Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
isak skrev:på min 03a verkar det inte gå att slå av autostarten har inget läge i färddatorn för det? gör jag nåt fel?
kanske bara går på nyare bilar det går att programera bort?
Isak
Kom på modell -08 har jag för mig.
av mikebike
olson skrev:Den får antagligen för mycket bränsle.
Ja, för mycket bränsle eller för lite luft kanske?
av olson
mikebike skrev:
olson skrev:Den får antagligen för mycket bränsle.
Ja, för mycket bränsle eller för lite luft kanske?
Svårt att tro att luftintaget blivit igensatt.
av mojja
Brukar ha dessa problem på hösten då värmaren ska igång efter sommaren. Men efter ett par rejäla omgångar med värmaren på direktstart brukar det släppa och värmaren fungerar som den skall igen.

Tror fanskapet sotar igen när den får vara på korta stunder åt ggn helt enkelt. Ett annat problem som jag råkade ut för en ggn var att det var vatten i bränslefiltret och då hållde värmaren på att krångla med världens moln runt bilen och illa luktade det med.

Testa att köra direktstareten ett par ggr och låt den vara på hela intervallen ut. det brukar lösa problemena för mig iallafall. Funkar inte detta så byt bränslefilter föregående ägare kan ju ha kört på fuldisel.
av mikebike
mojja skrev:Brukar ha dessa problem på hösten då värmaren ska igång efter sommaren. Men efter ett par rejäla omgångar med värmaren på direktstart brukar det släppa och värmaren fungerar som den skall igen.
Den fungerade bra tidigare, så här har förloppet varit tvärtom.
mojja skrev:Testa att köra direktstareten ett par ggr och låt den vara på hela intervallen ut. det brukar lösa problemena för mig iallafall. Funkar inte detta så byt bränslefilter föregående ägare kan ju ha kört på fuldisel.
Jag testade direktstart igår och då gick den bara 10 minuter innan den stängde av. Jag körde värmaren medans jag skrapade rutorna och jag var tvungen att hålla andan för att inte rökförgiftas.
Den skall in på verkstan den 14:e, jag har ju faktiskt garanti på bilen.
av Larzan
Kanske läcker kylarvatten in i värmaren (skulle så fall förklara den vita rök)?

Skriv gärna vad felet var, om det är något fel.
av mikebike
Larzan skrev:Kanske läcker kylarvatten in i värmaren (skulle så fall förklara den vita rök)?
Den teorin har jag också haft eftersom bilen larmade för låg kylvätskenivå kort efter att jag köpt den.
Fast sedan jag fyllde på har det inte minskat någonting och röken luktar avgaser, inte glykol.
av CalleV70
Rök! På min förra -04 körde jag på fuldiesel som bara klarade - 10 (vilket jag inte visste). Skitkallt (-15) och värmaren fungerade inte. (visade att bränslet var för trögflytande för brännaren)
In på verkstaden och under dessa minuter "tinade" bränsleröret och hela alltet tände, inklusive all parrafin i bränslet. Som en fosforgranat! Dom fick utrymma verkstaden medan jag tackade och körde ut. Efteråt när jag förstod att bränslet hade fel köldklass, var jag smart och inte berättade sanningen
av mikebike
Uppdatering: Meken ringde och meddelade att han hittat felet, luftintaget till värmaren var igentäppt av löv. Tydligen är jag inte ensam om problemet eftersom det tydligen finns en del framtagen för att lösa det (ett galler?)
Han har beställt hem denna del och bilen blir klar imorgon, fast jag har beställt installation av fjärr och det lär ta någon dag till eftersom delarna till det inte (heller) fanns henmma.
Lite märkligt kan man tycka eftersom jag bokade verkstadstiden för 4 veckor sedan!
Tydligen har Bilias webformulär ett max antal tecken som vidarebefordras till den som skall göra jobbet. Det såg rätt ut när jag bokade, men meken fick bara halva meddelandet! :evil:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte