85). På LH 2.4 är denna kabel orange och jag vet inte om den ger spänning med påslagen tändning eller om startmotorn måste snurra, du får kolla.
Om detta är OK, kolla blå-grön kabel (stift 86/2) som skall jorda relät vid körning på startmotorn. Detta får ev kollas med relät på plats i kontakten.
Kolla även gul-svart kabel (stift 86/1) skall oxå jorda vid körning på startmotorn.
Jag lånar tråden lite

Blir galen på bilen snart.

Har konstant spänning till stift 30
har provat bygla 30 till 87/2 då går pumpen
stift 85 har jag spänning ur när jag vrider på tändningen.

Men får när jag kontollerar jordningen på blågrön kabel (86/2) och gulsvart kabel (86/1)
så vill den inte vara med, de jordar alltså inte vid körning på startmotorn.

Har provat med två olika relän, kan jag ha sådan otur att bägge är kassa?
de klickar iaf en gång när jag vrider på tändning och ytterligare en gång när jag kör på starten
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]