Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SVENNEV70
Tjenare!

Undrar om det möjligtvis nån som vet vilket tryck det skall vara på kylarlocken till 850:in?

Det står å pyser från expansions kärlet när man stänger av bilen. Det verkar som att kylarlocket inte håller tätt
På mina lock som jag har står det 170kp både på det grå och det gröna locket som jag har testat med.
Trodde först att det var topp packningen som hade gått men det verkar inte så. Har varken vatten i motoroljan, automatlådeoljan, tänstiften blir inte kläggiga eller nått heller så där e det inget vatten heller och inte i kylarvätskan heller. Elementet i bilen läcker inte heller, e torrt i kupén.
När man stannar typ i ett rödljus eller i en korsning så ser man hur det ångar upp under huven där kärlet sitter.
När man letar på nätet så hittar man lock med tryck på 150 kp till 850.
Kan det vara så att det är fel kylarlock med 170kp att det inte öppnar å släpper på trycket i systemet när man stänger av vilket leder till att det läcker ut i kylarlocket?
Det pyser ganska så mycket och det bubblar även i kärlet.
När kylarvätskan försvinner så förrsvinner det bara så mycket som går i kärlet. Det finns fortfarande vätska i slangen från kärlet.
Med dom grå locket förvinner det bara jag har kört 1 mil och sedan stannat.
Med det gröna locket så håller det i ungefär 3-4 dagar innan lämpan för nivån på kylarvätskan tänds och man behöver fylla på.

Ska man testa att byta kärlet och locket till ett helt nytt?

Är jätte tacksam för svar och hjälp!

Mvh Kristoffer
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad visar tempmätaren? Går den upp på rött? Har du kollat att kylfläkten fungerar som den skall?
Du kan eventuellt ha en liten läcka i toppackningen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av SVENNEV70
Ne tempmätaren visar precis som den skall på mitten. Som jag skrev så har jag inga symptom på att topp packningen läcker och dom jag pratat med tror inte på att den läcker.
Kylfläkten skall den gå efter att du stängt av bilen för att hålla tempen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag har för mig att det är normalt att kylfläkten kan gå ett tag efter att motorn stängts av.

För att kontrollera om din tempmätare överensstämmer med verkligheten kan du mäta resistansen i tempgivaren direkt efter att du stängt av motorn efter att du varit ute och kört, motorn skall alltså vara riktigt varmkörd.

Skriv i forumet vad resultatet blev.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av SVENNEV70
okej för på min så har jag inte hört att fläckten har gått en enda gång efter att jag har stängt av bilen.
kan det då vara så att om den inte går att vattnet blir så varmt att det expanderar soppas så att den trycker ur sig vattnet i expansionskärlet så locket inte klarar att hålla tätt? Och sen när vätskan väl kyls ner så har den tryckt ut soppas att det ibte blir nått kvar i kärlet varav att det finns kvar i slangen sen?

ska kolla å mäta på tempgivaren å se vad ohm talet blir...
ibland när man stannar så tycker jag mig se att tempmätaren ökar lite över halv som den står vid normalt men sen när man kör så sänker den sig till normal igen. Är inte det ett täcker på att fläckten inte funkar som den skall?
För å kolla fläckten är det väll bara att köra på 12 v å se om den snurrar eller?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det stämmer att du kan kolla fläkten genom att direktkoppla 12 V, använd lite kraftigare sladdar bara för det går rätt bra med "kräm" till fläkten. Med hänvisning till ditt sista inlägg så är det troligt att tempgivaren eller reläet till fläkten pajat. Det kan även vara så att du har ett kombinerat givare/relä.

Mvh GK
av *pettson*
Den ska inte gå efter det att bilen stängt av, om du inte har AC, då hänger det kvar några sekunder. Det finns ingen termostat i kylaren som kan slå på fläkten. Allt sköts beräknat av styrdonet.
Det är heller inte vanligt överhuvudtaget att kylfläkten går på en 850 på grund av värmen, kylaren är rejält tilltagen i förhållande till hur mycket värme motorn vill växla av. Eftersom den inte har några problem med självkylningen i kylaren så brukar inte fläkten behövas.
Fokusera istället på att nån kan provtrycka ditt system, samt att nån tar kemtest på ditt kylvatten för att se om där är rester av avgaser. Den ska inte trycka ut vatten ur varesej ett 150 eller 17kp lock. Det ska inte bubbla i kärlet.
Det är en myt att en gången blockpackning måste göra att det ryker vitt eller att motorn måste gå dåligt. Det händer då och då att en fin spricka blir i blockpackningen som leder ut avgaser i kylkanalerna. Bilen drar då inte vatten, den trycker bara ut avgaser. Det gör att en cylinder blir lite lite svagare än dom andra, nåt som inte märks på dom flesta långmilade bilarna.
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]