Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå alla Volvoiter!

Någon som kan hjälpa till med följande spörsmål?
Frugan har en 855 GLT -96 som har gått 42000 mil, ja jag vet...nyss inkörd :wink:
Har märkt att bilen börjat bli tröttare än vanligt och tar mer soppa än innan.
Till saken hör att avgaserna luktar sunkigt och att lambda-lampan tänds emellanåt.
Hade denna sunkdoft, snyggt ord, på en Sierra vi hade som andrabil för 15 år sedan, då visade det sig att
"katten" tackat för sig. Trodde att så var fallet även nu...MEN INTE DÅ...besiktigade förra torsdagen och var ganska
säker på att få nedslag på avgasvärdena men icke sa nicke. Allt var frid och fröjd, rätt igenom med blankt papper, inte ens ett ynka "Bra att veta"... :shock: Ganska OK för en bil med dessa miltal...Kvalitet kallas det visst va?

Så vad är era tips?? Lambda-sonden eller LMM eller kan det vara katalysatorn som spökar ändå? Kan tillägga att när
"katten" rasade på Sierran vi hade så skramlade det som f-n när man "knackade" på den. Så är inte fallet nu.

Tacksam för alla tips!
Ha det gott och kör lungt.
MVH/Niklas
av *pettson*
Om avgastesten säger att det var okej så fungerar dina ingående delar i bränslestyrning och avgasreningen tydligen då och då, framförallt vid mättillfället. Då finns det väl ingen anledning att byta på måfå, är det så du känner att pengarna bränner i fickan så får du hemskt gärna lägga i ett kuvert och skicka till mej.
Det jag är mer intresserad av är vad det är styrdonet klagar på som gör att din motorlampa tänds då o då. DEN lampan.. betyder att nånting inte är riktigt rätt, det kan påverka så att rester hamnar i katalysatorn som sen bränns ur när den går som tänkt och lampan är släkt. Sånt kan ge otrevlig doft.
*pettson* skrev:Om avgastesten säger att det var okej så fungerar dina ingående delar i bränslestyrning och avgasreningen tydligen då och då, framförallt vid mättillfället. Då finns det väl ingen anledning att byta på måfå, är det så du känner att pengarna bränner i fickan så får du hemskt gärna lägga i ett kuvert och skicka till mej.
Det jag är mer intresserad av är vad det är styrdonet klagar på som gör att din motorlampa tänds då o då. DEN lampan.. betyder att nånting inte är riktigt rätt, det kan påverka så att rester hamnar i katalysatorn som sen bränns ur när den går som tänkt och lampan är släkt. Sånt kan ge otrevlig doft.
Vad har du för adress Pettson? Tänkte på vart jag skall skicka pengarna.... :wink:
Skämt åsido. Låter vettigt med en diagnos...skall ta upp bilen till lokala Volvo verkstan i morgon!
Tack för tipsen grabbar!

MVH/Niklas
Spoiler »

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]