Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PTV
*pettson* skrev:
ÄRRet skrev:Kul tråd men gav mig inget, Samma krig som vanligt, Biltema versus original.
Mjae inte från min synpunkt iallafall, mer än att mycket ofta är priset en faktor som används helt felaktigt som ett mått på kvalitet.
Har iallafall inte råkat ut för nån läckande termostatpackning mer än på en 850, men det fanns en anledning när man mätte. Termostathuset var inte plant längre. Det kupade uppåt vid skruvhålen. Locket däremot var plant. Ingen aning om fabrikatet som läckte, men med borttagning av huset och planfilning av detsamma så öronen inte var högsta punkten så var det tätt direkt. Men däremot inte hört om några problems, borde finnas massor med läckande om packningen är problemet då vi redan har flera här?
Kanske mycket beroende på att världen som vi känner till den (ofta) erbjuder mer kvalitet om man betalar mer. :D
av *pettson*
PTV skrev:
*pettson* skrev:
ÄRRet skrev:Kul tråd men gav mig inget, Samma krig som vanligt, Biltema versus original.
Mjae inte från min synpunkt iallafall, mer än att mycket ofta är priset en faktor som används helt felaktigt som ett mått på kvalitet.
Har iallafall inte råkat ut för nån läckande termostatpackning mer än på en 850, men det fanns en anledning när man mätte. Termostathuset var inte plant längre. Det kupade uppåt vid skruvhålen. Locket däremot var plant. Ingen aning om fabrikatet som läckte, men med borttagning av huset och planfilning av detsamma så öronen inte var högsta punkten så var det tätt direkt. Men däremot inte hört om några problems, borde finnas massor med läckande om packningen är problemet då vi redan har flera här?
Kanske mycket beroende på att världen som vi känner till den (ofta) erbjuder mer kvalitet om man betalar mer. :D
Ja jo kanske är det så när vi talar om tjänster i viss mån. Men när vi pratar om produkter så är det vad du som kund tror. Jag som är på andra sidan i ledet svälter inte. Ingen har salusaker i en varaktig affärsrelation utan att ha en vinst på det som säljs. När man är 12:e ledet på produkten och ändå har 30% marginal på produkten för 200kronor. Vad tror du då att första led betalat :wink: Kan man handla av källan eller första led så är synen på pris/kvalitet helt annorlunda.
När vi har med pris i kvalitetsbegreppet så måste det vara i första led. Inte i tolfte eller sjuttonde led. Priset på en vara som fått 400% pålägg speglar inte dess kvalitet. Som du märkt så inhandlar en del av oss ifrån England. Då plötsligt kostar varorna hälften. Då är ändå en frakt påräknad. Tar vi bort den så kommer vi under hälften, visst skiljer momsen. Men det är ändå 15% istället för 25 så det gör inte enormt mycket. Men i England är det så funtat att man kan inte låsa upp så att man blir generalagent hursomhelst. Det gör att alla kan göra inköp till sitt pris från detaljleverantören. Så kan man inte göra i sverige. Alla såsom meca (bosch) autoexperten (kg knutsson) mekonomen( mekonomen AB). Alla som vill köpa nånting där ifrån tja.. brembo.. Måste handla det ifrån KG. Oavsett vilken kedja du köper det ifrån. KG äger rätten att införa varorna i sverige. Ska du ha tändstift? NGK är KGs..dom stämde biltema för att dom importerade NGK ifrån norge. Anledningen var att dom dumpar prisbilden på stiften, kg kunde inte tänka sej att ha dom som kund ens, eftersom just prisbilden blev hotad och därmed vinsten.

Jag skulle kunna skriva hela dagen om hur mycket turer din delar får innan dom når din hand... Meningen var att fria verkstäder skulle få handla delar fritt. Men så blev det inte riktigt.. Idag är en del av eftermarknadsdelarna till och med dyrare hos vissa än i *orginal* handeln. Ibland till och med dyrare i inköp för verkstan än för kunden som går till orginaldisken. Det är ett ypperligt mått på hur snett det blivit med rätten att låsa upp varor..
Användarvisningsbild
av CarMan
Tvivlar inte på att du skulle kuna skriva mer.

I korta drag så får man vad man betalar för. är det för billigt för att vara sant, är det ofta det...

Sen är det helt korekt att en sak blir dyrare ju fler sm ska tjäna pengar på den. presis om när du går till "piratverkstan" o dåm måste åka till "orginalverkstan" för att köpa delarna & sen montera. Då ska dele ha lite påslag o sen går det ått tid att hämta delen.

I verkligheten kan tyver inte vem som helst köpa delar från vilken fabrik man vill, o då man kan så måste man köåa mycket stora mängder, för att håla samma låga pris som tillexempel VOLVO fabriken gör.
I verkligheten så är de billiga delarna inte billiga för att man tagit bort nån ikedjan som vill ha betalt, utan för att man köpar en "sämre" produkt
av *pettson*
CarMan skrev:Tvivlar inte på att du skulle kuna skriva mer.

I korta drag så får man vad man betalar för. är det för billigt för att vara sant, är det ofta det...

Sen är det helt korekt att en sak blir dyrare ju fler sm ska tjäna pengar på den. presis om när du går till "piratverkstan" o dåm måste åka till "orginalverkstan" för att köpa delarna & sen montera. Då ska dele ha lite påslag o sen går det ått tid att hämta delen.

I verkligheten kan tyver inte vem som helst köpa delar från vilken fabrik man vill, o då man kan så måste man köåa mycket stora mängder, för att håla samma låga pris som tillexempel VOLVO fabriken gör.
I verkligheten så är de billiga delarna inte billiga för att man tagit bort nån ikedjan som vill ha betalt, utan för att man köpar en "sämre" produkt
Och där kom anekdoten som vinklar allt till att orginal är billigast och bäst, i orginalled där finns alla som suger på detaljen kvar, men där får dom inte betalt? Det är ju inte så att din volvoverkstad får hela vinsten, dom betalar ju för produkten till andra.
Det är lessamt med en otrolig okunskap bland människor i din sits som rör sej på en märkesverkstad. Jag VÄGRAR tro att ni alla på fabrikatet är totalt outbildade. Det måste vara så att du ändå har skygglappar eller ljuger, antingen medvetet, eller omedvetet. Annars är det skrämmande.
Och i verkligheten kan alla! Köpa betydligt billigare än just det pris du blivit erbjuden bakom disken. En fråga om att vara helt inskränkt i sitt eget hörn i sverige. Eller att se hur resten av världen ser ut och köpa nånannanstans ifrån, där det finns en fungerande konkurrens. En fråga om att ligga på soffan och knyta handen i fickan och tycka att det svider. Eller ta tag i saken och vara aktiv. Precis som med allt annat i världen.
Är volvostämpeln värd 900kronor på en lambdasond? När bosch tillverkar bägge två? När boshnumret är kvar på *volvosonden* för att den inte får tas bort. Eller är volvos sond mer än dubbelt så bra som tillverken på sonden säljer under eget fabrikat? Är 1010sek värt skillnaden för att köpa en Denso sond i volvoförpackning, eller via densoåterförsäljare? Inkl frakt och moms? Densonumret står ju på alla volvos sonder för att denso äger både patent och tillverkning. Volvo.. dom har fått BETALA för att få sitt namn på sonden med sitt reservdelsnummer. Jag är inte intresserad av att betala för att få åka med reklam. Jag vänder mej till källan och sparar pengarna istället. Men av priset och döma så är inte orginalsonden (denso) hälften så bra.. Trots att dom faktiskt tillverkar den och har konstruerat den.
Varför kan jag köpa volvodelar i volvokartong billigare på autoexperten utan rabatter än på volvo utan rabatter? Är autoexpertens volvodelar sämre då? Priset var ju pekpinnen. På det kan jag i sen tur få.. rabatter vilket gör att vi nu är nere på halva priset mot att besöka volvodisken. Är delen ytterligare sämre då? Eller är det så att volvo suger rätt hårt på sina priset ändå? Även om dom inte har 35 led?
Varför kan jag köpa volvodelar i volvokartong till drygt halva priset i England mot i sverige, det inkluderar betald moms i england och frakt. Och ytterligare halva priset på det, när jag ska ha delarna till deras rätta fabrikat?
Jag köper mina massmätare från leverantörer till respektive fabrikat. Det är drygt halva priset mot att gå in på närmaste butik och göra detsamma. Då inkluderar jag frakten i det priset..
Dayco och Ina är stora leverantörer till alla volvos kamremskit. En löprulle kostar 450spänn på volvo av viss modell, när du öppnar den blå kartongen så står det INA på den, men inte volvo nånstans. Den kostar håll i dej.. 120kronor när den ligger i en ina kartong. Är inas egna produkter under eget namn alltså betydligt sämre än dom delar som håller deras namn i den blå kartongen? Av priset att döma mycket sämre.. Eller är det ändå *volvo* namnet som är upparbetat och uppblåst för att kunna ta rejält betalt precis som med andra stora märken.
När jag köpte klippardelarna kunde jag vänt mej till stiga och gett 3300kr.. Men i vanligt ordning tillverkas inte dom delarna i sverige. Dom köps in från us of a... (tuff torq)
SÅ jag vänder mej till källan och då kostar delarna nu är dom är dragna 703 kronor varav hälften frakt. Alltså 351,50 för delarna.. Som kostar 3300 här?
Men du ser inget sjukt i det och PRISET ÄR måttet på kvaliten, det försvarar du rakt. Vad är det som gjort att dom delarna var minst 10ggr bättre i sverige än i usa? Eftersom usa tillverkar dom och skickar dom till sverige, men via stiga för 3300? Eller till mej då.. för 351,50 plus frakt ( tot 703)
Varför kan jag inte vända mej till andra återförsäljare för bosch för att köpa saker billigare än inne på din verkstad utan att ha köpt sämre saker? Ni har gjort ett gruppköp via volvo som köpte det av bosch.
Jag kommer aldrig någonsin ned till inköpspriset för volvo, men jag kommer låååångt ned i pris utan nån kvalitetsskillnad. Jag skippar mellanhänderna.
Det är bara i ditt lilla hörn i den stackars verkstaden nånstans i vårt avlånga land som världen börjar och slutar vid din port.... Jag är helt enkelt bara lessen för din skull.. :cry:
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Kan bara hålla med. Vi bygger nya Renaultmotorer med enda skillnaden att toppkåpan står det Renault på och inte Volvo. Visst ja! Renaults motorer lackas grå mot Volvos gröna...
Användarvisningsbild
av CarMan
tråskaparen & nåra till i tråden har ju ialla fall synat sin termostat o jämfört orginal/pirat. jag tror dom inser att det inte är samma produkt dom fått till samma kvalite när dom köpte pirat...
av Kena
Jag tror inte någon försvarar mellanledsprincipen som vi har i sverige. Det är ju samma med många andra sorters varor bygg tex. Självklart vill väl de flesta ha delar av originaltillverkaren, Bosch, Trw eller vad de nu må heta i första hand och till så rätt pris som möjligt eftersom de flesta även vet att det är samma som i Volvo kartong. För vi får väl ändå förmoda att det är samma kvalitet på de delarna oavsett om det står Volvo eller Bosch på kartongen.
Vad som inte skulle förvåna mej istället är om delarna som det är problem med är de delar som är kopierade, alltså kanske passar men är tillverkade av någon oegentlig tillverkare som har kvantitet som ledstjärna.
Jag bytte tex. spindelled på min gamla 740 för länge sedan köpta på Ok, såg inte likadana ut som original. Bytte dem på bilen när den gått ca 30000 mil första gången. De höll ett år, fick nya på garanti men de var samma skräp, höll ca ett år de med. Bytte till något annat märke, minns inte vilket men de höll till jag sålde bilen vid 36000 mil.
Men...jag har även varit med om samma på Volvos styrleder yill V70:n, hål i bälgen på mindre än ett år på ena sidan med rost och glapp som följd. Fick dock ny på garanti men kostnaden för hjulinställning åkte ju jag på. Avstod dock från Biltemas när jag fick se hur deras såg ut, Volvos var Trw tillverkade men Biltemas vette tusan.
Sedan är det ju en sak om jag skruvar åt mej själv eller åt någon annan, jag själv vill ha så låg kostnad per mil som möjligt alltså köper jag delar som kanske inte allltid är billigast i inköp men som det finns chans på att de håller. Endel som jag "hjälper" vill bara ha så billigt som möjligt i inköp sedan spelar det ingen roll hur länge de håller, bara det är billigt.
av MrP
Hej, det är jag som är TS. Min tanke med inlägget var den att jag köpte en termostat på BT eftersom mina erfrenheter av BT är allt som oftast goda. Denna gången var det inte ok, eftersom den inte höll de mått som min bil behövde för att hålla tätt. Som forummedlem ville jag informera om att termostaterna från BT inte passar så bra och att man därmed bör undvika dessa. Volvoentusiaster på detta forumet bör sannolikt inhandla sina termostater någon annanstans och inte betala för varor som inte fungerar. Min uppfattning med diverse forum är att det är just det man har forumet till. Jag kommer att fortsätta chansa med BT trots allt eftersom jag oftast fått tillräckligt gångbara reservdelar som fungerar tillräckligt bra många gånger vid behov av reparationer. Om jag har möjlighet att få en fullt fungerande termostat för 69 spänn i stället för 215, så går jag på det. Det var alltså en information till mina forumkollegor om att BT grejorna jag köpte inte passade den här gången. Känns fint att det är andra här på forumet som har liknande erfarenheter av BT's termostater och kan bekräfta det jag redan upplevt. Nästa gång jag behöver nån del till bilen så vänder jag mig sannolikt till BT, igen och tar en chans och min uppfattning är då den att jag alttsomoftast kommer att få tag på det jag behöver och har betalt för och att det fungerar.
Trots allt så är jag egentligen alltid inställd på "att du får vad du betalar för" och att ibland så står pris inte i relation till vad du önskar, varken bättre eller sämre eller rent av dåligt, men om jag får en vara som fungerar till havt pris eller mindre, ja då känns det bra.
Jag köper också en del delar från England till Jaggan och får det då till ca: ½ pris, motsvarande Sverigepris, och aldrig att det är nåt som inte stämmer eller är dåligt tillverkat snarare oftast originaldelar som alltid fungerar som de skall.
MrP
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??