Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smulan1111
vart ledsen min s80 en 170hk går inte sätta chipa. det finns inget till just den modellen.
en 00
vet någon om det går att göra något.
vill få ner bensinförbrukningen den ligger mer än en cadilac i stan 1.2 :cry:
Användarvisningsbild
av Guru
Släpp gasen! Oavsett vad du har för "chip" i bilen så finns det inget "chip" som kan ändra din bils förbrukning nämnvärt. Inte utan att försämra prestandan i alla fall.
av Kena
smulan1111 skrev:vart ledsen min s80 en 170hk går inte sätta chipa. det finns inget till just den modellen.
en 00
Det skiljer ju på förbrukning rätt mycket mellan olika orter beroende på hur trafiksituationen ser ut. Många rödljus och bilköer drar ju upp förbrukningen avsevärt samt hur du använder gasen mellan rödljusen. Jag har en V70 med 170 hk motor (manuell) och kör nästan uteslutande stadskörning (Luleå) och förbrukar ungefär 0,95L/mil i snitt och jag får nog räkna mej till de snabbare från punkt A-B. Dock skulle jag lätt kunna gå ned 1dL/mil om jag använde mer tid A-B och Eco drajvade lite mer. Googla lite i ämnet så kanske du får lite tips.
av smulan1111
Kena skrev:
smulan1111 skrev:vart ledsen min s80 en 170hk går inte sätta chipa. det finns inget till just den modellen.
en 00
Det skiljer ju på förbrukning rätt mycket mellan olika orter beroende på hur trafiksituationen ser ut. Många rödljus och bilköer drar ju upp förbrukningen avsevärt samt hur du använder gasen mellan rödljusen. Jag har en V70 med 170 hk motor (manuell) och kör nästan uteslutande stadskörning (Luleå) och förbrukar ungefär 0,95L/mil i snitt och jag får nog räkna mej till de snabbare från punkt A-B. Dock skulle jag lätt kunna gå ned 1dL/mil om jag använde mer tid A-B och Eco drajvade lite mer. Googla lite i ämnet så kanske du får lite tips.
jag gasar inte kör enormnt lungt käring kör ju
Användarvisningsbild
av Guru
smulan1111 skrev:jag gasar inte kör enormnt lungt käring kör ju
Kör du så lugnt att din förbrukning är onormal kanske något är fel? Börja med att kolla felkoder.
av smulan1111
ja jag ska kolla i fall det är något i datorn som måste rättas till
men allt sånt är ju så dyrt =( snyft
dom tar ju för en felsökning mellan 1500-2000kr
jag kör lugnt. har haft stora bilar tidigare o denna tar mer soppa än dom.
något fel någon stans
av kågewatt
en 00
Var glad för det. Min ligger på 1,64
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Detta är inte normalt och något är fel om du inte kör som en blådåre. Kolla stift, bränslefilter, luftfilter mm. Hur är ditt gasspjäll?
av kågewatt
Nja jag har ju automat. Bilen är nyservad. Datorn visar 1.29.

Det tar däremot i mitt tycke lång tid innan motorn blir varm,det kan ju påverka,fast jag
vet inte hur länge det skall ta vid typ -10. Bilen står i varmgarage 16gr

Kan väl ha stått en del på tomgång när det varit kallt,men det diffar 11liter mot datorn.

Provar jag köra landsväg vid 90 så visar datorn 0.75 ungefär.

Det är väl inge roligt att köra som en blådåre med en s80, dessutom framhjulsdriven :lol:

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]