Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Roligt att höra!
Det är ju inte meningen att alla ska gå och slipa bort all massa nu. Så länge man har koll på hur den ser ut. T.ex. har den släppt eller spruckit på vissa ställen så kan det vara fint att slipa bort, den massan samt rosten under, och sedan på med nytt skydd.
Men visst ska vi bevara våra svenska bilar!
Uppdatering 2/12 Del 2

Har lite pyssel att bjuda på!

Tog bort pluggarna i baljan. De bakersta pluggarna i hjulbaljan, som konstigt nog är av metall, sitter dit limmade. Något vasst att bända med.
Bild

Rost ;)
Bild

Serviceluckan i bagaget för bränsletanken.
Bild

4st skruvar i plastplugg, 10:ans nyckel
Bild

Baksidan består utav en packning och.. rost
Bild

Självklart rost där den legat
Bild

Den perfekta verktygslådan för stunden
Bild

Bränsleröret är rostigt och poleras. Eftersom röret är tjockt så behöver det inte bytas. Bort med rost, färg och sedan ny färg!
Bild
Bild

En skvätt av det..
Bild

..och lite av det
Bild

5grader funkar nog också ;)
Bild

Och så några testobejkt:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Resultatet lär visa sig ;)
Edit: den bilden ovan med "den perfekta verktygslådan" sånna har vi på jobbet. flera 100... dom funkar jätte bra som vertygslåda!
Ska jag verkligen avslöja mitt recept till rotslösare? när jag kan ta patent på det och konkurrera ut Smedjans ;) som för övrigt tar 225kr för 2.5l.
Ingredienserna kommer senare när jag har en fungerande smet! Detta var bara ett test, som än så länge verkar funka.
OBS! Detta handlar om frätande syror som kräver skydd mot huden!
Uppdatering 3/12 Del 1

Spionbilder på min rostlösare:

Avgassystemet
Bild

Här har det ätits lite, ca 3h efter applicering (Vilket jag är lite missnöjd över så jag har blandat en ny smet)
Bild

Test med nya smeten
Bild

Resultat kommer till eftermiddan, Uppdatering 3/12 Del 2, detta är bilder från sent igårkväll
Uppdatering 3/12 Del 2

Det går inte alls bra med min rostätare när tapetklister är tillsatt. Utan tapetklister så löser den upp all rost. Anledningen att jag använder mig av tapetklister är för att syran ska stanna kvar när den appliceras på tex stående föremål.
Jag har iaf inte gett upp utan det finns några ideér kvar hur det ska lösas.

Här är den nya smeten
Bild

Smeten provas igen
Bild

Jag provar att lägga en rostig bult i smeten, och i två burkar som inte har fått någon tapetklister
Bild

Som synes så börjas en avrostning direkt i denna burk
Bild
Bild

Jämför med elektrolysen ser det liknande ut ;)
Bild

Även i denna burk, men inte lika effektivt
Bild
Bild

Och i smeten, där det inte ser ut att hända något alls
Bild

Tog ut bultarna efter ca 2h. Alla har likvärdigt resultat! Konstigt, för med smeten har det inte funkat alls när den penslats på, iaf inget vidare resultat.
Bild

Detta betyder att jag måste tänka om vad gäller smeten, jag penslar lite till på ett nytt ställe på avgasröret
Bild

Plastfolie
Bild

Som lindas in runt smeten för att behålla fuktigheten.
Bild

Bara att invänta resultat, får stå under natten.
Skam den som ger sig!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 21

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]