Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Min sämsta bil har utan tvekan varit min Volvo 440 Turbo, det var flera gånger mer trassel med den än vilken annan bil som helst. Allt utom själva motorn ( av Renault ) var precis kass trots att den var relativtr ny och kördes ganska få mil. Min stackars mamma hade en 440 och en 460, dom var nästan lika kassa dom.

Den bästa var nog en 850 GLT som trots att den var ganska full med utrustning gav väldigt få problem. Jag tänkte först skriva min gamla Opel Rekord, men trots att den aldrig riktigt gick sönder så agerade den alltid jävligt opålitligt när det var regn och fuktigt ute...

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
oraklet OPEL kadett 64 kan inte ens tänka mig den som veteran. den bästa har jag inte träffat på än?
Isak
av rd350
Sämsta? Har bara kört Volvo så det har jag aldrig upplevt! Jo föresten fick en Ford granada en gång för diverse tjänster, bra tänkte jag den kan jag sälja! Nej då, det gick inte ingen ville ha den så det blev skroten.
av Georg
Sämsta:

Vauxall Viva -67.

Den var blå och med gallonsäten som gav tredje gradens brännskador på sommaren och ködknölar på vintern.
Motorrummet såg ut som en Walesisk kolgruva och man har viss förståelse att någon kopplat returledningen för motoroljan till bränslepumpen och tvärtom eftersom den drog mer olja än soppa. Syntes dessutom på avgasmolnet. Förmodligen var Vivan krigsplacerad som rökgenerator i försvaret.
Och elsystemet….huva…..ska inte trötta er med den där Lucas/mörkerliknelsen.
Lukas var inte en mörkrets härskare…han var producent på dolda kameran;….bara att spela in fejset på en Vivaägare som försökte sätta igång vindrutetorkarna och se vad som hände…..asgarv!
Dessutom kunde krigsmakten använda Vivan i undervisningssyfte för infanteriet när hon inte la rökridåer; slingring medelst ålning i farter över 17,8 km/t.
Men hon var min, bara min, och vi två behärskade vägnätets bägge körfält knappt ett år under 70-talet tills hon snöade in i en driva och sedermera drogs iväg till det eviga kretsloppet på den lokala skroten.

Bästa:

Chevrolet Belair -69.
400 dollar kontant till en kompis i amerikat och sedan kors å tvärs över kontinenten utan en knirkning eller oljepåfyllning.
Soffan fram var ändamålsenlig att sova i, stretcha i, trängas fyra man i, duka middag i, samtidigt som man körde. Praktiskt.
Startade, körde, tankade, stannade körde tankade……i all evighet kändes det som tills sheriffen i byn tyckte att jag gott kunde försäkra den och låta en verkstad genomföra motsvarigheten till våran besiktning.
Underkänt på en massa punkter men den gick ju så bra och eftersom jag befann mig i friheten land tog jag mig friheten att inte justera de små defekterna.
Belairen med raksexan tuffade på en herrans massa miles innan den lämnades över för en Dime till näste man att försöka slita ut den. Tror inte att han lyckades…

Man minns bäst de sämsta och bästa…

Georg
Användarvisningsbild
av alex960
SÄMSTA bil jag haft en alfa romeo 33 den baktände hela tiden boxer motor som var törstig läckte bensin kort o gott jävla skit bil

BÄSTA bil har jag min älskade s70 den bara gär o går har aldrig krånglat förr mig

BÄSTA bil 2 som jag sålde var min dodge d250 pickis rostig som fan men pålitlig till tusen,,,perfekt att knuffa bmw:s i diket med,,,,men det är en annan historia :twisted:
Användarvisningsbild
av Guligan
SÄMSTA bilen var en Peugeot 309 GTI -90 som jag hade under 1999-2001. Nåväl, kanske var den inte sämre än förväntat då jag köpte den för 16000 kr och därmed inte borde förvänta mig så mycket. Skramligt och en del elfel, men maskinellt bra och rostfri var den. Fransosen fick några år till hos ny ägare men vilar i frid hos Skrotfrag idag.

BÄSTA bilen är nuvarande V70II 2,5FT. En 231-hästars familjedröm. Jag är nöjd med allt utom bränsleförbrukningen när man kör korta sträckor.
av Nineforty
Sämst var nog en Opel Corsa från slutet av 80-talet. Trång och obekväm var den och krånglade gjorde den. Rostade också, hysteriskt mycket överallt. När motorn rasat vid 14000 mil såldes den för 700 kr. Sen vet jag inte om min Lada Niva kvalar in här... Jag har aldrig blivit stående längs vägkanten med den, men det är lögn att få allt att fungera samtidigt i den. Aldrig några allvarligare grejor som varit sönder och den är både lättare och billigare att laga än en Volvo 240. Jag klarade ett kylarbyte med verktygen som följer med i verktygssatsen, det gör man inte om med många bilar tillverkade det här årtusendet (Nivan är en 2005:a). Och den är absolut den roligaste bil jag nånsin haft vilket håller den borta från sämstaplatsen. (den är dessutom till salu!)

Bästa då? Det blir svårare, har ju haft flera som varit väldigt bra. Tror att valet faller på en 245:a från 90 som jag hade i många år och många mil blev det i den bilen. Ibland ångrar jag att jag sålde den.
Användarvisningsbild
av Bosa
Har bara åkt Volvo och av de så får jag nog sätta 945 LTT -96 som minst bra trots att den föregicks av en 745 GLE från -87. Den bil jag varit mest nöjd med är faktiskt min förra bil, V40 2,0T -99. Var ganska rolig att köra och krånglade inte ett dugg. :)
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hmmm sämsta bilen borde vara en alfasud 1977 års modell tror jag det var.

Rostade något kopiöst, obefintlig värme i kupén, dåligt hel/halvljus (körde jämt med helljus på och ingen mötande blinkade åt mig).

Handbromsen+färdbromsen (så klart) tog på framhjulen, och med bromsoken inne vid växlådan (innanför drivaxlarna) så tappades bromsförmågan när drivaxlarnas bultar mot lådan gick av vid ett tillfälle :shock: .

Någon som är bäst tror jag inte att jag haft ännu, möjligtvis nuvarande V70.
Sämsta: -00´s V70XC. Sjukt dyr att hålla i drift.
Bästa: -01´s S80 jag nu har. Bara snurrar o går.

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]