Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, skulle behöva hjälp och tips snabbt som tusan!!
Jag har skrivit ett inlägg tidigare men inte fått nåt svar, iallafall så fick jag problem med lådan (AISIN AW55-51SN)
Det började med att den gick in i "safemode" när jag körde över 70km/t , , när den växlade mellan 3-4.....
Nu för ca 3 veckor sedan parkerade jag bilen för att gå och handla, efter att jag kom ut igen fungerade inte backen !, den drar ingenting, efter en del samtal med olika växellådsfirmor fick jag svaret att byta lock (kåpa) så igår fick jag ett komplett lock , samt att jag bytte lameller oringar och packboxar, glad i hågen i med ny olja , och spolade lådan för 4: gången.......
INGEN skillnad, drar fortfarande inte på backen ? vad kan det vara ? ventiler ? solenoid ? Kan det vara filtret ?
Bilen är en xc90 från 2003...

Tacksam för snabba svar !!

Mvh P-son
Hmm.. problemet är att jag är utomlands nu, och har gjort detta ingrepp med väldigt dålig verktygsuppsättning, hade jag varit hemma hade jag bytt lådan...., men nu fick jag göra så gott det gick, ok frågan är om man ska riva bort ventilpaketet, det går ju göra "på plats" fast det är lite trångt.
Jag har ju även fel på instrumentpanelen, ser ut som ett flipperspel imellanåt , jag vet inte om det har nån på verkan ?
Signalen går väl vad jag förstår via instrumentpanelen ?

Felkoden jag får är "incorrect ratio gear 5"

Mvh P-son
dieselmagnus skrev:Låter som lådan har en växel medans elektroniken säger något annat. Har du provat att nolla lådan, adaptationen och sedan gjort en adaptering
Nej det har jag inte gjort, adapteringen har jag lite koll på hur man gör, men inte hur man nollar, har du nån bra instruktion ?

Mvh P-son
Hej igen, idag har jag demonterat solenoiderna, vilket inte var helt smidigt ! Vad jag kan se så fungerar alla solenoider utan S4 , Den var igensatt, tog isär den och rengjorde, men den ser inte riktigt likadan ut som dom andra, verkar inte vara fjäderbelastad, kulan ligger löst däri, någon som har erfarenhet av det ? Länkar upp en bild på ventilpaketet här http://pson.bloggo.nu/S4-url835032/
Enligt servicemanualen skall S4:ans soleniod vara verksam på 3:an 4:an och 5:an, men inte backen...... ??:-/
http://pson.bloggo.nu/shift-solenoids/
Tror ni att Solenoid S4 kan påverka backen också ?
Tacksam för svar, och vill ni ha Servicemanual på AW55-50 (pdf på 29sidor) får ni hojta till, är lite till nytta iaf..

Mvh P-son
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Jag äger en V40 som köptes med Selektgar[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]