Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

gnestakalle skrev:

Menar du att ett dubbfritt däck vann över de dubbade?

Mvh GK
Ja, fast testet körs på en "ruggad" isyta, inte riktigt blankis. Så dom skriver ju också att om man vet om att man ska köra på mkt isiga vägar så ska man ha dubbat ändå. Men dom skriver också att ett dubbat däck efter en säsong blir likadant som ett odubbat, antar att dom menar bromsegenskaperna på ren is.
rosenlorden skrev:
StringerBell skrev:
rosenlorden skrev:men man ska ju absolut inte köpa ett sydeuropeiskt anpassat vinterdäck!
Vad är det för däck menar du? Kontinentala dubbfria vet jag vad det är, men inte sydeuropeiska.
Menar såklart centraleuropeiska odubbade vinterdäck, dessa är ju inte riktigt så bra i vårat norden klimat ( källa Teknikens värld).
Jag väldigt nöjd med mina. Jag kör 95% på snöfri asfalt även på vintern, och de fungerade helt OK även under snökaoset i vintras. Man anpassar körsättet efter underlaget den övriga 5% av tiden, och 95% av tiden har man oöverträffad komfort och säkerhet.

I alla fall någon av TV:s testförare har tidigare rekommenderat kontinentala dubbfria just i de delar av landet där man nästan bara kör på barmark.
Ett nordiskt dubbfritt däck räcker knappt 2000 mil innan mönsterdjupet är nere på 3mm

Ett dubbat däck håller minst 3000 mil innan mönsterdjupet är nere på 3mm

Kanske något att tänka på?
Hej

Vi använder både Gislaved NF5 och Nokian Hakkapelitta 5. Båda däcken har mycket bra ljudkomfort, knappt märkbart dubbljud. Där emot har Gislaved däcket tappat en del dubb, Nokian däcket har alla dubb kvar. Däcken sitter inte på motorstarka bilar. Caddy TDI Gislaved NF5 och Volvo 440 rullar på Nokian. Volvon rullar mycket motorväg, Caddyn rullar mer landsväg. Bägge däcken har rullat 3 säsonger. Jag upplever däcken som vinterdäck med mycket goda vinteregenskaper.
Kjører på Yokohama IceGuard ig30 på V50n vår, 205/50-17. Dette er piggfritt. Kom snø og var isete veier her i går, så fikk testet egenskapene litt i en bakke her, fungerte helt topp! Kan anbefalles.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!