Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.
Fick se din tråd nu ikväll.
Har bara läst flyktigt, men du skrev:
"mätte på plusen som går till spolen utan att dra runt motorn och såg att jag hade 0,1 volt"

Vet ej om du blandat ihop plus och minuskabel vid tändspolen, men plus är Nr.15 och minus Nr.1.

Är det Nr 15 som har 0,1 V då har du ett fel i tändningslåsets kontaktplatta.
Nr. 15 går direkt till tändningslåset via ett kontaktstycke på höger A-stolpe blå kabel mellan tändspole och kontaktstycket och röd kabel mellan kontaktstycket och en förgreninspunkt och därefter blå/röd till tändningslåsets Nr.15R).
Kan även vara dålig kontakt i kontaktstycket.

Nr.1 går från tändspolen via kontaktstycke på vänster hjulhustorn (röd/vit ledning) till Nr. 1 på tändmodulen (även kallad slutsteget).

Tändspolens kontakt Nr. 15 ska alltså ha ständig 12V med tändn. påslagen, och tändmodulen jordar till kontakt Nr.1 när stiftet ska gnista.
Triggningen för gnistan styrs från impulsgivaren via tändningsstyrkortet till tändmodulen.

Dessa data är till tändsystem EZ116K 940 - 92 årsmod.

//tuxedo
Hej,

Hittade bästa sidan:
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm
Kolla under "EZ 116 K Distributor ignition ( DI ) system( B 200 F/G, B 230 F/FB/FD/G )"

Där ser man att kontakterna på tändmodulen är uppmärkta:
1,5,3,2,4 - När jag mätte resistansen mellan stift 1 och 4 så mätte jag enligt boschs märkning alltså mellan ledning 1 och 2, troligen därför jag fick ett värde på 700 ohm istället för samma motstånd som genom tändspolen (fysiska stift 1 och 5)
Fysiskt stift 1 går direkt till 1 på tändspolen och fysiskt stift 5 går via säkringslådan vidare till nr 15 på tändspolen.

Forsatt felsökning ikväll.

Tack för all hjälp!
PS, tändningslåset var ett bra tips, ska titta närmare på det och försöka mäta upp det, ska även kolla om jorden till tändmodulen fysiskt stift 2 är fin.

/Skägget
Bra att du hittade schemat.

Du skriver:
"Fysiskt stift 1 går direkt till 1 på tändspolen och fysiskt stift 5 går via säkringslådan vidare till nr 15 på tändspolen."

Jag läser schemat så att fysiskt stift 5 på tändnmodulen går till #16 på styrkortet och att 15 på tändspolen kommer direkt från tändningslåset via kopplingsplint C3.

Och då menar jag att om du inte har +12 V på stift 15 på tändspolen när tändningen är påslagen, (du skrev ju tidigare att det var 0,1 V på plus på tändspolen) då har du ett problem i tändningslåset! ev. kopplingsplint C3.

//Tuxedo
"drog en kabel direkt ifrån batteriet till plus på spolen och drog runt, fick även då en väldigt varierande gnista,"

Jag försöker sätta mej in i problemet och måste därför upprepa med fråga:
Var det till 15 eller 1 på tändspolen som du drog kabel direkt från batteri.

Och jag frågar igen för att slippa fundera på om du förväxlat plus och minus på tändspolen - - vet / visste du säkert vad som är plus och minus på spolen?

Mvh. tuxedo
tuxedo skrev:"drog en kabel direkt ifrån batteriet till plus på spolen och drog runt, fick även då en väldigt varierande gnista,"

Jag försöker sätta mej in i problemet och måste därför upprepa med fråga:
Var det till 15 eller 1 på tändspolen som du drog kabel direkt från batteri.

Och jag frågar igen för att slippa fundera på om du förväxlat plus och minus på tändspolen - - vet / visste du säkert vad som är plus och minus på spolen?

Mvh. tuxedo
Tjena Tuxedo,

min tändspole är uppmärkt med + 15 och - 1, jag drog kabel direkt från batteriet (+) till tändspolen +15, men detta problemet försvann, så det är möjligt att jag har ett glapp i tändningslåset också, det går att jucka med hela låset några mm upp/ner/in/ut. Se nästa inlägg för status just nu.
och tack för hjälpen !
Status just nu:
Insåg ikväll att min multimeter var rutten (gav varierande värden hela tiden), ena sladden lossnade och när jag tittade närmare så är det bara någon enstaka tråd som håller ihop en andra sladden. :( :( :(
Vi kan alltså bortse ifrån alla tidigare mätvärden.

Bilmodel:
Volvo 945 LTT 1996
26000 mil
B230FK med Bosch ez116k tändsystem guldbox med nr 0 227 400 207 (ser ut som orginal chip i den)

Delar som är bytta:
(Jag tar upp alla delar jag bytt ifall någon får en aha upplevelse i stil med "man brukar av misstag lossa kontakten X när man byter del Y)
Om inget annat anges så är delarna köpta på mekonomen
fjädrar
stötdämpare
bromsskivor
bromsok fram (begagnade ifrån min döda 765a)
klossar
avgassystem
framlyktor (hela insatsen, begagnade ifrån min döda 765a)
bakrutespolarpump (begagnad ifrån min döda 765a)
ABS sensorer (begagnade ifrån min döda 765a)
topplockspackning
topplocksbultar
kamrem
kamremsspännare
vattenpump
insugspackning
ventilkåpepackning
grenrör (begagnat, dock utan EGR så EGR röret händer numera bara i luften, bilen har dock gått bra så här)
alla drivremmar
alla vaccumslangar (biltema)
nedre kylarslang (biltema)
tändstift
tändkablar
rotor
fördelardosa
tändspole
tändmodul
vevaxelpositionsgivare
temperatursensor för motorstyrning (under insuget mellan cylinder 3 och 4)
Har säkert glömt något...

Symptom:
Motorn startar ej, tänder väldigt sporadiskt om den gör det över huvudtaget.
Detta inträffade efter en natt med -16 grader, innan dess så startade bilen snällt när det var plusgrader ute men verkade inte tända till 100% när det var under nollan (den verkade inte gå på alla burkarna under ca 5 sekunder efter den startat, därefter helt OK)

Felsökning och konstanterande:
sätter man ett stift direkt på tändspolen så får man gnista ibland (1-2 gnistor, hoppar över 10-30 tändcykler, gnistrar 1-2ggr igen osv).
Väldigt varierande styrka på gnistan när den väl kommer.
tändspolen har ström på stift 15 (13-14v med tändningen på, 11-12v när man kör startmotorn)
Soppapumparna verkar fungera (låter när man slår på tändningen, stiften är blöta som satan och snart rinner det soppa ur avgasröret pga alla startförsök).
inga delar bytta efter senaste felkodsavläsningen på tändsidan, vilken gav 1-1-1
Motorn tänder till en gång när man vrider av nyckeln i samband med startförsök (verkar som att tändsystemet alltid bryter jorden till spolen när man vrider av nyckeln)
Har provat att värma alla komponenterna (försiktigt - ca 30 grader C) med en varmluftspistol för att kunna avgöra vilken del som mår dåligt och är orsaken till problemet när det är kallt. Hade troligen samma problem tidigare när denna tråd skapades och då startade bilen efter ett dygn i ett 30grader varmt garage.

Slutsats:
Någonting i tändkretsen gör så att tändspolens jord inte bryts när den ska, detta ger sporadiska urladdningar när den felande komponenten väl lyckas bryta jorden.

Nästa steg:
Inköp av ny multimeter imorgon och därefter uppmätning igen av tändsystem enligt bensinskalles felsökningschema i denna tråd, tar gärna emot förslag på tester/åtgärder.

Belöning:
En låda öl (300:-) till den som antingen hittar lösningen eller bäst lett mig till den om jag hittar den själv

Med vänlig hälsning /Skägget
Ja då får vi tänka om lite.

Slog mej att det är ju en -96 årsmodell.
Då är det väl LHJ 3.1 styrsystem du har?
Det var ju ett bra kopplingsschema du hittade på internet och dessutom Volvo orginal, men det var för -93. Tror du att du kan hitta ett schema för årsmodell -96?

Det är ju väldigt svårt att felsöka elektronik utan ett korrekt schema, och det kan skilja ganska mycket på olika årsmodeller och speciellt om det är ett annat styrsystem alltså 3.1

Går det inte att få tag på schema på int. så kan du försöka med en liten fräckis:
Åk till Volvo med en påse kaffebröd och be dom att få en kopia på schemat för din bil, både på bränsle och tändsystem.
Det är ju gjort på en minut att kopiera ett sånt.
Har själv fått kopior från verkstadshandbok på detaljer jag inte haft dokument på.

Sedan när du kollat kollat "bensinskalles" utsökta felsökn.schema (tack för att du lagt ut det bensinskalle) :) eller före så skulle jag vilja att du kollade - med tändningen avstängd - att Ohmmäta från stift 2 på tändningsmodulen till stomme (jord). Mät alltså i kontakten på det stift som är anslutet till stift 2 på modulen.
Det ska vara noll Ohm. (Invig gärna din nya multimeter med denna mätning). :D

Om det inte är noll eller nära noll Ohm så ska du rengöra kontakten till tändmodulen med oxidlösningsspraj samt kontaktstycket på vänster hjulhustorn. Hoppas att kontaktstycket sitter där också på din årsmodell.
Stompunkten för stift 2 sitter på motorns insugningsrör.

Lägg gärna ut schemat för -96 i tråden om du hittar det.

//Mvh.tuxedo
Hej igen.

Vill kanske förklara varför jag vill att du ska kolla jorden från stift 2 på tändmodulen.

Jag tänker så här:
Tändmodulen jordar ju tändspolens primärkrets och då induceras högspänningen i spolen som resulterar i gnistan i tändstiftet.

Du skriver att du har bytt tändmodulen, och då är kanske inte ett fel på den det första man tänker på.
Men för att den ska kunna fungera måste kretsen från spolen till stomme vara felfri.
Och när tändmodulen jordar spolen så ska spolens minus ha felfri jordkrets till stomme = minus på batteri.
Vad jag förstår så är stift 2 på modulen den utgående effektjorden från modulen, och den är jordad på insugningsgrenröret.

När du beskriver att tändstiftgnistan är sporadisk då måste man - om man utesluter fel på tändmodulen och impulsgivaren - säkerställa att spolens minus har i det närmaste noll Ohm till jord då modulen jordar.

Så som jag ser det så är det nämda krets samt eventuellt kablarna från impulsgivaren till styrkortets # 10, 23 och 11 som ska kollas.
Impulsgivarens kabel har ett kontaktstycke på den sk. mellanbrädan på torpedplåten.

Om inget av dina felsökningsansträngningar ger något resultat vore det bra om du hade möjlighet att prova med att låna ett annat tändstyrkort.
Men det måste ha samma Nr. som det är på ditt.

De här synpunkterna från mej kan du ju läsa som ett komplement till "bensinskalles" felsökningsschema.

Nu ska jag inte röra till det mer för dej utan avvaktar med att få en rapport om hur det går.

//Mvh. tuxedo
Hej Alla,

Nu kommer jag snart att spränga bilen..
Har kommit en del i mellan (utflyttning ur en lägenhet, spricka i varmvattenberedare och annat skoj), finns det en gud så hatar han mig...

Nu är läget med volvon följande:
Jag hittade ett elschema för 95, där såg jag att det var lite andra prylar involverade i tändningen, om jag fattat det rätt så börjar allt vid bränslerelät, detta skickar ström till ett tändningsmotståndets relä (svart relä, 4 stift, innanför hjulhuset vänster fram), när detta relä får ström så slår det i sintur på strömmen till tändspolen.
Alltså när jag följde kedjan med multimeter ifrån spolens minus, över spolen och sedan komponent för komponent så kom jag till detta relä och där ökade motståndet ifrån 0,5ohm (spolen) till 700 ohm.
När jag vred på tändningen så gick motståndet ner till 0,5 ohm, detta dock efter att jag slitit bort 4 st väldigt ärgade kontaktstift på ett kontaktdon till själva förbikopplingsmotståndet.
Jag misstänker att det var dessa ärgade kontakter som spökade hela tiden, men jag vet inte säkert då jag ryckt och slitet i kabelhärvorna i motorummet.
Vid startförsök med tändstift direkt på spolen så hade jag efter ovanstående omruskning av kabelhärva och rengöring av förbikopplingsmotstånd regelbunden och väldigt fin gnista på stiftet.
Jag kopplade in fördelaren och var säker på att bilen skulle starta som ett skott.. men jag glömde ju att gud hatar mig så felet gick ifrån att vara sporadisk tändning någon gång ibland till att tända regelbundet men inte starta.
Det låter som att den i princip tänder på två cylindrar efter varandra och sedan inte på de andra två... jäkligt svårt att avgöra vad som händer igentligen, jag ska filma detta betende och lägga upp en film så ni själva kan dra slutsatser ifrån denna.
Vid det här laget så slog det mig att jag har bytt i princip allt och kanske har infört ett nytt fel med någon av delarna som jag bytt, så efter lite funderande så kom jag på att jag har läst i massor av forum att volvosar är jäkligt känsliga med sina fördelarlock/rotorer, så jag åkte till bilia och handla en ny fördelare + rotor.
Skruvade på nya fördelaren och rotorn och var återigen rätt säker på att bilen skulle hoppa igång, men detta gav ingen skillnad för hon där uppe hatar mig... :(

Jag bad polaren spruta in startgas (i den lilla slangen som går in i den stora slangen vid insprutet) men detta gav inget resultat alls.
Nu är jag helt förvirrad, jag har fin gnista på cylinder 2 (det stiftet jag haft ur och testat med), dock är stiftet dränkt av soppa när jag plockar ur det, start gas har ingen påverkan (i alla fall inte om man sprutar in det där jag beskrev ovan).
Så mina tankar nu går kring insug/spridare/btr, om stiften blir dränkta av soppa och jag har gnista så borde det antingen vara luft/soppa blandningen eller felaktig timing på gnistan.
Dock så borde fan startgas ge någon effekt, även om timingen för gnistan är helt fel så borde jag få en misständningen eller någon reaktion i alla fall.
Hur ser luftdelen ut ? kan det vara så att jag inte får in luft till motorn alls ? den dränker stiften i soppa, och skickar inte in luft/startgas ?

Innan jag börjar riva insprutet för att lära mig hur det är uppbyggt så motar jag mer än gärna era synpunkter och förslag.

Med vänlig hälsning /Skägget
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]