Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du gjort en "vanlig" service så omfattar den en hel del kontroller o bilen ska gå igenom besiktning efter det. Gör den inte det så ska du inte Skälla på verkstan (du lär inte få nått nositivt tillbaka om du är otrevlig)
men du SKA kontakta verkstan o tala om att den inte gick igenom, sen frågar du snält hr dom tänker lösa sitruationen.
-----------------------
et finns snik servicar som är billigare, men det innebär at bilen inte kollas på lika många pumkter & om du väljer at göra en sån service istället för den ordenarie, då kan din bil få 2:or från bilprovningen.

När man gör en "vanlig" service så ska inte bilen bara gå igenom bilprovningen, den ska också klara av att köras till nästa service helt utna extra verkstadsbesök.
Ok jag förstår. Vet att man inte blir speciellt charmigt bemött om man skäller... :lol:
Jag ber om ursäkt om jag använt en otrevlig ton, men jag blir skogstokig på sånt här!! :-(O)
Försöker hålla min bil i såpass ordning så man slipper hålla på att riva upp och riva ner hela året igenom.
Service på verkstad har tyvärr inte kunnats göra pga av olika orsaker...
Det som gör mej mest förbannad är att killen som kollade bilen hade ett par dar innan kontrollerat en Clio som finns i familjen med som def. INTE gick igenom :) (den ska vi nog inte behålla nä)
och han kände igen mej och berättade hur noga han alltid var så att allt blev kollat...så kommer det här... :twisted:

Åker in imorgon för en ombesiktning så får jag se hur/vad jag gör....
Givetvis ska grejerna bytas.... oavsett...
Det där med bromsrören är lite roligt. På bilmärket jag jobba med förut fanns det speciella ställen man skulle titta på om rören var rostiga. Bilprovningen missa ofta det stället men på förbesiktning så slog jag ner på de men kunden chansa besikta och kom tillbaka arg och mena på jag lurat denna på ett onödigt byte för flera tusen. Sedan trampa kunden av röret efter någon vecka och då var det annat ljud i skällan....
Som Carman skrev alla bilmodeller har sina specialiteter men vanliga fel som styrleder mm borde ju vara en standardgrej som inte ska missas från deras sida.
Rullade nu in bilen för efterkontroll....
Tänkte att jag säger inget utan jag ser vad som händer...
Upp med bilen.... lysa lite.... och sen börjar han skaka den.... "nu borde han se det" tänkte jag.... NOPE!!!!
Då kunde jag inte vara tyst.... så jag sa till honom att "borde du inte kolla där med..för där glappar det ju såpass så jag kan inte ställa framvagnen"....
" Då får du väl byta dom då" fick jag till svar.... jag valde att inte säga ett skit mer.....

Så till helgen blir det att riva igen :-(
:shock: saxat från bilprovningens hemsida..

Först taget ur deras folder där man berättar vad som kontrolleras.

*Besiktningsteknikern kontrollerar att hjulen sitter fast och är rätt monterade. Däcken kontrolleras så att de inte är utslitna eller skadade. Vi besiktar även bilens kaross, styrsystem och bromsledningar.*

Sen berättar man anledningen till varför besiktning utförs..
*Det finns flera goda skäl till varför din bil ska besiktas.
Bland annat får du veta om bilen är trafiksäker. Eller
vad du behöver göra för att få den det. Upptäcker vi ett
litet fel på bilen kan du åtgärda det i tid och slippa dyra
reparationer senare. *
Sen berättar man varför man kontrollerar styrning och styrleder...
*Spindelleder och Styrleder
Spindelleder och styrleder är delar som får bilens hjul att röra sig och att stanna i rätt läge
när du styr bilen med ratten. Om styrleden inte är tillräckligt stadig blir det svårare att styra bilen och däcken slits mer.
Detta kan hända om det kommer insmuts och fukt vid en tätning i styrleden. Om styrleden är mycket sliten kan den dela sig.
Då går fordonet inte alls att styra. Det kan leda till en allvarlig olycka och att du måste låta en bärgningsbil flytta bilen*

Nice med säljande information.. för tydligen så var det ju ändå inte så viktigt..
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]