Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macaw64
Min bil börjar helt plötsligt med att dra mycket bensin. Jag vet att det är en gammal bil (1995) 855:a
Den har dragit c:a 1l milen i blandad körning. Men nu c:a 1 1/2 l milen. Den är inte tungt lastad.
Det var minst ett år sedan jag bytte tändstift (Volvo orginal). Den har c:a 32 000 mil på mätan.
Jag ser inget läckage och det luktar inte bensin heller i och omkring motorrummet. Det är vinter
men så mycket kan det väl inte göra ändå? Är det bara att inse att Bettan börjar bli gammal och törstig?
Tips mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av olindh
Jag hade nog börjat med ett kompressionsprov för att se om det är någon ventil som sagt upp sig. Kommer den upp i temperatur som den ska?
av *pettson*
Som du sa.. det är vinter. Det är orsaken om bilen i övrigt går utmärkt.
Bilen drar inte mer än annars när den väl kommit upp i temperatur. Men väl dit så kräver vinter mer bensin än t.ex sommaren. Framförallt dom första två milen krävs det absolut mest. Detta då för dels varmkörningen men också för att allt måste få röra sej i kylan innan det går lätt.
Lägger vi sen till att man har ett annat körmönster i andra hastigheter, man startar ofta o skottar, alltså stillastående körning osv. Det gör att snittet går rejält uppåt.
av macaw64
Den går upp i temperatur men det blir inte lika varmt i bilen längre.
Tack för tipsen. Ska kolla upp det här med komptest.
Intressant med det här om vinterkörning. Kör till jobbet
som ligger bara 4 km ifrån där jag bor. Kan vara en orsak..
av tomme
En och en halv liter milen tar den inte utan att något är galet!
Om du har problem med värmen så skulle jag rekommendera ett byte av termostaten.
Sommar eller vinter, kortkörning... Visst det har stor inverkan men mina 850, V70 och nuvarande V70 har aldrig lyckats suga i sig så mycket soppa. Jag har också ca 4km till jobbet och kör 2,5T med automat!
Användarvisningsbild
av Sevenfold
är det manuell lr automat?
driver den som den ska?
gör komp prov,
kolla efter läckage i avgasystem
stift, rotor, kablar
annars så e det väl bara snön som ställer till det
av *pettson*
tomme skrev:En och en halv liter milen tar den inte utan att något är galet!
Om du har problem med värmen så skulle jag rekommendera ett byte av termostaten.
Sommar eller vinter, kortkörning... Visst det har stor inverkan men mina 850, V70 och nuvarande V70 har aldrig lyckats suga i sig så mycket soppa. Jag har också ca 4km till jobbet och kör 2,5T med automat!
Konstig inställning eftersom bilen ska suga drygt litern milen i snitt.. taget på körcykel i blandad körning, volvo är inte kända för sin fina bränsleförbrukning just vid blandad och stadskörning. Landsväg däremot så...
Även din bil kräver mer vid kallstart än varmstart och betydligt mer vid 10 minus än vid nollan osv.
Däremot är blir det ju värre för frågeställaren om den inte går upp i temp ordentligt.
av macaw64
Tack för svaren. Det är manuell låda. Har varit och köpt en kompprovare. Ska testa den och med alla andra förslag ska
jag också beakta. Tack än en gång!
Användarvisningsbild
av Carina
Min 95á drar också snuskigt mycket bensin nu när det är kallt och vinterdojjorna åkt på.
Där finns det nya olja och nya tänddelar.... nya bromsar med.
Så ha förtröstan..... våren kommer snart :)
Användarvisningsbild
av sjoling
min 850 slukar soppa på vintern, trodde det var något fel först.. men när marken blir bättre sjunker förbrukningen
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??