Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Det trassliga är bara att dom inte fungerar nåt vidare för den okänslige.
Dom förutsätter att muttermaskinen måste vara känslig för att det fjädrar, vilket dom lite dyrare inte är. Tanken är att när staven fjädrar så ska muttermaskinen inte klara av att dra mer, men dom drar betydligt mer.
Använder man fel teknik drar dom inte ens i närheten rätt. För att få maskinen att fjädra måste du dra långsamt. Drar du in snabbt så hinner inte staven reagera innan du dragit för hårt. Anslagskraften när skruven går in och låser gör att momentet blir totalt fel.

Vi testade ett antal på skolan, dels från würth och från Forch samt Berner. Ingen var i närheten av påstått moment när vi testade av med momentnyckel sen. Samtliga var för hårt dragna.
av Lövet
Det finns väl också mutterdragare med ställbart moment har jag för mig.

Hur som helst så drog min däcksfirma för kung och fosterland (trodde jag) med sin mutterdragare sist. Men de lossnade hur lätt som helst. Satt lösare än när jag drar själv med fälgkors.
av Rådlös
Pettson skrev: "Vi testade ett antal på skolan, dels från würth och från Forch samt Berner. Ingen var i närheten av påstått moment när vi testade av med momentnyckel sen. Samtliga var för hårt dragna."

Såg ni någon "tendens" i felvärdena? Jag tänker så att om t.ex. alla mometstänger ger X % för hårt dragmoment, så kunde man ju gå ner ett eller två steg (välj det som passar) när det finns en hel serie att välja ur.
av *pettson*
Rådlös skrev:Pettson skrev: "Vi testade ett antal på skolan, dels från würth och från Forch samt Berner. Ingen var i närheten av påstått moment när vi testade av med momentnyckel sen. Samtliga var för hårt dragna."

Såg ni någon "tendens" i felvärdena? Jag tänker så att om t.ex. alla mometstänger ger X % för hårt dragmoment, så kunde man ju gå ner ett eller två steg (välj det som passar) när det finns en hel serie att välja ur.
Nej tyvärr fanns inget konsekvent på det sättet. Det vi fann var att ska man använda momenstängerna så måste dom användas långsamt. Att du sakta drar fast muttern och när den då bottnat så drar du på med fullt ös så momentstaven gör sitt. Notera att det då skiljer i hur känslig maskinen är för återfjädring.
Om du har muttern kommer in i botten med en smäll på fullt ös så är det redan då för hårt draget, innan momentstången ska ta vid.
av rd350
Drar man med momentnyckel, ser till att fälgar och skivor är rena på anliggningsytor då blir det bra aldrig annars. En nackdel med momentstavar är att maskinen vibrerar mycket mer än när man bara kör med hylsa, de flesta håller dessutom staven med vänsterhanden vilket inte är särskilt nyttigt för fingrarna.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag har aldrig någonsin dragit med momentnyckel, jag har aldrig dragit så hårt så att jag inte fått loss bultarna, och framför allt, jag har aldrig tappat någon bult, så för löst har det ju heller inte blivit.
Har inte pajat vare sig något bult, mutter eller fälg. Har dragit både med mutterknackare och för hand.

Så att det skulle vara ett problem att dra lagom hårt känns ju vida överdrivet.
Å vet man inte vad som är "lagom" så kanske man inte ska hålla på å skruva själv över huvudtaget! :roll:
Användarvisningsbild
av Variosboy
rd350 skrev:Vida överdrivet?? Det tycker nog inte de som kör omkring med lösa hjul! Det händer varje vår och varje höst, knappast något ovanligt.
Läs sista meningen i mitt inlägg är du snäll!

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]