Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av Tomas88
Stupid-Flanders skrev: Du åker ju fortfarande från en svensk flygplats, har förmodligen bokat resan via en svensk resebyrå mm. Kanske är någon annan som får jobba lite extra (tjäna mer pengar = betala mer skatt) för att täcka upp för dig när du är på semester??
Så är det säkert. Men det är ju samma sak med den extra anställda undersköterskan som jag hade som exempel.
Jag tror fortfarande inte att man får in mer skatt utan fastighetsskatten.

KKR skrev: Konstgt resonemang. Skall vi beskattas så hårt att vi inte har mer än livets absoluta nödtorft. Ska vi återupprätta Sovjetmentaliteten?
Är det någon som skrivit detta? I så fall har jag missat det.

Stupid-Flanders skrev:Håller med KKR här.Varför ska inte en människa som tjänar/har mer pengar, alternativt prioriterar annorlunda, ha möjligheten att betala för att få det lite bekvämare när han/hon blir sjuk behöver vård. Är det fel att den personen bor i större hus, har nyare finare bil, kan åka på semester oftare eller har råd att sätta sina barn i privatskola också???
Har jag aldrig sagt. Alla prioriterar ju olika och lägger olika mycket pengar på olika saker.
Jag tycker däremot att det skulle vara fel om tex barn till rika föräldrar kan få bättre skola bara för att just föräldrarna är rika.

Fisch skrev:Jag blev lite nyfiken... finns det någon här som aktivt engagerar sig politiskt?
Beror på vad du menar med engagerar dig. Tycker det är ganska intressant med politik ibland. Men jag är inte medlem i något parti. Har inte ens bestämt hur jag skall rösta än.

sveax skrev:Lyssnade på TV-utfrågningen av Lars Ohly. Hur i herrans namn kan Mona ta med honom i ett samarbete om en regering. Han verkar ju bara vara med om kompromisser för att försöka vara med och bilda regering. Det är mycket som bara är ändring av hans ursprungliga förslag av "taktiska" skäl som han själv har sagt. Om de rödgröna vinner så tror jag inte det tar lång tid innan vi får en regeringskris.
Förstår inte riktigt hur du menar. Skulle man inte kompromissa då eller? Det är väl bättre att få lite att säga till om än att inte få något. Har inte högerpartierna kompromissat om vissa saker eller är de överens om allt? (Ibland verkar det i och för sig som om alla har samma åsikt men jag har ändå svårt att tro detta.)
Användarvisningsbild
av Tomas88
andreas_lofgren skrev: Det går alldeles utmärkt, det är skattekronor som betalar välfärd, inte skatteprocent.
andreas_lofgren skrev:Man sänker INTE skatten mer för de som tjänar mest. Det är ren lögn från vänsterhåll. Sista jobbskatteavdraget ger en skattesänkning på 6%* av betalad skatt för inkomster runt 20.000kr och 3% för de som tjänar 40.000kr. En "höginkomsttagare" får alltså hälften så mycket i skattesänkning.

Att det blir mer i kronor är naturligt eftersom de betalar så ofantligt mycket mer skatt.
Jag är som sagt inte insatt i siffrorna så det vore intressant att se källor när man visar en siffra.

Oavsett om man är höger, vänster eller mitten är det inte lätt att veta vad som är sant. Moderaterna säger att de säker skatten mest för de som tjänar minst och socialdemokraterna säger att Moderaterna sänker mest för de som tjänar mest. Mycket lek med siffror hit och dit.
av Lövet
Tomas88 skrev:
andreas_lofgren skrev: Det går alldeles utmärkt, det är skattekronor som betalar välfärd, inte skatteprocent.
andreas_lofgren skrev:Man sänker INTE skatten mer för de som tjänar mest. Det är ren lögn från vänsterhåll. Sista jobbskatteavdraget ger en skattesänkning på 6%* av betalad skatt för inkomster runt 20.000kr och 3% för de som tjänar 40.000kr. En "höginkomsttagare" får alltså hälften så mycket i skattesänkning.

Att det blir mer i kronor är naturligt eftersom de betalar så ofantligt mycket mer skatt.
Jag är som sagt inte insatt i siffrorna så det vore intressant att se källor när man visar en siffra.

Oavsett om man är höger, vänster eller mitten är det inte lätt att veta vad som är sant. Moderaterna säger att de säker skatten mest för de som tjänar minst och socialdemokraterna säger att Moderaterna sänker mest för de som tjänar mest. Mycket lek med siffror hit och dit.
Då föreslår jag att du läser budgetpropositionen innan du påstår att man sänker skatten mest för höginkomsttagare. Det har jag gjort. Och det stämmer inte alls.
av -=Kotten=-
Inte blir det rödgröns sörjan. Några av deras vallöften:

Höjd alkoholskatt
Höjd tobaksskatt
Höjd bensinskatt
Höjt elpris till följd av höjd skatt på elbolag
Höjd ("återinförd") fastighesskatt
Lars Ohly vill ha ägarskatt på aktier
MP vill ha höjd moms
Försämra relationer med USA genom absurda krav på att de skall stänga alla sina miltärbaser
Höjd bolagsskatt vilket kommer driva på inflation och minska företags utrymme att anställa
Höjd kilometer/transportskatt vilket driver på inflationen
Avskaffat RUT-avdrag för att minska arbetstillfällen i den sektorn
MP vill ha clowner på äldreboenden för att förnedra gammlingar
MP vill legalisera polygami/månggifte
Socialdemokrater vill ta bort bedövning vid ritualslakt (Halal/Kosher) tar någon/några minuter innan djuret dör medan de ser blodet spruta ut på golvet. Hemskt nog att det är tillåtet överhuvudtaget.
Lätta på migrationsregler. Vill alltså ha en kraftigt ökad invandring. Förra året hade vi en invandring på 102 000 personer. Netto 65 000 personer. Helt galet.

Undrar hur ni tänker som ser allt detta som positivt... :roll:
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Tomas88 skrev:Oavsett om man är höger, vänster eller mitten är det inte lätt att veta vad som är sant. Moderaterna säger att de säker skatten mest för de som tjänar minst och socialdemokraterna säger att Moderaterna sänker mest för de som tjänar mest. Mycket lek med siffror hit och dit.
Om socialdemokraterna räknar i kronor och moderaterna räknar i procent så talar ju båda sanning, då kan du lita på bägge.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Tomas88 skrev:Jag tycker däremot att det skulle vara fel om tex barn till rika föräldrar kan få bättre skola bara för att just föräldrarna är rika.
Varför tycker du att det skulle vara fel?
av *pettson*
utan att tillhöra nåt parti eller nån direkt inriktning så...

Höjd alkoholskatt= jaha? sen ökar smugglingen och den sänks igen.. I övrigt är det självvalt att dricka. Det går ju att välja bort.

Höjd tobaksskatt= jaha? sen ökar smugglingen och den sänks igen.. I övrigt är det självvalt att röka. Det går också att välja bort.

Höjd bensinskatt= Det finns INGET parti som inte tänker mjölka den kossan.. vad vi än tycker. Viktigare är vart pengarna ska gå. Även om vi alla betalade vårt koldioxidutsläpp kontant i början av året till nåt miljöhandelsbolag för att göra rätt för oss, så kan vi inte få tillbaka pengarna för den miljöskatt vi betalar på varje liter bensin trots att du redan betalt den skatten en gång. Frågan höjdes för 4 år sedan. Verkar inte som nån tagit det på allvar? Gäller det bensinskatter så får du betala den 1 eller 3 eller 27ggr om du vill. Du får inte tillbaka en spänn sen får det vara vilken regering som helst.

Höjt elpris till följd av höjd skatt på elbolag= Det spelar ju ingen roll, eftersom sittande regering tycker det är mera än okej att stänga kärnkraftverken på vintern för underhåll... Hur var det nu med kilowattpriset i våras? Kändes det bra? Ja just det hos sittande regerning tar man ju bort SKATTER och inför avgifter som är på samma summa eller högre. Alltså slutsumman är plus minus noll. Eller bara minus.

Höjd ("återinförd") fastighesskatt= Min vanliga fastighetsskatt försvann, ersattes med en avgift som dubblade mina utgifter på den punkten. PLUS att man införde en FASTIGHETSSKATT på t.ex min verkstad som är en 120m2 byggnad på fristående tomt (ekonomibyggnader). Nåt som INTE fanns innan valet, då beskattades inte ekonomibyggnader. Alliansen införde fastighetsskatt på ekonomibyggnader.

Lars Ohly vill ha ägarskatt på aktier= Skatten finns redan idag, är det en ny form han söker? inte satt mej in i den frågan

MP vill ha höjd moms= Höjd moms på vad? Det är väl sjukt redan idag. Ta en flaska saft o köp i butiken= 25% moms. Ta samma flaska och be en tjej bära ut den åt dej på uteserveringen. Då blev det resturangmoms på samma flaska. Nej EN moms..då behövs ingen höjning.

Försämra relationer med USA genom absurda krav på att de skall stänga alla sina miltärbaser= Dom kraven har funnits dom senaste 30 åren och är inget nytt under himlen, usa skrattar lika mycket åt oss idag som då.

Höjd bolagsskatt vilket kommer driva på inflation och minska företags utrymme att anställa= Men arbetsgivaravgiften ska sänkas. Bolagsskatten ska inte heller höjas på precis allt. Inte för nåt av det spelar roll med sveriges företagare. INGET kan få dom nöjda. Inget kan få dom att anställa heller verkar det som. Mer om det längre ned.

Höjd kilometer/transportskatt vilket driver på inflationen= Höjd? Kilometerskatt finns väl inte idag? Den avskaffades 1993? Iden med nya kilometerskatten var iallfall att ALLA inklusive utländska åkare ska få betala den. Idag betalar endast svenska åkerier för delar av slitaget och koldioxiden som utlandsåkarna för med sej. Den ska istället finansiera hela det slitage tunga fordon för med sej på vägarna. Det gör att alla delar får ta sin kostnad, inte som det är idag. I Europa har Tyskland, Österrike, Schweiz och nyligen även Tjeckien redan infört kilometerskatt för tunga fordon. Antingen över 3,5 ton eller över 12 ton. I Storbritannien planeras en km-skatt för alla fordon. När man diskuterar kostnaden för dom tunga fordonen så brukar man alltid gnälla över totalkostnaden inklusive bränslepriset med moms. Men sen blir det en tystare sida när faktisk är så att momsen kan kvittas av företag. Jag är inte för att man ska höja skatter om det inte är till nåt. Går däremot skatter till nånting specifikt är jag med. Eftersom våra vägar är i ett urjävligt dåligt skick så måste dom betalas, och dom ska betalas procentuellt av dom som kör ned dom. I övrigt är det ett EU direktiv som används, inget som ett enskilt parti eller nån allians har smidit ihop.
Läs sidan 12 och framåt om detta så ska du se att du inte kan sparka på nåt enskilt parti alls. Du får möjligen förbanna folk för att dom ville vara med i EU: http://www.naturskyddsforeningen.se/upl ... onomin.pdf

Avskaffat RUT-avdrag för att minska arbetstillfällen i den sektorn= Varför ska staten subventionera det ? Hur var det nu? Det går säkert att lösa med privata inbetalningar till nån försäkring för dom som behöver. På så sätt kan man ju styra kvalitet och annat genom att välja sitt privata bolag. Konstigt nog känner jag på mej att folk inte vill bära hela sina kostnader. Det var bara intressant när man kan nyttja nån till 100% och själv betala för betydligt mindre.

MP vill ha clowner på äldreboenden för att förnedra gammlingar= Välkommen till 2010, det kallas FAS3 och finns idag. Det är redan infört redan av sittande regering.

MP vill legalisera polygami/månggifte= Frågan är om det är politik eller om det är religion, är giftemål överhuvudtaget politik eller religion, man slogs om det vid viktorias bröllop, man har inte kommit fram till nåt mej veterligen. Den som vill leva med flera kvinnor gör det redan idag. Ett papper där det står gift, eller ogift, stoppar inte nån från att leva i bigami eller polygami, det stoppar dom inte ens att ta samma efternamn, namnbyte är lagligt hursomhelst. Vad är egentligen rätt ur bibeln? Eller är det moralen vi lever efter? Eller vad regeringen säger? Lever inte folk som dom gör varje dag ändå?

Socialdemokrater vill ta bort bedövning vid ritualslakt (Halal/Kosher) tar någon/några minuter innan djuret dör medan de ser blodet spruta ut på golvet. Hemskt nog att det är tillåtet överhuvudtaget.= Välkommen ut till närmaste bonde, det görs idag som det gjorts i hundratals år, åderlåtning till döden, men det har inte fått nåt fint namn. När tv ser det är det slaktmask,när du går till slakteriet är djuret bedövat av el när du skär halsen av det, om nu elen tog, när grannungarna ser det är det ett snitt i halsen på ladugårdsbacken, är det riktigt bråttom kan det bli en kula från studsaren, inte så noga vart det träffar, inget trevlig alls. Du har inte sagt nåt om kastrering av griskultingar som görs hängandes upponed över staketet utan bedövning? Två snitt i pungen och ett slit med rakbladet bara, två klickar lim/antibiotika, så kasta in kultingen igen? Det är helt okej. Har också gjorts några hundra år. Men ingen verkar reagera över det? Man tog upp det som djurplågeri men det kom inte nånstans. Eller ska vi prata om märkning av djur genom att klippa jack i öronen? Det är inte nåt som bedövas. Vid förlösning av djur används ingen bedövning, det är ju omänskligt i sej, vi har inga regler om fallhöjd och miljö, tänk hur trevligt det är att bli född och falla i pissrännan med dess goa innehåll i ladugården som nyfödd, det efter ett fall på en meter eller mera? Det är ju inte nåt sossar hittat på. Det är nåt INGEN regering velat peta i. Eller ska man säga att det är en allianside för att det fått ske dom senaste 4 åren utan åtgärd trots hundratals anmälningar? Att få djuren att må bättre och bli omhändertagna bättre är nog nåt dom flesta vill. Men ingen gör nåt åt det..

Lätta på migrationsregler. Vill alltså ha en kraftigt ökad invandring. Förra året hade vi en invandring på 102 000 personer. Netto 65 000 personer. Helt galet. = ja helt galet om alla ska gå arbetslösa. En briljant ide om alla har jobb. Som det är idag så skulle ingen få invandra på några hundra år eftersom alla kastar skit på alla och egentligen inte gör nånting åt arbetslösheten. Att döpa om åtgärder gör dom inte bättre och handlingskraftigare. Att ge företagare mer pengar i plånboken fungerar ju tydligen inte heller då dom iallafall väljer att inte anställa. Dom väljer inte ens att anställa när dom FÅR BETALT för att ta emot folk. Inte ens när staten står för 62% av din lönekostnad varje månad väljer företagen att anställa.
av Lövet
Även du pettson borde kunna se skillnaden på 25kr i bensinpris och en höjning på 40 öre.

Gissa vilka partier som står bakom vilket förslag.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jag tycker att Pettsons senaste inlägg är intressant.... & det belyser hyckleriet från politiker håll...oförmågan/oviljan att överhuvudtaget ta tag i frågor/topics som svenska folket anser viktiga.

Personligen så anser jag att judisk/muslimsk slakt är barbarisk & att den skall anpassas till detta århundrade....samtidigt är jag inte så naiv att jag inbillar mig att svenska djur behandlas mycket bättre... slutsats; djur som föds upp för att slaktas som mat skall behandlas värdigt & skall få dö utan dödsångest.....detta oavsett om det är en svensk bonde eller religiösa köttproducenter.

Angående skatt på drivmedel... tja, här är ett lysande exempel på hyckleriet, Alliansen gick på val för 4 år sedan på att man inte skulle höja skatten på just drivmedel & vad gjorde man? Jo, höjde så klart. Anledningen till att man gjorde detta var att man kunde.... svenska politiker kan utan vidare spotta sina väljare i ansiktet då de (politikerna) sitter säkert bakom sitt parti (en av anledningarna till varför vi inte har renodlade personval i Sverige).
Slutsats; Sänk skatterna på drivmedel med hälften !

Ta bort alla j-a "avgifter" & ha endast moms på elpriset..... samt, ta hjälp av fransmännen & bygg det antal kärnkraftverk som behövs för att Sverige skall bli självförsörjande på el.

Fastighetsskatt..... jaha, detta är enkelt... eget ägande skall uppmuntras ... inte straffas !

Alkohol & tobaks skatt.... mycket riktigt Pettson, höga straffskatter på dessa varor gynnar inte staten utan endast de (organiserad brottslighet) som smugglar i större mängder.

USA..... Om det är något land vi skall stå på god fot med så är det USA.... inte som av neurotisk Palme tradition... spotta på USA vid första bästa tillfälle.

Clowner på äldreboende.....jisses :roll: ... du uttryckte dig väl i den frågan Pettson

Invandring/flykting mottagning...... enkelt, Fri invandring ! med förbehåll: Järnkoll på vilka som kommer in i landet & Inte en krona i bidrag ! Vill man komma till Sverige så får man visa att man har ett jobb som väntar på en alternativt att eventuell släkt i Sverige står som garant för den ekonomiska biten. På detta sätt eliminerar man motsättningar mellan de som kommer hit & etniska svenskar då "utlänningarna" inte kostar oss något.

Slutligen: starkt sänkta skatter innebär inte med automatik att hela välfärdssytemet försvinner i sin helhet...MEN, det innebär att mycket högre krav sätts på individen. För politikernas del så innebär det att man vågar säga detta rakt ut....ex; Vi vill sänka skatterna överlag med en tredjedel....detta innebär mer kvar i plånboken & starkare köpkraft för de som arbetar...mindre i bidrag till de som inte arbetar (Ex; inga bidrag alls för de som kan arbeta men som nu slår dank & gnäller på ont i lillfingret eller för de som låtsas vara analfabeter & pga detta uppbringar förtidspension).
av llesrof
Jag tycker att Pettsons senaste inlägg är intressant.... & det belyser hyckleriet från politiker håll...oförmågan/oviljan att överhuvudtaget ta tag i frågor/topics som svenska folket anser viktiga
Är de frågor "svenska folket" tycker är viktiga samma sak som att de faktiskt är de frågor som är viktiga för landet? När vi skulle gå med i EU verkade "svenska folket" engagera sig mer i raka gurkor och snus än i frågor om EMU och gemensamt försvar. Det kanske inte är en ovolja att engagera sig i "svenska folkets" frågor, det kanske handlar om prioritering?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 49
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.