Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av svinto
#469104
Funderade på att sätta dit en kondensator till startmotorn, någon som har någon riktlinje för styrka?
av svinto
#469133
Efter som det ökade motståndet på vintern gör bilen svår-startad, med en kondensator blir det enklare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#469141
En fete-konding typ denna på 2.0 Farad ligger ju på runt 2000 kr....

Bild

Lägg de pengarna på ett riktigt bra batteri istället, det ger mycket mer för
Användarvisningsbild
av Variosboy
#469143
svinto skrev:Funderade på att sätta dit en kondensator till startmotorn, någon som har någon riktlinje för styrka?
För att den överhuvudtaget ska göra någon nytta så måste den vara stooor, räcker inte med nån bilstereokonding på någon farad eller så.
Som VolvoB20 säger så är det mycket vettigare och mycket billigare att köpa ett riktigt bra batteri!
av *pettson*
#469168
svinto skrev:Efter som det ökade motståndet på vintern gör bilen svår-startad, med en kondensator blir det enklare.
Vad är det för motstånd som ökar på vintern?..
Inte är det nåt i motorn iallafall som du kan märka av på det viset?
Däremot försvagas batteriet med kylan och därför går det tyngre ju kallare det är.
Vill du göra din bil en rejäl tjänst så ser du till att startmotorn är smord i växellådan och i lagren. Att det inte är oxiderat runt stommen på startmotorn.
Att du har ett fulladdat batteri, gärna med större kapacitet än vad som *rekommenderas*. Det viktiga på batteriet när du har ett i rekommenderad storlek eller större är dess CCA tal. Ju högre ju trevligare.
En vanlig 850 klarar ett batteri till xc90 på batterihyllan utan problem.
Vill du göra nåt rejält, gratis men lite bökigt så får du väl ta med batteriet in varje dag så det är rumstempererat.
av Cox
#469495
*pettson* skrev:
svinto skrev:Efter som det ökade motståndet på vintern gör bilen svår-startad, med en kondensator blir det enklare.
Vad är det för motstånd som ökar på vintern?..
Inte är det nåt i motorn iallafall som du kan märka av på det viset?
Däremot försvagas batteriet med kylan och därför går det tyngre ju kallare det är.
Vill du göra din bil en rejäl tjänst så ser du till att startmotorn är smord i växellådan och i lagren. Att det inte är oxiderat runt stommen på startmotorn.
Att du har ett fulladdat batteri, gärna med större kapacitet än vad som *rekommenderas*. Det viktiga på batteriet när du har ett i rekommenderad storlek eller större är dess CCA tal. Ju högre ju trevligare.
En vanlig 850 klarar ett batteri till xc90 på batterihyllan utan problem.
Vill du göra nåt rejält, gratis men lite bökigt så får du väl ta med batteriet in varje dag så det är rumstempererat.
Låter jobbigt, bättre att ta in bilen i garaget då. Har man inget så bygger man ett :D
av Rådlös
#469503
Eller gör en kompromiss, monterar elektrisk motorvärmare. En så kallad blockvärmare.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]