Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nicke T6
88 års modell, troligen en motor från 92 som sitter i, har ej kollat vilken.
Gnistan är bra, startar på startgas, bensinpumpen fungerar och det kommer bensin till insprutaren. Kollat säkringar mm.
Han gör ett hostande när han har stått några timmar men där är det stopp.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Nicke T6 skrev:88 års modell, troligen en motor från 92 som sitter i, har ej kollat vilken.
Gnistan är bra, startar på startgas, bensinpumpen fungerar och det kommer bensin till insprutaren. Kollat säkringar mm.
Han gör ett hostande när han har stått några timmar men där är det stopp.
Jag förmodar att du kollat den flatsäkring som sitter snett ovanför batteriet också, den ärgar ofta i hållaren.

Har du kollat båda bensinpumparna, den i tanken och den under bilen? Hur mycket bränsle är det i tanken, om det närmar sig kvarts tank så kan en trasig tankpump göra bilen svårstartad.

Byt bränslefilter. kolla så att bränsleledningar är fria från förträngningar. Kontrollera bränslepumpsrelä, krånglar ofta på grund av kallödningar. Ett gott råd är att löda om alla lödningar i reläet.

Mvh GK

P.S. Vore bra om du kunde fastställa vilka system för tändning respektive insprut du har.
av GLE
Han har väl LH Jetronic 2.4 om det är en 92a. Tändsystemet är väl en vanlig rotor med fördelare och brytare. Eller är jag ute och cyklar.

Det kommer alltså bensin ända fram till insprutaren men den tänder inte och gnistan är bra. Då kan man ju misstänka kamremen men jag vet inte ?:-/
av Rådlös
GLE: En -92 har inte brytare. Det går inte ihop med motorstyrningssystemet. Det är helt elektroniskt. Och bara så du inte har missuppfattat, hela fördelaren är inte jämförbar med äldre tiders mekaniska brytar/kondensatorfördelare.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Nicke T6 skrev:Kan det vara något problem med spridarna?
Kan i och för sig vara möjligt men det står rätt långt ner på listan över troliga orsaker.

Kolla det jag föreslog förut.

Mvh GK
av GLE
Kan ju hända att spridarna inte öppnar men det känns ju lite skumt. Och jag har missuppfattat det där med tändsystemet :P Men eftersom de har rotor och fördelarlock så trodde jag att de hade brytare också eferssom det inte är som på tex 740 där fördelaren sitter bak på toppen. Men den startar på staratgas och gnistan är bra. Kolla det GK tipsade om. Han kan....
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]