Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#451569
Hej.
Jag hade ett problem med min LMM och när det byttes visade det sig nödvändigt att "nollställa är-värdena" i styrenheten. Efter detta har bilen börjat gå väldigt mycket sämre än innan. Enligt uppgift från Volvo, i 2:a hand via min bilreparatör, så skall detta rätta till sig efterhand, men jag märker väldigt få förbättringar... När motorn är kall går den rätt OK direkt när man startat, men väldigt snart beter den sig som en gamma PV med full choke, den bluddrar och svarar inte på gaspådrag. När man sedan kör beter den sig konstigt oxå, även när den är varm. Om man varvar upp och släpper gasen så händer det ibland att varvet dyker rätt ner till typ 300-400 varv innan den hämtar sig och kommer till någon slags oroligt tomgångsläge runt 800-900 varv. Ibland får den istället för sig att stanna till någon eller några sekunder på 1500 varv innan den väljer att gå ner till ca 800-900 varv. Vidare händer det att det kommer ryckningar när man varvar upp mot 4500-6000 varv, rätt som det är stannar det till bråkdelen av en sekund innan det drar iväg igen. Men det mest irriterande är att det rycker ordentligt när man släpper upp gasen för att motorbromsa. Grejen är att den aldrig har betett sig så här förut... Är det någon som har liknande erfarenheter?

kjell
av *pettson*
#451591
Hur är det konstaterat att det är LMM som är problemet? Eller rättare sagt VAR problemet?
Vad är Rätt ok? Är den ok eller inte?
Finns alltså problemet kall, eller bara varm. En ytterst viktig sak vid felsökning. Det handlar om ifall problemet finns innan lambdan reglerar eller inte.
#451708
*pettson* skrev:Hur är det konstaterat att det är LMM som är problemet? Eller rättare sagt VAR problemet?
Vad är Rätt ok? Är den ok eller inte?
Finns alltså problemet kall, eller bara varm. En ytterst viktig sak vid felsökning. Det handlar om ifall problemet finns innan lambdan reglerar eller inte.
Yes!!! En ny infallsvinkel! Jag skall känna efter ordentligt när jag startar bilen om någon timme, helt kall efter att ha stått ett dygn i kallgarage. Spontant skulle jag säga att problemet med bludder och att inte svara på gaspådrag finns när motorn är helt kall, efter att t.ex. ha stått ostartad under sådär 8-9 h i 10-15 graders värme, jag skall kolla upp hur den går omedelbart efter start, som du frågar om! När bilen väl har lämnat bludderstadiet (tar väl 30-60s, skall kolla noggrannare sedan) är det inga bludderproblem, men väl de andra problemen jag beskriver
- ojämn tomgång
- att varvtalet oftast faller rejält under normal tomgång (till typ 400 v) när man släpper upp gasen efter att ha gasat till, för att sedan lägga sig på en orolig tomgång igen (runt 800-900 v).
- men även att varvtalet ibland lägger sig till ro någon sekund på typ 1500v efter samma typ av gaspådrag/uppsläpp, för att sedan röra sig ganska sakta ner mot normalt (men ganska oroligt) tomgångsvarv.
- att det ibland kan uppstå plötsliga "ryck" under fullgasacceleration (vid typ 4500-6000 v). Motorn liksom tvekar till och drar sedan iväg igen.
- att motorn ger mycket irriterade och tydliga ryck när man släpper upp gaspedalen för att motorbromsa. Det känns liksom som att det är ett stort glapp i transmissionen. Man släpper gasen, det börjar motorbromsa, men så verkar det som att styrsystemet bestämmer sig för att mycket hastigt slå på full motorbroms och det kommer ett ryck. Ett likartat ryck blir det sedan när man gasar igen, dock inte lika tydligt. Mest tydligt upplever jag att det är om man ligger med lätt gaspådrag, så att motorn precis drar och sedan släpper.

Anledningen till att jag började rodda med detta alls, var att kylfläkten plötsligt en dag började gå 6 min efter att jag stängt av motorn. En felkod tändes samtidigt som rapporterade felaktig LMM och bränsleförbrukningen gick upp med ca 10-15%. Inga av de andra problemen jag beskriver visade sig dock i detta läge. Min bilrep mätte upp LMM och kunde inte se att utvärdena var konstiga, så vi inledde med att byta termostat och temp-givare. När detta inte hjälpte, gick vi vidare med att undersöka om det var problem med jord-nivån (ett tips från en Volvo-mek), så att styrenheten ev inte fick samma värden som LMM rapporterade. Min bilmek gick igenom och provmätte alla komponenter med samma jord. men hittade inget konstigt. Jordnivån stärktes mha extra kabel och LMM mättes upp en gång till - denna gång gav den felaktiga värden och byttes ut. Initialt hjälpte inte heller detta för att få kylfläkten att sluta gå, så min bilrep "nollade alla är-värden i styrenheten" eftersom det verkade som att något gammalt värde låg och störde. Efter detta har bränsleförbrukningen blivit som förut igen, men alla problemen jag beskriver ovan har uppstått. Kylfläkten slutade också (nästan) att gå de där 6 min. Om man kör "snällt" så startar den inte, men om man ligger och pressar motorn och låter den jobba med upprepade fullgasaccelerationer, så startar den och går de där 6 min igen så snart man slår av motorn. Ett tips var då att högtryckspressostaten på ACn kanske var paj. Så jag har testat att köra utan AC och pressat, i förhoppningen om att kylfläkten då inte skall starta... Tyvärr hjälpte inte detta. Om man pressar, så startar fläkten igen när man slår av... Har dock inte mätt upp tiden, eftersom jag var tvungen att rusa från bilen direkt efter att jag stängt av den. Tänkte testa på nytt idag. Vid ett tillfälle under denna tid dök det oxå upp ett antal felkoder som talade om intermittenta fel med såväl misständing, som laddtrycksventil och LMM(!). Bilen provkördes av en annan bilrep på samma verkstad och han ansåg att motorn misstände då man pressade den från låga varv på 5an. Han kikade på stiften och gjorde bedömningen att de skulle bytas. Tidigare var det Bosch, nu satte han i Valeo (som tydligen skall tåla värme bättre). Tyvärr ingen skillnad alls efter detta... Det har sagts mig att styrsystemet behöver "lära upp sig igen" efter att man nollat är-värdena och faktum är att det skedde en förbättring den första timmen av körning. Initialt gick bilen som en potta skit. Jätteslö och uppvisade tydliga ryckningar vid fullgas acceleration. Just dessa fel har blivit bättre, men knappt ingenting av det övriga som börjat strula.

Nu börjar jag så sakta misströsta eftersom jag nu förutom problem med att kylfläkten fortfarande går (mer sällan än tidigare men ändå) också har en motor som beter sig ganska så illa. Körde min frus lika gamla V40 2.0T till besiktningen i morse och den gick som en dröm om man jämför! Eftersom Volvo bytte modell just runt 2000, så skall jag nog för fullständigheten skull skriva att bilen alltså är en V70 2000 ("äldsta karossen", dvs inte V70N) och motorn är en B5234T med ME7 system.
av *pettson*
#451726
En snabbfråga? Ingen har bemödat sej med att rengöra spjällhuset så att du med säkerhet vet att spjället går lätt och fint? Minsta kärv så börjar också problemet med ryckig gång. Särskilt på lågvarv.
Att kylfläkten aktiveras tyder ju också på att nånting inte är riktigt rätt.
Vad hette koden du fick?
#451750
*pettson* skrev:En snabbfråga? Ingen har bemödat sej med att rengöra spjällhuset så att du med säkerhet vet att spjället går lätt och fint? Minsta kärv så börjar också problemet med ryckig gång. Särskilt på lågvarv.
Att kylfläkten aktiveras tyder ju också på att nånting inte är riktigt rätt.
Vad hette koden du fick?
Tack för att du bryr dig!
Nej, spjällhuset är inte rengjort såvitt jag vet. Kan helt klart vara värt ett försök. men det känns lite långsökt just här eftersom felen uppstod så konkret efter att styrenheten nollats. Men man skall aldrig säga aldrig. Tyvärr har jag inte noterat vilken felkod det var, skall höra om verkstaden har den kvar. Skall börja hålla koll på dem bättre! Och angående din fråga om hur bilen går precis efter efter start, så verkar den gå bra precis efter att den tänt igång. Svarar på gaspådrag och bluddrar inte. Bludder och taskigt svar kommer efter ett par tre sekunder, känns nästan som en gammal motor som blivit sur pga för mkt choke eller en gammal moppe som fyrtaktar. Det tar i runda slängar 30-60 s för bilen att sedan börja gå rent igen. Idag när jag startade den och väntade på att den skulle skärpa sig, tändes felkods-lampan igen. Har inte hunnit åka till verkstaden och läsa ut den. Skall göra det i morgon bitti och då skriva ner vad den var, skall oxå fråga om de gamla koderna finns kvar. Har för mig att de skrev ut dem efterhand som de dök upp.

När det gäller tomgången så dyker den aldrig så långt som 400v (som jag tidigar skrivit), men väl ner mot 500-600 v. Vidare känns det som att regleringen ibland kommer i självsvängning efter en stund... Gasar man till så lugnar det sig, men sedan kommer oscillerandet kring 700-1000 varv tillbaka. Just idag är dessutom beteendet mera att den liksom tvekar till lite strax under 1500 varv och rör sig sedan ganska långsamt ner mot ca 850 v där den som sagt känns ganska orolig. Testade igen att fullgasaccelerera ganska mkt till jobbet för att pressa på, och detta påvisade ett ganska ryckigt beteende över 5000 varv (typiskt på 3an). Och om man släpper gasen där uppe så får man en brysk reaktion från motorn. Det rycker ganska ordentligt när den liksom slår av och motorbromsar. Kylfläkten går oxå igång när man slår av motorn och går ganska exakt 6 minuter efter en sådan behandling och det är oberoende av AC på/av. Dock visade det sig att kylfläkten inte startar igen nästa gång man slår av motorn, i alla fall inte om man kört snällt.
av *pettson*
#451782
Att fläkten startar innebär att motorn ställt sej i limp home läge.
Det är definitivt nåt inte styrdonet tycker om. Rengöringen är för att spjällmotorn är väldigt svag och den gör små rörelser, inget får kärva då.
#451785
Det där med att styrenheten skulle lära upp sig med tiden, är det något du känner igen? Jag har läst en del reglerteori i mina dagar och adaptiva reglersystem är rätt avancerade prylar. Är motorstyrningen verkligen så komplex? Den har ju inte jättemånga sensorer att spela med och processorkraften på 90-talet går ju inte att jämföra med dagens... Och om den nu är det, kan det finnas någon slags övre gräns för när man skall anse att "den lärt sig klart och inte blir bättre" utan att man hjälper den på ngt sätt? Jag tänker på nya bilar, inte kör man väl motorn i flera timmar för att den skall gå riktigt?
av *pettson*
#451814
kjellgohlsson skrev:Det där med att styrenheten skulle lära upp sig med tiden, är det något du känner igen? Jag har läst en del reglerteori i mina dagar och adaptiva reglersystem är rätt avancerade prylar. Är motorstyrningen verkligen så komplex? Den har ju inte jättemånga sensorer att spela med och processorkraften på 90-talet går ju inte att jämföra med dagens... Och om den nu är det, kan det finnas någon slags övre gräns för när man skall anse att "den lärt sig klart och inte blir bättre" utan att man hjälper den på ngt sätt? Jag tänker på nya bilar, inte kör man väl motorn i flera timmar för att den skall gå riktigt?
Alla bilar från 1989 är adaptiva. Mer eller mindre. Det som görs under adaptiviteten är att helt enkelt säkerställa att motorn går optimalt. Ökade avgaskrav har ökat kravet på konstant styrning.
Tändningen ändras konstant, bränslet ändras konstant, egr och annat ändras konstant Tidigare struntade bilen i t.ex avgasreningen vid acelleration, den gick då in i programläget och gick på parametrar som jämfördes med sensorsvaren. Vad lambdasonden sa, ja det var en annan femma. Det sket man i kortfattat. Sen kom porsche som första fordon med heltidsreglering. Den reglerade ALLTID via sonden, nåt som sparade bränsle och faktiskt ökade effekten och hade en positiv inverkan på miljön. Nu är det standard att sonden alltid bestämmer oavsett gasläget. Det som skett på nyare bilar är att man ökat läs och regler hastigheten nåt enormt. Man har också utökat möjligheten till att ta egna logiska beslut. Alltså istället för att bilen blir obrukbar när en sensor försvinner så får den istället ta in sina fakta via andra sensorer och kalkylera resten. En motors styrdon är i klass med en normal pc i kraft sen slutet på 90 talet.
Det sker som så att när du startar med ett *tomt* adaptivt minne så startar bilen på det programmerade värdet. Den läser alltså av en tabell rakt av och jämför med vad sensorerna säger om miljön.
Din motor ska nu lära sej alla tänkbara kombinationer på alla tänkbara varvtal och all tänkbar miljö. Eftersom du inte kör i alla miljöer eller i alla varvtal på en gång så tar det ett tag. Tomgången däremot ska den lära sej utan problem senast efter ett par körningar.
Att få hela adaptiva delen i motorstyrningen fullärd kan däremot ta uppåt flera månader naturligtvis beroende på din körning. Det är inte lätt för bilen att optimera sej på t.ex 5000rpm om ingen gasar den dit, men det absolut inget som du nånsin märker.

Tar vi styrsystemet ME7 så ser vi följande, det finns fyra olika villkor för en diagnos

Tripp
Är när alla diagnosfunktioner är genomlöpta.

Körcykel
Börjar 15 sekunder efter motorstart och avslutas när motorn stängs av.

Uppvärmningscykel
Börjar när motorn startas och motortemperaturen är under 40° C och avslutas när motorns temperatur är över 84° C.

Tid
Några diagnoser genomlöps en viss tid efter en speciell händelse ( tex när vagnshastigheten är över 23 km/h).

Emissionsrelaterade diagnosfunktioner

Motorstyrenheten kontrollerar att emissionsrelaterade systemen fungerar. Dessa system kontrolleras genom en diagnosfunktion som genomlöps. I diagnosfunktionen kontrolleras de ingående komponenterna och att själva funktionen i systemet fungerar. När samtliga diagnosfunktioner är genomlöpta kallar man detta en tripp. Tiden för en tripp kan variera beroende på körsätt, men normalt tar det ca 25 minuter vid blandad körning.

Felkodsminne

När motorstyrenheten detekterar ett fel lagras felkoden med kvalificierare och status i enhetens felkodsminne. Vid vissa typer av felkoder ersätts den uteblivna signalen med ett ersättningsvärde för att systemet skall kunna fortsätta att fungera.
Om fel försvinner kommer felkoden att finnas kvar en längre tid i felkodsminnet, men statusen på felkoden ändrar sig.

Tändning av miljölampa

Vid emissionsrelaterade felkoder lagras även när den är satt och en räknare räknas ner för att avgöra när miljölampan skall tändas. Villkoren för tändning av miljölampa varierar beroende på vilken felkod som är satt.
Fel som har diagnostiserats i automatväxellådan kan påverka emissionerna och automatväxellådan kan begära tändning av miljölampa.
#452215
Kom att tänka på att den luftmassemätare jag fått imonterad kanske inte är den rätta... Skulle det kunna ge problemen jag beskriver? Jag har letat på LMMen för att se om jag hittar ngt modellnr, har förstått att det skall sluta på 108 för min bil, men det finns bara en markering "Air Flow" och en "PBT GF30", men den har jag förstått bara talar om att prylen är gjord i plast... Skall försöka åka förbi verkstan i morrn och höra om de har någon avi eller liknande från leverantören, som säger vilken modell den motsvarar (den är inte original). Anledningen till att jag inte ockuperar verkstaden och kräver tillrättning är att den kille som gjort arbetena är på semester och de övriga vill inte ta sig an hans objekt...

En annan sak jag tänkte på var om "förstärkningen av jord" som gjorts har gått snett. Så att jordnivån kanske far upp och ner. Det skulle ju kunna påverka... Slutligen undrar jag om man kan uttala sig om hur tålig motorn och dess komponenter är mot sådan här behandling.. Är det risk att något dyrt går sönder? Idag på em när jag skulle starta bilen så testade jag att inte gasa till precis när den tänt (som jag börjat göra för att den skall hålla sig igång) och när bluddret sedan började gick det nästan inte att hålla igång motorn. Den svarade överhuvudtaget inte på gaspådrag. Jag fick slå av den och starta om för att kunna komma vidare.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]