Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte en V70 -03 för en vecka sen, men verkar ha haft otur. Bilen ser fin ut in/utvändigt, och gick mycket fint första veckan, men nu har den börjat föra en förfärligt massa oväsen från under huven. Motorn drar fortfarande fint, men något är absolut fel.

Om jag lyfter på huven kan jag lokalisera oväsendet till området kring/ovanför generatorn, det luktar också bränt, en lukt som vid ett tillfälle spred sig in i kupén. Om jag varvar upp motorn försvinner oväsendet temporärt, men är snart tillbaka. Om jag släpper upp kopplingen för att köra iväg slutar "bankandet", istället tjuter det till när man söker dragläge på kopplingen. Sen kan det börja banka igen under färd, företrädesvis vid låga varvtal, tjutet kan också uppstå när man drar på gas på lågt varvtal på en hög växel. Höga varvtal/låga växlar fungerar till synes normalt. Oväsendena är alltså vid tomgång/vid kopplande och vid höga växlar/låga varvtal.

Allt annat verkar fungera normalt, bromsar, klimatanläggning, styrservo, elektronik etc men vad hjälper det när motorn tidvis låter som en plåtslagarvekstad.

Serviceboken är fullt ifylld, bilen har nyss genomgått 14000Km service av en "K.A.Nilssons Bilservice" i Hässelby. Nu har den gått 14200Km.

Haken med det hela är att jag misstänker att jag hade för bråttom när jag köpte bilen, jag köpte den av "Fordonsmäklarna" och har efter en snabb Googling(i efterhand suck) inte hittat annat än o-fina omdömen och berättelser. Bilen levererades med 2-års garanti "SOLID Medium" enligt någon "julkampanj", men nu i efterhand när jag läser SOLIDS villkor så ser det ut som om man i princip inte har några rättigheter enligt den garantin. Den gamla vanliga komsumentköplagen, som jag är dåligt insatt i, gissar jag är en mycket starkare "garanti". Man börjar lära sig nu antar jag, jag köper inte bil speciellt ofta så jag hör nog till kategorin mest lättlurade.

Jag är tacksam för alla tips, som vad det kan röra sig om för fel, och hur jag rimligen bör tackla "Fordonsmäklarna", eftersom det ser ut som att de använder den där "SOLID"-garantin som ett försök att friskriva sig från säljaransvar.
Tack för svaret, det låter ju helt uppenbart om det är en klockrent seriös handlare, men med tanke på att det känns som att de kanske kommer att slingra sig(enligt vad Googlingen avslöjat) finns det något speciellt lämpligt sätt att hänvisa till lagtexterna på?

Sen är det alltid intressant att veta vad det kan misstänkas vara för fel.

Så här ser problembarnet(?) ut;

Bild

Bild

Bild
Hade ju varit mer intressant med ett kort på motorn, hur det ser ut därunder huven. Skitigt, dammigt på något särskilt ställe?
Troligen är det spännaren till aggregatremmen som börjar ge upp, använd isåfall inte bilen!
När den remmen och dess spännare havererar KAN det hamna i kamremmen och då blir det väldigt jobbigt...
Så, kolla aggregatrem och spännaren innan du kör mer med bilen.
Återkom med rapport
mvh
Greenbay
Tack för det Greenbay! Det var ett extremt viktigt tips, jag är tyvärr helt n00b när det gäller bilmek men det känns som det är dags att börja lära sig nu :???:

Jag ska ta lite "underhuven" bilder imorgon. Kan man påverka den där spännaren själv på något vis? Eller krävs det en mek-kunnig person?
Om spännaren är glapp, skaffa en ny och byt, kanske lite knöligt, men det borde gå, ren mekanik. Har du en polare som meckat lite kan det ju vara läge att låna den personen.
/greenbay
Jo, det finns väl ett par potentiella personer att få tag i, någon mer än Martinmat som tippar på att "Fordonsmäklarna" är villiga att fixa spännaren om det nu är den det är fel på? Självklart skall jag ringa dom, det skall bli intressant att höra vad de säger och givetvis kommer att jag att skriva det de säger här :twisted:
Konsument köplagen säger i prisnip att alt som händer på bilen inom 6 månader & som inte stod med i kontraktet ska åtgärdas.

Man köer inte en bil av att föratag, om dom inte är med i MRF...
Ja, CarMan, läxor kan vara dyrköpta. Givetvis skulle jag reggat mig här _innan_ jag blev sugen på en Volvo, och använt lite sunt förnuft, förhoppningsvis kan trådar som denna få andra att agera mer rationellt.

Det enda spännande med den här affären just nu är hur jag skall vända den till något positivt dvs att få en fullt fungerande bil att köra omkring med :shock:
Ok, då har jag tagit en massa bilder under huven, multiremmen och hjulen omkring ser ju lite uttorkade och gamla ut och det är är avlagringar av något som har sprutat och är rostfärgat på ljuddämpningen under huven som sitter rakt ovanför multiremmen.

Mycket mer än så fattar inte jag, eftersom jag är n00b på bilmotorer, men det vore enormt roligt att få lite input från mer kunniga personer om vad man kan uttyda från bilderna, och hur det skulle kunna hänga samman med oljudet som beskrivs i den första posten;

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild