Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
FiddeUBC skrev:Fyllde på med 60liter europadiesel igår på hemvägen, förtidigt o säga om det är någon skillnad i förbrukning i och med att jag har min KCR box inkopplad. Den ska kopplas ur imorron. Dock luktar det klart annorlunda när man startar. Finsk lastbil! :-)-)
Har de fyllt i europadiesel i den vanliga dieselpumpen, eller har de installerat en ny pump? eller tankar man direkt från tankbilen?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
crumpets skrev:Vore dock intressant att se en teknisk förklaring till det om någon satt på det.
Tror det är så här.... I svensk miljödiesel MK1 har man tagit "vanlig" svavelfri europa diesel och "tagit bort"/"crackat sönder" långa och enregirika kolkedjor eftersom de har en förmåga att inte hinna brinna upp till 100% utan istället bildar sotflagor/partiklar.

Det gör att MK1 dieseln får lägre energi-innehåll per liter. Fördelen är mindre partiklar och oförbrända kolväten.

TekVärld körde rullande landsväg med flera bilar i labb och bytte mellan MK1 och Europadiesel och skillanderna varierade visst mellan 2% och 8% i förbrukning beroende på bilmoell, Söker tidningen men har inte hittat den ännu.
När jag tankade så var det i vanliga pumpen, alltså ingen ny pump eller liknande. Det finns säkert kvar lite på mackarna fortfarande eftersom de lär inte ha sålt slut på allt.

När man tittar på dieseln så är den ofärgad, inte gul osv och den ser fetare ut. Jag passade på att tanka dunkar a 20liter också o ta med mig hem så jag har europadiesel att köra på ett tag.
Vid kallstart luktar det den första minuten Tysk långtradare, sen är det ingen skillnad.
Vore lite kul att se förbrukningsskillnaden även inkluderat dieseln som går åt till regenereringen av partikelfiltren, och med att de ju körs igen fortare på "europadiesel".

Inkluderar färddatorn även det i beräkningen på totalförbrukning? Vore kul om nån hade siffror.
crumpets skrev:Vore lite kul att se förbrukningsskillnaden även inkluderat dieseln som går åt till regenereringen av partikelfiltren, och med att de ju körs igen fortare på "europadiesel".

Inkluderar färddatorn även det i beräkningen på totalförbrukning? Vore kul om nån hade siffror.

I.o.f.s inkuderar ju färddatorn även regenereing, men det enda som är intressant är att mäta när man tankar för färddatorn på dieslarna är ju extremt o-exakt.
Tveka inte att ta kontakt med oljebolagen i Sverige. Jag kontaktade Preem med e-post om en annan sak och fick ett utförligt och trevligt svar tillbaka.
Kopplade ur KCR för att få se rätt förbrukning i färddatorn. Jag ligger ca 1dl mindre nu med europadiesel än med MK1. Dock väntar jag på hur ofta den regenererar. Var 60onde mil brukar detta inträffa med MK1 för min del.
FiddeUBC skrev:Kopplade ur KCR för att få se rätt förbrukning i färddatorn. Jag ligger ca 1dl mindre nu med europadiesel än med MK1. Dock väntar jag på hur ofta den regenererar. Var 60onde mil brukar detta inträffa med MK1 för min del.
Lita inte på färddatorn, europadiesel har högre viskosiotet och flödar annorlunda i spridarna vilket påverkar färddatorns visning.

Lyckades för övrigt köra min förra V70 -06 D5 185 hk AWD på 0.44 l/mil över en hel tank, ca 150 mil på 67 liter på europadiesel.

0.44 l/m är lågt för en 4-hjulsdriven V70. Hade nog inte gått på MK1 diesel tror jag.
Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]