Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
Hej

Skulle behöva lite hjälp med att plocka ut lite delar från biltema till stötdämpar och fjäder byte på en V70 2,5T AWD 1999. (utan nivåmat).

Jag tror jag behöver följande men har jag glömt något eller behöver jag något mer?

Stötdämpare Fram 68-7431
Stötdämpare Bak 68-7432
Fjäder Fram 67-389
Fjäder Bak 67-392
Fjädersäte fram 72-753
Fjäderbenstalrik Fram 72-770
Stötdämparfäste Bak 72-760

Tack på förhand

Jan
Användarvisningsbild
av taxi
Skruv och mutter till övre stötdämparfäste bak, jag vred av 3 av 4 skruvar på min. Köpte nya kupol-muttrar och brickor till nedre fästet också.
av Henke3
AWD -99 har inte samma stötdämpare bak som en vanlig V70.
alla AWD har Nivomater original. Om din bil är ombyggd till std dämpare så är det
iallafall inte en vanlig V70 dämpare som är använd.
av Henke3
Japp, de har säkert rätt. Tidigare info jag fått från Volvo stämde inte. Jag har forskat lite mer i detta veckan som gått eftersom jag själv har en trött nivomatdämpare på ena sidan och funderat på att ersätta med vanliga dämpare och fjädrar. Under årsmodell -99 så blev Nivomatdämpare tillval istället för standard på V70 , dock valde de flesta kunderna Nivomat ändå. V70XC och bilar med sänkt chassie hade alltid Nivomat.
Har dock inte hittat nån annan än Volvo som säljer dämpare eller fjädrar till din bil.
På Volvo hamnar 2 dämpare och 2 fjädrar till din bil ungefär på vad en Nivomat dämpare kostar till min.
av Henke3
AndyR skrev:Gemotorsport i borgholm har dämpare och fjädrar till awd, billigare än orginal. Är man dessutom medlem i någon volvoklubb tex nordicr kan det bli ännu billigare.
Fjädrar till AWD utan Nivomat hittar jag men inte stötdämpare.
Styrleder till V70 T5 år 2000.

SMI som jag uppfattar att jag har så fungera[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]