- sön 03 okt 2010, 20:14
#451569
Hej.
Jag hade ett problem med min LMM och när det byttes visade det sig nödvändigt att "nollställa är-värdena" i styrenheten. Efter detta har bilen börjat gå väldigt mycket sämre än innan. Enligt uppgift från Volvo, i 2:a hand via min bilreparatör, så skall detta rätta till sig efterhand, men jag märker väldigt få förbättringar... När motorn är kall går den rätt OK direkt när man startat, men väldigt snart beter den sig som en gamma PV med full choke, den bluddrar och svarar inte på gaspådrag. När man sedan kör beter den sig konstigt oxå, även när den är varm. Om man varvar upp och släpper gasen så händer det ibland att varvet dyker rätt ner till typ 300-400 varv innan den hämtar sig och kommer till någon slags oroligt tomgångsläge runt 800-900 varv. Ibland får den istället för sig att stanna till någon eller några sekunder på 1500 varv innan den väljer att gå ner till ca 800-900 varv. Vidare händer det att det kommer ryckningar när man varvar upp mot 4500-6000 varv, rätt som det är stannar det till bråkdelen av en sekund innan det drar iväg igen. Men det mest irriterande är att det rycker ordentligt när man släpper upp gasen för att motorbromsa. Grejen är att den aldrig har betett sig så här förut... Är det någon som har liknande erfarenheter?
kjell
Jag hade ett problem med min LMM och när det byttes visade det sig nödvändigt att "nollställa är-värdena" i styrenheten. Efter detta har bilen börjat gå väldigt mycket sämre än innan. Enligt uppgift från Volvo, i 2:a hand via min bilreparatör, så skall detta rätta till sig efterhand, men jag märker väldigt få förbättringar... När motorn är kall går den rätt OK direkt när man startat, men väldigt snart beter den sig som en gamma PV med full choke, den bluddrar och svarar inte på gaspådrag. När man sedan kör beter den sig konstigt oxå, även när den är varm. Om man varvar upp och släpper gasen så händer det ibland att varvet dyker rätt ner till typ 300-400 varv innan den hämtar sig och kommer till någon slags oroligt tomgångsläge runt 800-900 varv. Ibland får den istället för sig att stanna till någon eller några sekunder på 1500 varv innan den väljer att gå ner till ca 800-900 varv. Vidare händer det att det kommer ryckningar när man varvar upp mot 4500-6000 varv, rätt som det är stannar det till bråkdelen av en sekund innan det drar iväg igen. Men det mest irriterande är att det rycker ordentligt när man släpper upp gasen för att motorbromsa. Grejen är att den aldrig har betett sig så här förut... Är det någon som har liknande erfarenheter?
kjell