NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
#488665
Hur mycket drar era 2,0 D ungefär vid blandad normal körning?

Partikelfiltret oroar mig också med tanke på kostnaden vid byte.
Vad kostar det att byta? Måste man byta? eller går det att köra längre än vad Volvo tycker?
Användarvisningsbild
av mikhan
#488676
Ca 0,6 l/mil,upp till en 1dl extra på vintern beroende på hur mycket dieselvärmaren används...den förbrukningen syns inte på färddatorn,märks vid pumpen.

Har för mig att det kostade ca 5000 att byta partikelfilter,sen fylls det ju på nån vätska(additiv) vart 6000 mil också,det är väl nån tusenlapp till extra.
av kebne
#488679
Ej testat själv än men enligt olika källor bla inlägg på citroenakuten (samma psa motor) så ska det gå att ta lös filtret och spola bort avlagringarna med vatten.
av danneh
#488697
Enligt färddatorn och uträkning vid tankning, ca 0,7l/mil.
Då kör vi mestadels tor jobbet, med stopp på dagis/skola, 8km hastighetsbegränsningen är då mellan 50-70km/h.
Då och då även E4, 110km/h.

MEN då hade inte jag dieselvärmare alls..nada.
av jumu01
#488700
Runt 0.65/mil men då ligger jag inte på "bromsen".
Dieselvärmaren används 3 ggr/veckan vintertid.
Men att ställa frågan vilken förbrukning är inte helt relevant då alla har sin personliga körstil.

Partikelfilterbyte runt 6500 kr här i Umeå sedan tillkommer även serviceavgiften för 12000 mil och vid dessa miltal så är det ev dags för bromsskivor och bromsklossbyte så det är inte ovanligt att notan på 12000 mil hamnar på 15000 - 17000 kr pratade med min mekaniker vid 6000 mila servicen, efter detta besked har jag bestämt mig för att avyttra bilen före 10000 mil.

Läs dessa inlägg om partikelfiltret http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... er#p328176!
av kebne
#489106
Tänkte också i de banorna. Men jag gillar verkligen bilen! Köregenskaperna, motorn och komforten är det som jag mest uppskattar.
av jumu01
#489117
Visst S40 2.0D är en trevlig bil att köra, motorn är det inget fel på tyvärr enda plumpen är servicekostnaden, jag var lite dum som inte tog reda på mer om detta på bilen, det var min första diesel och jag kommer att fortsätta med dieselbilar i framtiden också, men med den vetskap jag har i dag om bilen så ångrar jag mig att jag inte köpte en D5 istället.

Vi får se om det blir en D3 framöver troligen samma kaross för jag trivs med bilens vägegenskaper och den är rymlig för mig och min sambo! Och det bästa av allt är dieselvärmaren nu i vintertid så är man inte beroende av någon motorvärmarstolpe utan kan parkera var som helst och komma till en varm bil!
av kebne
#489157
Å andra sidan är ju D5 typ 25 tusen dyrare i inköp (på begmarknaden). Det motsvarar 4 stycken byten av partikelfilter på en 2.0D och då är vi uppe i 48000mil.

Tycker 2.0d är riktigt duglig även om D3-D4-D5 glänser lite extra.
av dallaboo
#489244
Min drog 0.85 i snitt o då var det mest stadskörning.
Kan säga att 2.0 motorn är riktig bra och även när man kör ganska aggresivt så går inte förbrukningen över litern.
av hixx
#492788
Här har du förbrukningen på min kärra. Stadskörning blandat med 6mils pendling till jobbet varje dag.
http://soppatorsk.se/vehicle/15/

Tycker att datorn stämmer väl överens med riktig förbrukning, Datorn säger 0.62l/mil i snitt, verklig data 0,64l/mil.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]