Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 300Nm
När man svänger fullt märker man att framhjulen lämnar djupa spår i sanden, hjulen plöjer, kilar lite.
På asfalt känner man hur bilen börjar rulla tungt och bilen vet inte vilket framhjul den skall följa och däcken slits.
Svänger man över ett löst brunnslock skramlar det till ordentligt.

Det här är inget fel tror jag, utan det är en egenskap.

Varför är det såhär?
Tillåter den här egenskapen en mindre svängradie eller varför har man konstruerat såhär?
av *pettson*
Tja.. av din beskrivning låter det mer som om du har en diffbroms mellan hjulen än att det är en egenskap i framvagnen?
Visst finns det framvagnsegenskaper som är lite speciella när man svänger helt fullt men inga direkta som man märker av vid vanlig körning, bilen har ju kurvvinklar som gör att bilens inner resp ytterhjul svänger olika mycket vid en kraftig kurva (alltid, men det märks mest vid kraftig kurva) det beror ju på att inner och ytterhjul rullar i en fikitiv cirkel av olika diameter, för att klara det måste dom svänga olika. Naturligtvis finns ju lite fysiska regler som gäller men dom är inte unika på så sätt. Fysiken kräver ju för att bilen ska kunna svänga måste den påverkas av en kraft i sidled som är större än kraften framåt. När du svänger måste alltså hjulen kunna hålla emot kraftigt i underlaget för att bilen ska tvingas svänga.
Hur länge sen är det du gjorde en fyrhjulinställning, det du berättar låter inte helt normalt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av 300Nm
Jag har en bekant med en 940 -93 och han har också märkt samma egenskap.
Den svänger ju ännu brantare än min t5:a.
Han sa att om man vänder fullt på ett underlag med varierande friktion så känner man hur bilen kränger när hjulen turvis bestämmer riktningen..

Om ni vänder fullt med era volvon, vill jag påstå att ni märker något liknande

Styrningen fungerar i övrigt bra på min bil, inget onormalt däckslitage.
Ingen diffbroms heller. (T5 1995)

Jag vill i.a.f. påpeka att man skall nog vara bilintresserad för att märka detta.
Min syster t.ex. skulle nog inte märka någonting.

Men jag märkte ingenting på min förra bil, Nissan Sunny.

Kan det vara så att man hos Volvo har konstruerat såhär för att minimera vändradien.
Man har lyckats få det ena hjulet att svänga så mycket,men någonting har begränsat det andra. Hjulet i innerkurva svänger för litet.
av *pettson*
Stopp nu..
Ska vi börja med att naturlagarna gäller för 940 med? Eftersom hans framhjul inte är drivande utan hans bakhjul, så lär hans framhjul hasa när dom kämpar efter grepp för att se till så bilen går i sidled, det är inte så enkelt att tvinga en bil i sidled så skarpt som när man svänger max, kraften vill framåt och hjulen vill styra åt sidan, har inte hjulen 100% grepp så hasar det. Hans 940 kan också svänga nåt lite mera än framhjulsdrivna bilar, vilket gör att det går ännu trögare att svänga naturligtvis, det går trögare ju mer du svänger. Ta din vanliga cykel, håll den framför dej, vrid styret skarpt åt sidan mot dej, skjut på rakt fram. Nu känner du kraften som vill åt sidan trots att du skjuter på rakt fram, du känner också hur trögt det nu går när kraften ska omledas. Skulle du cykla nu skulle du förmodligen antingen hasa över framhjulet eller åka över styret. Det problemet har inte lillasyster med sin trehjuling, trots att hon svänger maximalt så hasar inte hon över hjulet. Bortser vi från balanshjälpen hon har med tre hjul så har hon heller inte nåt problem med att hjulet hasar vid svängen på samma sätt, detta eftersom hon har ett drivande framhjul som hjälper henne i den ändan där ändringen måste ske först.
Och nej, kurvvinklarna stämmer ypperligt på bägge modellerna. Jag förutsätter att inga framvagnsproblem finns.
Gör som så att du passerar biblioteket och kikar efter ett par bra böcker om framvagnskonstruktion och chassie geometri. Där hittar du alla svaren du söker på ett bra sätt. Ska du o jag gå igenom vad som gör vad så bör vi ha en lektion på kanske 4 timmar om det grundläggande och hur det fungerar i vardagen. Tyvärr är jag inte intresserad av en sån lektion.
Användarvisningsbild
av olindh
300 nm, vad kör du med för däckdimension kontra vad står det att bilen ska ha i registreringsbeviset? Jag kan tänka mig att detta märks tydligare om man kör med bredare däck eller däck med större omkrets.
Användarvisningsbild
av 300Nm
Tack för visat intresse!

Jag har 55% profil när jag borde ha 50, övriga mått enligt registreringsbeviset.

Jag förstår det du säger Pettson, men det är inte det jag talar om.
Utöver det förstår jag att framhjulens vändradier skall vara koncentriska, lite förenklat taget.
Det är dom alltså inte om dom strider.

Jag tar lite tillbaka det jag sa tidigare om däckslitage. Volvon sliter mera däck-kanten än övriga märken,(skriv den som instämmer). Orsaken, läs rubriken.

Mina tankar går till delarna som utgör paralellstaget. (Nej jag har inget bättre att tänka på). Är kanske längden justerbar på flera än två ställen?
av Rick
Olika mycket justerat på styrstagen vid "toe inställning" kan ge fel kurvvinkel vid max rattutslag...
Lat mekaniker som inte justerat lika mycket på bägge sidorna vid inställning...

Står din ratt "rätt" vid körning rakt fram?
Användarvisningsbild
av 300Nm
Ratten står rätt vid körning rakt fram.
Styrningen fungerar utmärkt i övrigt, mycket fin att köra.

Jag följer ditt råd Taxi.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]