NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Söker en motorvärmare till min C70 T5 MY08 och har fått ett hyfsat förslag. Det är en blockvärmare och dom skall ha 2200kr för den. Är det bra med en blockvärmare eller vad är det man skall ha. Priset är ok tycker jag.
av Rådlös
Det finns lite språkförbistring här och det är viktigt i just detta fallet.

Förr sa man blockvärmare om den motorvärmartyp som man monterade i motorblocket. Man tog bort en frostplugg och stoppade in ett värmeelemet direkt i kylvattnet, i blocket. Denna motorvärmartypen hålls för att vara den effektivaste.

Till Volvos senare konstruktioner, dom så kallade vitmotorerna, dit din motor hör, finns det ingen plats i kylkanalerna för att sätta en blockvärmare av den äldre typen. Där har i stället Volvo valt en konstruktion som värmer utanpå blocket. Den benämns också blockvärmare. Ungefär som om man skulle sätta ett strykjärn mot motorn och värma den vägen. Den har alltså ingen direktkontakt med kylvattnet, och anses som en dålig konstruktion med dåligt effektutbyte.

Det har länge funnits en värmare som man sätter på den undre kylarslangen mellan kylaren och motorn. Den värmer vattnet som strömmar in mot motorblocket. Den torde ha bättre värmeeffektivitet än strykjärnet. Den var redan från början tänkt som ett alternativ för dom motorer som inte hade möjlighet till den äldre modellen av blockvärmare. Den hade lite sämre "status" än dom riktiga blockvärmarna i kylvattnet, men den torde vara klart effektivare än strykjärnen. Jag har prövat sådana i äldre bilar och kan lova att även dom motorerna blev varma. Dom kallas slangvärmare.

Priser på det ena eller det andra får du nog enklast genom att titta på tillverkarnas sidor och jämföra med ditt objekt. Defa, Calix, Volvos fabriksmonterade (som är en legotillverkning av någon annan), m.fl. Tänk på att i priset på dom nya kan det ingå hela monteringssatser med eller utan uttag för kupévärmare, batteriladdare etc. etc. Det påverkar priset. Även tillbehörsvaruhusen har ju pristabeller där man får aningar om värde.
Användarvisningsbild
av CabBO
Tack för ditt utförliga svar. Skall på måndag se över dom olika varianterna som finns. Det måste vara bra grejer som monteras dit. Skall man ändå betala några tusen så får det vara bra grejer.
Användarvisningsbild
av CabBO
cse skrev:Hej! Kör med "strykjärnsmodellen" på min C70 T5 -07 och den funkar helt ok! Bor i norrland och har varit med om -30 i vinter.

Kul att höra att du är nöjd. Får höra mkt om den att man "eldar för kråkorna" med den typen av motorvärmare.
Vi får se vad det blir för något.
Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Hjälpt en som fått problem med sitt t&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]