Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
nolimits skrev:De har pissat på sjuka och arbetslösa samt påtalat att några hundralappar mer i månaden för de som har arbete skapar fler arbeten samt har fräckheten att fylla på landet med ännu fler arbetssökande från utlandet när vi redan har en hög arbetslöshet redan i landet.
Puttinuttan ändå... det är ju märkligt att några hundralappar hit eller dit innebär att regeringen "pissar på sjuka och arbetslösa".

Det är inbyggt i det politiska systemet att det växlar makthavare, ibland blått ibland rött. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att med jämna mellanrum kommer någon borgarbracka som Reinfeldt, Bildt eller vem som helst att styra och ändra i regelverken.

Hur resonerar ni då när ni förespråkar det system där staten ska ta hand om alla i händelse av sjukdom & arbetslöshet? Varför tar ni inte ansvar för era liv själva istället? Det är ingen som kan kissa på er då.
Användarvisningsbild
av Bosa
Funk skrev:För mig är det lite förvånande att man inte längre verkar intresserad av ideologierna, utan bara verkar tittar på enstaka frågor eller utifrån rent egenintresse. Håller för övrigt med i Bosa:s betraktelse i hur man beter sig i debatter.
Vad det gäller ROT-avdragen så vill de rödgröna (enligt Mona Sahlin i radion i dag) faktiskt behålla och utveckla/bredda det.

/Thomas
Jag ser inget konstigt med att rösta utifrån den egna personen, jag röstar på det parti som jag tror drabbar mig och mina nära på minsta skadliga sätt. ;)
Såg förresten utfrågningen av de rödgröna på 4:an igår och mycket riktigt har Mona Sahlin gjort en kovändning vad gäller ROT-avdraget, dock tycker jag det börjar kännas lite desperat från deras håll allra helst med Ohlys frieri i TV så snacket om att de vill behålla ROT-avdraget tror jag bara är ett sätt att försöka fiska röster på.

Jag har inget förtroende för Mona Sahlin och gillar henne inte heller, ska jag vara ärlig så tror jag hon är en av orsakerna att de rödgröna ligger till som de gör i opinionsmätningarna (litar för övrigt inte ett dugg på opinionsmätningarna, är ett för litet underlag). Vet att det är fel att skippa ett parti pga dess ledare men hon är ett skäl för mig att inte rösta på sossarna iaf, vill verkligen inte se henne som statsminister.
av llesrof
nolimits skrev:De enda som jag kan tänka mig är värre än detta Alliansparti ifråga om omänsklighet är Nazisterna under Andra Världskriget och Socialdemokraterna.D
Du snackade om att pissa på folk... De har sett nazismen på nära håll och upplevt den tycker nog att det är rätt långt mellan Alliansen, Socialdemokraterna och nazisterna. Ja, nazism ÄR värre än både Alliansen, Socialdemokraterna, det har du rätt i, nazismen är värre än det mesta. Att tillgripa ord som "nazism" för att beskriva hur illa man tycker om Alliansen och Socialdemokraterna är bara löjligt. Jämfört med nazismen och andra totalitära regimer så lirar både Alliansen och Socialdemokraterna i samma lag och är bästa polare med varandra. I bästa fall framstår man bara som obildad när man tillgriper nazismen som måttstock på hur dåliga våra svenska partier är, i värre fall framstår man som rent korkad.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har inte läst igenom hela tråden, bara några inlägg här och där, och det som förvånar mig är att så många tänker så kortsiktigt, på båda sidor om man nu kategoriserar höger och vänster sida!

Som jag ser det kan man rösta på tre sätt:
1. Det som är bäst för en själv
2. Det som är bäst för så många som möjligt
3. Det som är bäst för mänskligheten

På de tre punkterna skulle jag rösta såhär:
1. Efterssom jag inte är sjuk eller arbetslös och vill ha mer pengar i plåmboken så är valet den högra sidan, förslagsvis Moderaterna
2. Efterssom jag tycker att man ska hjälpas åt i samhället så väljer jag här den vänstra sidan, Socialdemokraterna ligger bra till hands alltså..
3. Efterssom det viktigaste för mänskligheten är att vårda Tellus så faller helt klart valet på Miljöpartiet!

Så nu återstår frågan, hur ska jag rösta!? Ingen aning än! Men jag har inget emot att betala skatt, och jag tycker att man ska hjälpas åt och inte vara så ego som många är, osv osv så ligger vänstersidan närmst till hands för mig!
av Lövet
Hur får du det till att vi ska sluta betala skatt bara för att vi inte har en vänsterregering? Vi har fortfarande världens 2a högsta skatter.
Användarvisningsbild
av Variosboy
andreas_lofgren skrev:Hur får du det till att vi ska sluta betala skatt bara för att vi inte har en vänsterregering? Vi har fortfarande världens 2a högsta skatter.
Är det mitt inlägg du syftar på så har jag inte skrivit att vi ska sluta betala skatt.
Att skattesänkningar hör till högersidans mål är ju inget påhitt från min sida.. Så är det ju.
Att vi har ett högt skattetryck stämmer ju bra överens med att vi också har (relativt) bra sjukvård/skola/omsorg kontra de flesta andra länder..

Därmed inte sagt att vi bara ska betala skatter å se glada ut, vi ska se till att pengarna går till rätt saker och på ett kostnadseffektivt sätt!
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Variosboy skrev:Men jag har inget emot att betala skatt, och jag tycker att man ska hjälpas åt och inte vara så ego som många är, osv osv så ligger vänstersidan närmst till hands för mig!
Är det som ett slags straff åt egona?
Dina möjligheter att hjälpa ökar ju med pengar i plånboken annars.
Användarvisningsbild
av Variosboy
torbjorn_75 skrev:
Variosboy skrev:Men jag har inget emot att betala skatt, och jag tycker att man ska hjälpas åt och inte vara så ego som många är, osv osv så ligger vänstersidan närmst till hands för mig!
Är det som ett slags straff åt egona?
Dina möjligheter att hjälpa ökar ju med pengar i plånboken annars.
Tror att mina möjligheter minskar med pengar i plåmboken, för min tro är att om 100 personer betalar 100 kronor i skatt så får man in mer pengar till hjälp än om 100 personer frivilligt får välja om de vill bidra eller inte. Såvida det inte är dom själva som behöver hjälp..

Vad skulle straffet vara? Att ge egona bra vård billigare genom att vi alla hjälps åt att betala osv osv..
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 49
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]