Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Jag fick hjälp av en kompis att sätta in ett slutsteg och ny stereo. När vi hade tagit hand om det upptäcker jag att vindrutetorkarna, fläktarna och tutan inte längre fungerar. Kompisen kunde inte lista ut hur det skulle fixas, så nu vänder jag mig till er. Har kollat säkringarna, dom sjunger sin sista vers, men är fortfarande hela.

Tacksam för hjälp. Ledsen för för den dåliga beskrivningen, är ganska nybakad på området.
En säkring är "digital". Antingen är den hel, eller trasig. Någon sorts mellanläge finns inte. Däremot kan dom, eller säkringshållarna, bli angripna av oxider, men det är detsamma som att dom inte leder någon ström. Är säkringen trasig beror det på att en förbrukare har dragit mer ström än vad säkringen och strömkretsen/förbrukaren är avsedd för.
Har du någon beskrivning på säkringarna, vilka som går till vad? Detta står ofta på insidan av locket på kåpan över säkringsplinten. Annars står det i bilens instruktionsbok. Där kan du se om eventuellt någon av dom aktuella säkringarna är i någon krets som ni har kopplat i. Och även det som inte fungerar "hänger ihop" på samma säkring (vilket jag inte tror, men allt måste kollas).
För övrigt är det ett kopplingsschema och en multimeter som gäller vid felsökning.
Eftersom felet kommit när ni varit och kopplat logger felet till 99% i säkringarna , byt allihop om de ser dåliga ut, de brukar ha dålig kontakt i säkringshållaren. Kolla också så ni inte petat av någon kabel på insidan av säkringshållaren. Ett annat fel är att startlåset inte går tillbaka helt från startläget, då försvinner bla. signal, torkare och radio.
rd350 skrev:Eftersom felet kommit när ni varit och kopplat logger felet till 99% i säkringarna , byt allihop om de ser dåliga ut, de brukar ha dålig kontakt i säkringshållaren. Kolla också så ni inte petat av någon kabel på insidan av säkringshållaren. Ett annat fel är att startlåset inte går tillbaka helt från startläget, då försvinner bla. signal, torkare och radio.
Jag ska ta och köpa nya säkringar och prova.
Gardo skrev:
HenkeL skrev:Hur är slutsteget kopplat?
Eh jadu, hur kan det vara kopplat? Man är ju som ganska färsk.
Tänkte om polarn kopplat det helt åt helvetet, och därmed smäl(l)t säkringar eller på annat sätt förstört nån elektrisk krets.

Antar att slutsteget befinner sig i bagageutrymmet. Då ska en kabel i lagom storlek dras från batteriets pluspol ända bak till slutsteget, utan avbrott, förutom att den skall avsäkras så nära batteriet det går med lagom grov säkring. Sen ska en kabel i samma storlek dras från minuspolen på slutsteget till en bit ren metall i karossen. Folk brukar säga att muttern som fäster baksätet i chassit är ett bra val. Huvudsaken är god kontakt med metallen dvs hög ledningsförmåga. Finns det färg eller rost där du monterar fast den, så slipa ner färg eller rost så att du får kontakt med ren metall. Sen ska remote-kabel dras från lämpligt ställe till slutstegets remote-ingång (om det har sådan, annars kör du troligen på högnivåkablar från cd-spelaren(stereon) i bilen. Jag valde att koppla min på plus-matningen för el-antennen på min 244, och då startar slutsteget endast om själva stereon är igång, annars inte, och kan alltså inte ligga och dra ström även om stereon och bilen är avstängd. Slutligen dras lågnivåkablar från stereon till slutsteget, om du nu inte kör på högnivå. Dessa skall (bör) dras så långt ifrån strömkabeln som möjligt för att undvika s.k. generatorvin och andra störningar. Jag drog strömkabeln i vänster trösklar, och lågnivå i de högra, och det funkar perfekt. Kommer inte på mer nu, men hör med polaren hur ni kopplade så att han inte missat nåt och kopplat galet.

Annars låter det som om en säkring gått. Har för mig att allt du nämner går på samma säkring... det kan du enkelt kolla i instruktionsboken.

Lycka till!
Nu har jag varit hos en kunnig person och vi har provat oss fram genom mätning. Det visade sig att det är i tändningslåset problemet sitter. Kopplar man förbi tändningslåset går fläktar och vindrutetorkare, en provisorisk lösning så länge man stänger av fläktar och torkare när man stänger av bilen.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]