Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det går bra o täcka för hela kylaren på en d5 då klarare den 15 minus utan problem men det tar ju lite tid o få den varm
är bara o skära till en vellpapp skiva och sticka in framför laddluftkylaren genon luftinsläppen under stötfångaren
Jag skulle tippa på att ett termostatbyte skulle hjälpa dej.
Jag kör en 2,4D utan värmare och jag är förvånad över hur snabbt jag får upp tempen.
Jag startar, skrapar rutor och sedan åker jag, efter 500m kommer det värme och efter ytterligare 500 rör sig tempmätaren uppåt, sista lilla biten från 3/8 till 4/8 temp tar lite tid, 10 km eller 20 beroende på ute temp, 15 eller 20minus.
Senast redigerad av 1 JörgenB, redigerad totalt 0 gånger.
Termostaten bestämmer vilken tempratur motorn ska ha. öppnar den vid fel temp, kommer tempraturen att stabilisera sig där o aldrig nå drifts tenm (men det finns undantag, en termostat som öpnar vid rätt temp, men inte tätar då den är stängd kan ge den symtomen att det tar tid att nå drifts temp)

men som sagt så sitter ju inte värmarna som standard på nordisk marknad för skoj skull
Tror inte termostaten är paj eftersom det vid enstaka minusgrader går normalt snabbt att få upp temperaturen till normal driftstemperatur. Jag startar aldrig bilen och låter den gå på tomgång, anser att det sliter väsentligt mer på mototr än om man börjar köra så att den snabbare kommer upp i driftstemp.
Innan jag bytte termostat gick tempmätaren upp till första strecket hyffsat snabbt. Sedan stannade den på andra strecket nerifrån. Där stod den sedan lååååång tid innan den sakta började sega sig upp till pinnen innan mitten. Då gick ECC´n på för fullt och motortempen sjönk till andra pinnen nerifrån. Detta skedde vid -10. Vid varmare väder gick den upp till drift ganska snabbt.

Nu, efter bytet, börjar ECC´n blåsa varmt vid första pinnen nerifrån och går för full vid två pinnar nerifrån. Sedan går tempen sakta men säkert upp mit mitten, utan att påverkas av hur mycket ECC´n arbetar.

Så det verkar som att när termostaten är halvtaskig fungerar den dåligt vid riktigt varma och kalla temperaturer, men hyffsat däremellan.
JörgenB skrev:Jag skulle tippa på att ett termostatbyte skulle hjälpa dej.
Jag kör en 2,4D utan värmare och jag är förvånad över hur snabbt jag får upp tempen.
Jag startar, skrapar rutor och sedan åker jag, efter 500m kommer det värme och efter ytterligare 500 rör sig tempmätaren uppåt, sista lilla biten från 3/8 till 4/8 temp tar lite tid, 10 km eller 20 beroende på ute temp, 15 eller 20minus.
Termostaten tror jag absolut inte är nåt problem med, men inte omöjligt.
Dieselvärmare satt standard på nordiska bilarna. Med eller utan tiduret. Så har du en import så saknar du kanske värmaren, annars har du den.

Om du har värme som kommer efter 500 meter kan jag garantera dig att du har en hjälpvärmare i bilen. Jag har kört med trasig värmare ett antal gånger och i -15 tar det 10 minuters körning innan det ens kommer ett uns av värme och en halvtimmes körning för drifttemp. Volvodieselarna är HELT odugliga på att komma upp i temp utan sin hjälpvärmare.
Värme och värme efter 500m nja men det bvlåser inte isakall luft, Jag vet att jag inte har någon hjälpvärmare men har en motorvärmsare som går i minst 3h innan frugan beger sig iväg till jobbet. I sommras när det var riktigt varmt så stod nålen konstant på mitten som jag tror inte det är termostaten. När det är riktigt kallt ute så stannar nålen ppå strecket innan hälften på mätaren och går sakta upp till mitten men det jkan ta någa mil. ECC går på 22 grader konstant automarik.
dieselmagnus skrev:Värme och värme efter 500m nja men det bvlåser inte isakall luft, Jag vet att jag inte har någon hjälpvärmare men har en motorvärmsare som går i minst 3h innan frugan beger sig iväg till jobbet. I sommras när det var riktigt varmt så stod nålen konstant på mitten som jag tror inte det är termostaten. När det är riktigt kallt ute så stannar nålen ppå strecket innan hälften på mätaren och går sakta upp till mitten men det jkan ta någa mil. ECC går på 22 grader konstant automarik.
Jag kommenterade på JörgenB's inlägg bara att han inte trodde han hade värmare men ändå varmluft efter 500m.

I ditt fall skulle jag absolut säga att det inte är något fel på något. Varken termostat eller något annat. Dom är sådär på vintern, utan sin värmare.
Prova med att täcka grillen om du vill, även jag har funderat på om det kan göra skillnad.
Annars är det nog bara att sätta in värmaren som gäller om du vill ha en fortare varm bil.
Det skulle jag fundera på att göra i ditt fall. Man kan ju hitta dem på skroten/blocket osv och komma undan med kanske 6-8000 kr. Och då har du en varm bil varje morgon =)
nordeuropa en i vissa bilar el värmare i värmepaketet, så det går inte att jämföra med en nordisk bil med trasig bränslevärmare.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]