NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ajjax
#441723
Hej. min yttre drivknutsdamask har gått hål på och jag ska byta den. Men hittade ingen som passade min bil (c30 -08) utan köpte en universal. det stog att man skulle dra på den men det går inte. Så jag plocka bort hela drivaxeln men får inte isär yttre drivknut för att få på damasken. hur ska jag göra?

MVH
av ajjax
#442056
Jag har nu efter mycket slit bytit yttre drivknutsdamask och det var mycket pill, men då är jag inte så van att mecka bil. Jag fick ta ut hela drivaxeln och plocka isär den. En kille som jobbat på volvo sa att man skulle slå bort yttre drivknuten men det gick inte hur mycket jag än vågade slå. Så jag plocka bort andra änden på drivaxel och trädde på damasken åt det hållet. Men mycket jobb innan jag kom på det. Nu är det nyfettat och fint på drivaxeln och den går fint efter några mils åkande.

MVH
av VXC70
#442118
man kan ta bort den tror jag. brukar va en låsring man kan behöva trycka ner med mejsel.
man byter inte hela drivaxeln iaf. är ju om man åkt länge med trasig damask så de är slut i knuten.
av ajjax
#443638
ajjax skrev:Hej. min yttre drivknutsdamask har gått hål på och jag ska byta den. Men hittade ingen som passade min bil (c30 -08) utan köpte en universal. det stog att man skulle dra på den men det går inte. Så jag plocka bort hela drivaxeln men får inte isär yttre drivknut för att få på damasken. hur ska jag göra?

MVH
Bara du hittar att köpa en innre drivknutsdamask är det inga problem att byta den själv om du inte har tummen mitt i handen. du behöver bara damasken och sen lite kullagerfett till jobbet, spännband också men det borde följa med. jag kan ge dig en arbetsbeskrivning om du hittar damasken. jag köpte yttre drivknutsdamask på skruvat men vet dock inte om det finns innre där.

MVH
av lindström
#443748
ajjax skrev:
ajjax skrev:Hej. min yttre drivknutsdamask har gått hål på och jag ska byta den. Men hittade ingen som passade min bil (c30 -08) utan köpte en universal. det stog att man skulle dra på den men det går inte. Så jag plocka bort hela drivaxeln men får inte isär yttre drivknut för att få på damasken. hur ska jag göra?

MVH
Bara du hittar att köpa en innre drivknutsdamask är det inga problem att byta den själv om du inte har tummen mitt i handen. du behöver bara damasken och sen lite kullagerfett till jobbet, spännband också men det borde följa med. jag kan ge dig en arbetsbeskrivning om du hittar damasken. jag köpte yttre drivknutsdamask på skruvat men vet dock inte om det finns innre där.

MVH
Gör gärna det!!
av VXC70
#444005
du som bytte utan att få lös rzeppaknuten, har du kört ett tag med trasig damask så vägsalt och grus kommit in så äre ganska slut med den rzeppan snart för grus blir slipmedel i drivknuten. de ska alltid plockas isär och rengöras för att man ska va säker på att man har en fräsch knut efter arbetet.
#1057406
Hur lyckas man att få på den yttre damasken utan att ta isär yttre knuten?[
Om man nu kan dela yttre knuten(vilket inte går på en v50, 2007, 2.0D enligt Heynes), hur gör man, gärna detaljerat, någon som vet? ??:-/
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]