Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mardy
Hej! (:

Jag har som sagt en 855 T5:a. Jag har lite funderingar angående motorn.
Jag har hyfsad koll tycker jag själv men vill gärna vara säker på någon innan jag ger mig på det.

När jag läste av felkoder för några månadersen så fick jag felkod på luftmassemätaren. Men har inte funderat så mycket mer på det, då han som hjälpte mig sa att det går att köra med den om man inte upplever att motorn går kass. Är 18 och har precis tagit kortet så ekonomin är inte på topp direkt! :(

Den brukar ha relativt hög tomgång, brukar vara för det mesta på ca. 1250-2350 rpm/imellan 1000 och 1500 rpm på mätaren. Fast om man varmkört bilen och sedan låtit den stå en liten stund och startar igen så brukar den hålla ca 1000 rpm tills den blir varm igen. Jag vet inte om det är tomgångsmotorn som är osmord eller det kan ha med luftmassemätaren att göra?
Jag testade dra ut sladden till luftmassemätaren när bilen stog på tomgång och då gick den inget vidare, så den bör ju kanske fungera?

Bilen är chippad från SCT Kungälv med ett chip som ska ge 290 hk och 420 nm. http://www.sct-competition.se/main/SE/850_5.php tippar på att det är eftergångaren till det chippet jag har, då min bil är chippad typ 1998. Och Kurvan stämmer rätt bra med den jag har.

Problem: Den piggnar först till vid runt 2000 rpm och drar på bra, men sen precis vid 3000 där den bör skjuta på ännu mer så tappar den. Laddtrycket är först uppe och vänder vid runt 0.8 sedan skjunker det till runt 0.5 och ökar lite successivt och den piggnar till mer och mer och drar på på slutet när hästarna kickar in.
Den tappar inte extremt mycket men efts den fortfarade har en del ladd uppe men om man segdrar i 5:an så är det så pass känbart att man försöker trycka mer på gasen, men inser att man har fullt. Förr var den inte så, då piggna den till ännu mer vid 3000 rpm när nm låg på max.

Jag kolla lite på en del gummislangar vid turbon och de var rätt torra, så det kanske läcker från dem? Wastegaten ska jag försöka känna på lite senare när den svalnat lite.

Frågor: Varför tappar den i tryck och kraft när den ska ge som mest nm? Har det kanske med den höga tomgången och luftmassemätaren att göra eller ni tror på läckage i någon gummislang eller trött wastegate?

Tack på förhand!
av *pettson*
En lmm som inte gör sitt jobb, gör att mätdata inte stämmer in för styrdonet. Bilen kommer då inte heller att använda laddtrycket korrekt. Laddtrycks styrningen är nämligen elektronisk på 850 serien, den är alltså inte mekanisk.
En förutsättning för att få fullt ladd med korrekt kurva är att allting fungerar som tänkt.
av Mardy
Okej, så om jag bytar luftmassemätare så kan den gå som den ska? :)
Det kan även vara den som orsakar den höga tomgången eller?

Kan lambdasonden också påverka det eller?

Tack för snabbt svar! :)
Senast redigerad av 3 Mardy, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
Mardy skrev:Okej, så om jag bytar luftmassemätare så kan den gå som den ska? :)
Det kan även vara den som orsakar den höga tomgången eller?

Kan lambdasonden också påverka det eller?

Tack för snabbt svar! :)
massmätaren påverkar både tomgången, laddtrycket och sonden.
av Mardy
hmm, okej. Nu när jag sökte lite också så hittade jag en kille som fått felkod på lambasonen och lmm när han hade hål på en vacumslang. Slangarna bör inte vara så dyra?
Kanske bör byta dem nu när jag ändå är ingång efts dom var torra.
Men det lär ju bli en ny luftmassemätare iaf, efts det verkar vara den som spökar med tanke på felkoden och symtomen.
av *pettson*
Kollat om du har ett vacumuttag i kortsidan på insuget, mot servopumpen?.. Där brukar slangen gå av..
Notera att jag har ingen aning om vilka som har det uttaget, har aldrig lyckats utröna det..
av Mardy
Jo, jag har tydligen en sådan, volvo 855 t5, 96:a om det säger dig någonting om vilka modeller som har det.
Iaf, visst fan var den av :) Hoppas det nu är den som orsakar problemet med laddningen.

Hur du eller någon annan koll på hur man byter den slangen lättast? Den sitter ju inte så lättåtkomligt direkt, och den såg ut att gå in under kåpan uppe på toppen? Det är ingen speciell slang, utan det är en vanlig vacumslang som gäller?
av *pettson*
Mardy skrev:Jo, jag har tydligen en sådan, volvo 855 t5, 96:a om det säger dig någonting om vilka modeller som har det.
Iaf, visst fan var den av :) Hoppas det nu är den som orsakar problemet med laddningen.

Hur du eller någon annan koll på hur man byter den slangen lättast? Den sitter ju inte så lättåtkomligt direkt, och den såg ut att gå in under kåpan uppe på toppen? Det är ingen speciell slang, utan det är en vanlig vacumslang som gäller?
Det finns en krök att köpa på volvo som går dit på gamla slangen och som passar direkt på insuget. två bra näbbtänger löser problemet. Det löser också problemet med massmätaren.
Gör så att du plockar av batterikabeln när du jobbar så nollställs systemet medans du jobbar.
av *pettson*
Mardy skrev:Okej, Tackar så väldigt mycket!:D
Ska ringa till volvo och försöka beskriva kröken och höra om de har någon hemma då :)
Berätta vart den sitter så bör dom ha den.

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]