Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såg när jag kollade i huvudsäkringslådan att säkringen (eller relät?) till luftpumpen inte fanns, en av de fyra klossarna, plats 2 tror jag, min fråga är har jag överhuvudtaget en luftpump på en C70 –01 och vad är och gör en luftpump, i en bil alltså? Aldrig hört talas om det annat än i ihop med att pumpa luftmadrasser, cykeldäck och fotbollar...
av *pettson*
semmelman skrev:Såg när jag kollade i huvudsäkringslådan att säkringen (eller relät?) till luftpumpen inte fanns, en av de fyra klossarna, plats 2 tror jag, min fråga är har jag överhuvudtaget en luftpump på en C70 –01 och vad är och gör en luftpump, i en bil alltså? Aldrig hört talas om det annat än i ihop med att pumpa luftmadrasser, cykeldäck och fotbollar...
Blir till att göra en nyttig övning.. kika under batterihyllan. Sitter det nåt där? Sitter det nån backventil på grenröret? Finns det nån tilluftsslang till en ev luftpump? Hittar du inte dom detaljerna så lär du förstås inte ha en pump heller.
Luftpumpen späder dom betydligt surare avgaserna precis efter start så dom får rätt värde att tända en förkatalysator med, det är en tvåvägskatalysator. Den i sin tur genererar väldigt heta avgaser som reagerat och det tänder stora katalysatorn som är en trevägs.
Summa summarum så gör det att avgaserna blir mindre giftiga ifrån start och stora katalysatorn kommer upp i arbetstemperatur betydligt fortare.
Oki tack för förklaringen då vet jag vad en luftpump gör!
Men nog lite överkurs för mig att kolla då jag inte vet hur en sådan ser ut, finns väl mycket grejer under batterihyllan kan tänka... har tittat under huven och det är inte mycket grejer jag känner igen, om man nu ser nåt då mycket är inplastat, det var enklare förr då ett tändfördelarlock såg ut som en sådan o s v...
Men jag ska titta under batteriet nästa gång alla fall, tack.
Du lär ha turbo på din c70? Och i dessa fall finns väl ingen luftpump eftersom avgaserna ändå blir hyggligt varma snabbt pga turbon, mao så får katalysatorn upp sitt arbetsområde snabt ändå.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]