Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleSvens
#421382
Dörrstoppet på förarsidan på min V70-00 knäpper kraftigt när dörren öppnas resp stängs. Jag har försökt med olja men det hjälper inte. Vad kan det vara, har något lossnat/gått sönder? Hur kommer jag åt dörrstoppet? Måste jag lossa hela dörrsidan?
Tacksam för råd / Kalle
av KalleSvens
#421397
Tack för länken. Det verkar inte vara så lätt att åtgärda! Dessvärre fungerade inte länkarna bland kommentarerna. Det låter mer och mer illa, blir det mer skador om man använder dörren utan att göra något åt det - tänkte ev vänta några veckor till semestern innan jag ger mig på det. / Kalle
av patrix
#421426
http://lmgtfy.com/?q=Volvo+door+stay+fix :wink:

Jag har detta fel och tänker borra och skruva den dan jag får tid till det. Tills dess har jag skruvat bort dörrstoppet helt. Det för med sig att dörren kan öppnas för långt och mosa kontakten mellan dörr och A-stolpen, men jag har haft det så i mer än ett år utan att det hänt. Man får hålla i dörren när man öppnar och stänger bara :)
av matr
#486796
Har Du löst problemet? Hur? Har samma problem på min V70, årsm.99
Fästet mot stolpen verkar löst. Glappar när man öppnar dörren.
av *pettson*
#486801
Dörren är ypperligt lätt att haka av för att kunna arbeta perfekt, utan att ändra inställningar.
Lossa torx skruven i elkontakten. Vrid kontakten så den hakar ur.
Lossa dörrstoppet.
Lossa dom två torxskruvarna på gångjärnen. (INTE lossa på dörren....)
Stäng dörren tills nästan stängd.
Haka av dörren och ställ den där den inte blir skadad.
Borra små hål i ändarna på sprickorna så dom inte går vidare.
Slipa av färg och grader.
Åtgärda sprickan i dörrstolpen med svets.
Slipa och lacka efter.
För den som skruvar så bör man vara medveten om att det här är en försvagning i dörrstolpen. Alltså en försvagning i krockskyddet eller för den delen skyddet om du slår runt, det handlar inte bara om dörrstoppet. Sånt skruvas inte om man vill vara så säker man kan den dagen om det händer. Sprickorna löper vidare om man skruvar och till sist blir det väldigt dåligt.
Stoppa sprickan, sprickorna och sen svetsa är det ENDA alternativet. Reder man inte ut det själv får man lämna in det till nån annan för att få det seriöst gjort.
av patrix
#486853
matr skrev:Har Du löst problemet? Hur? Har samma problem på min V70, årsm.99
Fästet mot stolpen verkar löst. Glappar när man öppnar dörren.
Hej! Oj, det var en gammal tråd som vakna till liv :)
Nej, latmasken, eller ehh "prioriteringar" har gjort att jag inte gett mig på detta ännu. Det funkar ju att ha en dörr utan stopp, bara man är lite försiktig. Men nu till sommarn så! :) Här är en bättre länk med bilder på "hacket" som ej kräver svetsning
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =1&t=16857.

Jag vill inte tjafsa Pettson, men jag anser inte att borra/skruva i stället för att svetsa påverkar dörrstolpens eller A-stolpens integritet. Fästet till dörrstoppen sitter på en platta som är punktsvetsad på balken. Det är denna svets som lossnar, men ovasett om plattan sitter fast eller inte så är dörrstolpen intakt.
av *pettson*
#486907
Ni gör precis som ni vill.
Vill man inte laga nånting i en säkerhetszon korrekt så skiter man helt sonika i det.
Trasslet är att finns inte sprickorna synligt idag så kommer dom snart att vara det. Skruvarna löser inte problemet mer än att oljudet försvinner. Du tar alltså bort symptomen på problemet, men gör inte nån hel bot på det.
Svetsningen är inte nån komfortsak, det är en lösning på ett säkerhetsproblem.
av patrix
#487214
*pettson* skrev:Ni gör precis som ni vill.
Vill man inte laga nånting i en säkerhetszon korrekt så skiter man helt sonika i det.
Trasslet är att finns inte sprickorna synligt idag så kommer dom snart att vara det. Skruvarna löser inte problemet mer än att oljudet försvinner. Du tar alltså bort symptomen på problemet, men gör inte nån hel bot på det.
Svetsningen är inte nån komfortsak, det är en lösning på ett säkerhetsproblem.
Jag tvivlar på att du satt dig in i hur lagningen med skruv går till. Man fäster alltså plattan med skruv och mutter. Det löser problemet på samma sätt som om man svetsar.

Vad är det för sprickor? Menar du att en trasig infästning skapar sprickbildning i dörrstolpen som om det ej åtgärdas med svetsning, skulle försvaga denna och påverka bilens säkerhet? Jag har väldigt svårt att köpa det. Om så vore fallet så borde rimligen Volvo gå ut med en varning till berörda Volvoägare. Felet är ju ganska vanligt och Volvos kärnvärde är säkerhet.
av *pettson*
#487239
patrix skrev:
*pettson* skrev:Ni gör precis som ni vill.
Vill man inte laga nånting i en säkerhetszon korrekt så skiter man helt sonika i det.
Trasslet är att finns inte sprickorna synligt idag så kommer dom snart att vara det. Skruvarna löser inte problemet mer än att oljudet försvinner. Du tar alltså bort symptomen på problemet, men gör inte nån hel bot på det.
Svetsningen är inte nån komfortsak, det är en lösning på ett säkerhetsproblem.
Jag tvivlar på att du satt dig in i hur lagningen med skruv går till. Man fäster alltså plattan med skruv och mutter. Det löser problemet på samma sätt som om man svetsar.

Vad är det för sprickor? Menar du att en trasig infästning skapar sprickbildning i dörrstolpen som om det ej åtgärdas med svetsning, skulle försvaga denna och påverka bilens säkerhet? Jag har väldigt svårt att köpa det. Om så vore fallet så borde rimligen Volvo gå ut med en varning till berörda Volvoägare. Felet är ju ganska vanligt och Volvos kärnvärde är säkerhet.
Volvo vet om det och volvo har ett servicemeddelande om det och hur det ska lagas.. och det är INTE skruvning som gäller. Så problemet är inte nytt och okänt.
Ja, problemet är att punktsvetsarna när dom släpper skapar microsprickor och förr eller senare spricker det ut i stolpen. Har själv borrat och svetsat ett antal med upp till 5cm långa sprickor i. Även svetsat några taxi där B stolparna har exakt samma sprickor vid bakdörrarnas stopp.
Tycker du att det verkar lustigt? Isåfall kan du ta och öppna dörren på den friska sidan, be nån hålla i dörren när den är nästan max öppen. Du sätter fingrarna på stolpen vid dörrstoppet och din medhjälpare tar nu och trycker lite på dörren utåt, medhjälparen behöver inte ta i, det räcker med ett par fingrar att trycka på dörren med. Känn hur det fjädrar så vackert i stolpen. NU vet du varför det spricker med tiden och varför man inte ska skruva.
Du får servicemeddelandet nedan. Bara att öppna bilderna och skriva ut.
Min källa är inte volvo på bilderna, men volvos nummer på motsvarande meddelande finns på första bladet om du hellre vill begära ut dom.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]