Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
Har en fundering ang. färgen på motoroljan i min XC70.

När jag låtit bilen stå ett par dagar så kollar jag oljan och nivån innan jag startar bilen. Då är oljan mycket mycket mörk. Nästan svart. Men om jag kollar oljan direkt efter att jag kört med bilen så är färgen på oljan gyllen-ljusbrun. Ser nästan ny ut! Vad beror detta på???
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Troligtvis när du stannar din moytor och all olja rinner tillbaka till tråget. När du sedan startar och kört en stund har oljan passerat genom filtret och renats en del. Ibland när man själv tycker att oljan är smutsig pga motorn är smutsig på insidan så att säga kan man byta olja och filter. Hälla i en billig helsyntetolja köra 30 min och byta till den olja man använder.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Det finns en enkel förklaring på varför oljan ser mycket ljusare ut när den är varm och det har med oljans viskositet att göra inte hur smutsig den är.
När det är kallt ute som det är nu blir din olja trögflytande och du får en tjockare oljefilm på oljestickan mot när oljan är varm och den ger en tunn oljefilm på stickan.

Skulle du hälla oljan i ett glas så skulle den troligtvis se kolsvart jämfört med vad du ser på stickan.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]