Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena mors!

Egentligen är jag inte speciellt mekkunnig men har bytt bromsklossar på mina gamla 740isar som jag tidigare haft.

Den här gången står bilen nästan 400 mil hemifrån med helt slut bromsar, är hemma i sverige nu och tänker köpa med mig bromsskivor samt klossar och montagesats, det jag behöver hjälp med är ifall någon vet vilka verktyg jag kommer behöva? Har ju ingen direkt möjlighet att titta efter nu heller när bilen står så långt borta.
Har inte ett enda verktyg så kommer vara tvungen att köpa allting och frakta ner också så vill inte bara handla verktyg på måfå!

Tack får förhand kära volvobröder! 8)
Skruvmejsel, poligrip, lednyckel 10 mm. 15 mm. Och mycket viktigt 7 mm. insexnyckel. Finns inte i vanliga satser. Biltema o Mekonomen finns vanligen detta. jag lånar av "forbo" som har gjort mycket bra bilder som visar byte av bromskloss. viewtopic.php?f=42&t=28963&p=187645&hilit=forbo+Byta/Sm%C3%B6rja+upp+bromsar#p187645
För att ta bort bromsskivan måste bromsokets bygel tas bort. Vill minnas att det är 15 mm.bult. Själva skivan skruvad på 10 mm. bult. Bakre skivans handbromsvajer måste lossas minst 10 varv kanske 15 varv under damaskens spak.
Bakre skivan är ganska tjurig att få bort. Byt även handbromsbackarna. Det är ett generalfel på V 70. Bromsbanden lossnar ofta och kostar riktigt mycket om de går sönder under gång.
Hej!

Tusen tack för svaren!

Så m.a.o är det bara
Skruvmejsel(stjärn eller platt?lång/kort?)
Lednyckel 10+15mm
7mms insexnyckel (säker på att det inte är torx?)
polygrip

Som behövs??
Drar efter helgen så om någon kommer på mera verktyg eller har andra allmänna tips så är de varmt välkomna!

Må bäst!!
En fil och en stålborste för att göra rent där bromsbeläggen ligger emot
Lite kopparpasta för glidytor
Lite smärgelduk (fin) för pinnarna till oket.
Lite fett till pinnarna
Torkduk att torka rent med (inte trassel)

En bra plastklubba om gamla skivan sitter fast på navet.

(Personligt rekord för jobbet är 1 timma inkl fram och bort med verktyg på min V70N -00)

mvh Roland

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]