Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av percy
#413961
Hej!

Jag har ett iblandproblem, dvs. kupéfläkten går inte igång ibland och ibland så funkar det. Nu senast så gick den igång men när jag satte på full effekt så tycker jag mig förnimma att den inte har samma fjutt som förr. Den steglösa regleringen verkar fungera om än dålig fjupp på max = ok fläktmotstånd?

Intressant är att ACn kyler och jag har ingen blinkande ECC panel = inga felkoder???

Jag lutar åt att fläktmotorn börjar bli lite trött? Är det någon som inte håller med mig?

Mvh

Percy
Senast redigerad av 1 percy, redigerad totalt 0 gånger.
av percy
#416711
Hej igen!

har nu monterat lös fläkten och kan bara konstatera att den föreföll intakt, inget glapp, inga missljud, löpte lätt. Hur som detta får mig att sväva i min slutsats lite.

Kan defekta fläktmotstånd orsaka fel som gör att fläkten går ibland och ibland inte samt att den lixom levererar tveksam spänning (eller ström) till fläkten?

/ percy
av ingvat
#417327
Ta ut fläkten och kolla med 12V.
Då skall Du få ordentligt snurr.
I mitt fall gick den skakigt. Ibland full fart och ibland halv.
Jag tog isär och då visade det sig att kollektorn var helt nersliten.
Inget att göra alltså. Köpte ny på skruvat för 1000-lappen. Volvo ville ha ca 3000 + arbete.
Det är jättelätt att byta.
Du fixar detta på ca 1 timme.
av percy
#417390
Tack för tipset.

Jag testade faktiskt som du beskriver i går em.

Trots stabil spänning till fläkten vid olika varierar fläkten i hastighet och kommer riktigt aldrig upp till max när det testades. Vid ett tillfälle så när jag skulle starta fläkten så gjorde den det först efter att jag puttat igång den.

Ny fläkt är beställd, inte från skruvat eller tokdyrt från volvo för den delen.
av percy
#419323
Hej!

Kan glatt meddela att det var fläkten som spökade. Ett byte och bekymren verkar vara bortblåsta..... hahahaha *kom på den själv* 8)
av sko66
#479064
Jag har ett problem som liknar väldigt mycket på det som tas upp i denna tråd men ändå inte. Jag märkte att fläktvarvet varierade när jag körde stadskörning. Ökade när jag kom till en korsning och bromsade. Sedan var jag på en långkörning, ca 20 mil, och upptäckte efter ett tag att fläkten knappt blåste alls trots att jag hade manuellt läge på och fullt blås. Spelade ingen roll om jag slog över till "Aut"-läge. När jag sedan bromsade in så varvade fläkten upp fram och tillbaka medan jag bromsade. Orsaken till att jag körde fullt på manuellt läge är att jag har stora problem med att det finns mycket fukt i kupén trots att jag kört långa sträckor. Har någon en idé vad som kan vara problemet. Och jag har bytt kupéfiltret ett antal gånger utan någon som helst effekt. Sedan fungerar fläkten bra igen ett tag efter att bilen stått en stund.
av *pettson*
#479240
sko66 skrev:Jag har ett problem som liknar väldigt mycket på det som tas upp i denna tråd men ändå inte. Jag märkte att fläktvarvet varierade när jag körde stadskörning. Ökade när jag kom till en korsning och bromsade. Sedan var jag på en långkörning, ca 20 mil, och upptäckte efter ett tag att fläkten knappt blåste alls trots att jag hade manuellt läge på och fullt blås. Spelade ingen roll om jag slog över till "Aut"-läge. När jag sedan bromsade in så varvade fläkten upp fram och tillbaka medan jag bromsade. Orsaken till att jag körde fullt på manuellt läge är att jag har stora problem med att det finns mycket fukt i kupén trots att jag kört långa sträckor. Har någon en idé vad som kan vara problemet. Och jag har bytt kupéfiltret ett antal gånger utan någon som helst effekt. Sedan fungerar fläkten bra igen ett tag efter att bilen stått en stund.
fläkten är slut.. lagren är torra och kärvar när dom blivit varma (torra glidlager)
av sko66
#479280
Men varför ändrar varvtalet när jag bromsar då? För mig låter det som problem med strömförsörjningen, alltså fläktmotståndet.
Har någon en idé om all fukt som finns i kupén hela tiden trots åt a/c:n är på hela tiden? Kanske det finns någon tråd på det redan, har bara inte hittat den än.
av greenbay
#479300
Fläktaxeln flyttar sig lite vid broms, gaspådrag, det kan förklara varvtalsskillnaden.
Fungerar återcirkulationsspjället riktigt?
Fungerar A/C:n? Vanligt att den läcker, då försvinner avfuktningsfunktionen.
/greenbay
av sko66
#479358
Vad jag vet så fungerar återcirkulationsspjället eftersom det slutar lukta illa i bilen då jag trycker på knappen för återcirkulation när jag passerar en rävfarm som luktar väldigt illa :D
Jag bytte magnetkopplingen till A/C:n ifjol och då provtryckte de systemet och kollade kylmedienivån, och de påstod att allt var tätt och bra. Trots det har jag varit lurig på om jag har en läcka någonstans ändå. Vet inte om jag kan lita till 100% procent på gänget som fixade systemet åt mig trots att det är en märkesverkstad.
Det är nämligen min första bil med A/C, och jag vet inte hur stor erfarenhet de har på Åland gällande A/C-system. Rutinen kanske inte är den bästa hos verkstaden :???:

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]