NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snoken
Bytte olja i vxl lådan, den blev som ny! tidigare trög och skorrade på nedväxling. ( 2 vxl ).
Jag har hört att Volvo har bytt oljeleverantör samt att oljan har en annan viskositet.
pg
av Solin
Ingår det inte i någon service, dvs att dom byter växellådsolja? Jag har en V70 2,5T -05 där 3:an är lite trög att få i. Bilen har bara gått drygt 7000mil, så det kanske kommer en service snart med just oljebyte i lådan, eller?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Inte för att det har med problemet att göra men kanske intressant ändå?

1.8F har låda från Ford, och jag upplever den som betydligt distinktare och exaktare än Volvo 5vxl som jag testade i en 1.6d.

Är problemen begränsade till Volvos 5vxl låda?

.
Fellow skrev:Vad kostar själva bytet av växellådsolja?
Någon som har koll på vad byte av bromsvätska kostar? Vill byta dessa på min bil då den gått 12000 mil nu utan byten.
990:- extra skulle dom ha på Bilia skövde för att byta bromsvätskan, växellådsolja vet jag inte.
av jaxelsson
Är det svårt att byta olja i växellådan själv? Om man kan byta motorolja, kan man sträcka sig till att kunna byta oljan i växellådan? Står det i boken hur mycket olja den rymmer och vad för olja?... tänkte nämligen föröska ge mig på problemet med "skramlande" låda eller hur man nu ska beskriva det... Enormt störande! (framförallt mellan 2vxl - 3vxl, har hänt att jag inte fått i den riktigt och de låter hemskt, samma med backväxeln)
Användarvisningsbild
av Vojje
jaxelsson skrev:Är det svårt att byta olja i växellådan själv? Om man kan byta motorolja, kan man sträcka sig till att kunna byta oljan i växellådan? Står det i boken hur mycket olja den rymmer och vad för olja?... tänkte nämligen föröska ge mig på problemet med "skramlande" låda eller hur man nu ska beskriva det... Enormt störande! (framförallt mellan 2vxl - 3vxl, har hänt att jag inte fått i den riktigt och de låter hemskt, samma med backväxeln)
Jag tror tyvärr inte att oljebyte hjälper :( .
Om Volvo fortfarande använder vajer mellan spak och låda kan det vara på plats att göra en justering.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]