Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nilson
CarMan skrev:Är firman medläm i MRF så måste han följa ARN:s beslut (kan var bra att veta innan man köper bil)
ARN ger bara en rekomendation, så om du ska får rätt mot nån annan kan det innebära att du även måste ta det den hårda vägen genom rätegång...

Men du har i detta fall konsumentköplagen på din sida. så du har all rätt att få det åtgärdat.
Du kan bli tvungen att åka till handlaren för at han ska åtgärda det (det är han som bestämmer det!) men du har rät till ersättning för resan.
Han måste inte följa Arn utan hamnar bara på tidn råd och röns svarta lista ifall han inte gör det.
Och den "hårda" vägen genom rättegång kan ta 5år och kosta dig mer än vad du gav för bilen om du inte vinner.
Användarvisningsbild
av Wanchai
Jag hade börjat med att skicka en skriftlig reklamation (epost går bra). Ange även där att du vill ha svar inom X antal dagar. Sen ringer du bilhandlaren och frågar vad han föreslår eftersom han, som någon nämner här ovan, har rätt att på egen hand rätta till felet.
Användarvisningsbild
av iigloo
Konsumentköplagen gäller oavsett om han är ansluten till MRF eller inte. Fel som upptäcks inom 6 mån, från dagen du köpte bilen, anses ha funnits där när du köpte bilen.
Han kommer aldrig ifrån det. Han ska dock få chans att försöka laga felet tre gånger. Efter andra gången kan du vägra en tredje reparation och häva köpet.
Säg till han att laga felet eller häva köpet.
av JörgenB
Grattis dressman.

Jag hade problem med min bil vid köp och en handlare som trilskades, jag prata med MRF och fick lite hjälp. Tyvärr så fick jag bara lite hjälp och bilen har fortfarande vissa bekymmer kvar.
MRF, bilhandlare och annat packa ska man se som folk som gör allt för att blåsa en. Precis som fastighetsmäklare.
När man väl behöver det man betalar lite extra för så smiter dom undan.
Mina nästa bilar blir nya eller köpta av privatperson. Aldrig att jag vänder mej till en handlare igen på beg bil. Då dom inte har några skylldigheter eller ansvar.

Dålig turbo, glappande instrument och trasig Ac är mina åkommor. Instrumenten har jag lyckats fått handlaren ta, men resten får jag stå för. Turbon upptäcktes först vid husvagnsdragande men fortfarande inom dessa 3 mån. Bilen provkördes på senvintern i minusgrader och Ac funktionen kunde inte kontrolleras.
av JörgenB
iigloo skrev:Konsumentköplagen gäller oavsett om han är ansluten till MRF eller inte. Fel som upptäcks inom 6 mån, från dagen du köpte bilen, anses ha funnits där när du köpte bilen.
Han kommer aldrig ifrån det. Han ska dock få chans att försöka laga felet tre gånger. Efter andra gången kan du vägra en tredje reparation och häva köpet.

Glöm det. Handlare är ormar och MRF deras skyddsnät. Jag lyckades få bilen godkänd i besiktning med MRF, resten var min huvudvärk.
Användarvisningsbild
av iigloo
JörgenB skrev:
iigloo skrev:Konsumentköplagen gäller oavsett om han är ansluten till MRF eller inte. Fel som upptäcks inom 6 mån, från dagen du köpte bilen, anses ha funnits där när du köpte bilen.

Glöm det. Handlare är ormar och MRF deras skyddsnät. Jag lyckades få bilen godkänd i besiktning med MRF, resten var min huvudvärk.
Bara att M-testa bilen och sen visa upp protokollet. Får du nej skickar du in det till ARN. Får du medhåll från dem går du tillbaka. Får du fortfarande nej -> polisanmälan.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Alla MRF-anslutna handlare är skyldiga att följa ARN annars får man inte vara MRF-ansluten. När jag köpte min 9-5 så hände följande:

*Bad dem mäta kamkedjesträckaren som var ute max de bytte kamkedja, drev vevhusventilation
*Tändningslåset fjädrade inte tillbaka nyckeln vilket medförde att startmotorn snurrade i samma varvtal som motorn, ledde till ras och byte av startmotor
*Larmsiren batteri- byte av larmsirén.
* Växellådsras, femmans växel gick inte att få i- renovering av vxl-låda (byte till aerokoppling)

Sista gången var säljaren svettig och fick chansen att ta tillbaka bilen men den lagades. Jag betalade 5000 kr för kopplingen som egentligen inte behövde bytas samt kamnkedjepaketet. Dessa fel uppkom inom 6mån och jag behövde bara upplysa säljaren om att jag var väl medveten om konsumentköplagen. Ha kunskap och bli inte irriterad är mitt råd. Denna handlare som var Holmgrens i Jönköping skötte detta utmärkt och de är definitivt MRF-anslutna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nilson skrev:
CarMan skrev:Är firman medläm i MRF så måste han följa ARN:s beslut (kan var bra att veta innan man köper bil)
ARN ger bara en rekomendation, så om du ska får rätt mot nån annan kan det innebära att du även måste ta det den hårda vägen genom rätegång...

Men du har i detta fall konsumentköplagen på din sida. så du har all rätt att få det åtgärdat.
Du kan bli tvungen att åka till handlaren för at han ska åtgärda det (det är han som bestämmer det!) men du har rät till ersättning för resan.
Han måste inte följa Arn utan hamnar bara på tidn råd och röns svarta lista ifall han inte gör det.
Och den "hårda" vägen genom rättegång kan ta 5år och kosta dig mer än vad du gav för bilen om du inte vinner.

JA det var väll det jag skrev? med till lägg att dom som är med i MRF måste förlja ARN
Användarvisningsbild
av CarMan
JörgenB skrev:

Nej, då har du missförstått.
Är dom med i MRF så måste dom följa visa saker. det är haldlare som inte är med i MRF so kan göra lite hur dim vill (även om konsument köplagen även gäller dom) Fast då blir det lite svårare för dig som onsument att "driva in skulden"

du som konsument har allt att vinna på att handla hooss ett MRF ansluten handlare.

handlar man privat har man inte stöd i nål lag alls, så det är ännu sämmre!
Användarvisningsbild
av Wanchai
CarMan skrev:handlar man privat har man inte stöd i nål lag alls, så det är ännu sämmre!
Köpavtal mellan privatpersoner regleras av Köplagen. Inte för att den är mycket att hänga i granen men nog finns den lagstöd alltid. :wink:

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]