NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieseldyret
man trenger IKKE løsne motorfester/flytte motor for å bytte EGR på 2,0D (hvertfall ikke på modeller før 07, etter vet jeg ikke..)

Har selv byttet på min 05, man trenger lang forlenger på skralleverktøy med torx-bit, da den nedre skruen må løsnes fra undersiden av bilen. Lommelykt er ett must!
Om man har sportspakke som jeg har, må man fjerne fjærbenstaget, men ellers er det rimelig kurant å bytte selv.
av dieseldyret
er vel først de nye D2/3/4 som har noen forandring i motorrommet vil jeg tro ja..

Jeg byttet fordi jeg synes den begynte å bli litt "lat", samt at den ikke alltid startet når den var varm. Feilen med startingen var riktignok bare ett spjeld som var kokset fast, men tok da grundigere titt på parameterene på EGR ventilen, og den lukket seg ikke etter 2 minutter tomgang som den skulle, men ble stående i 30% åpen stilling, som resulterte i mindre effekt. Det var i tillegg den originale ventilen som satt der, så vi bytta den istedet for å rense den, så jeg fikk den nye "forsterkede" de selger som bytteenhet. Vips så var bilen i knallform igjen og går som den skal.
av Mkangas
Jag satte en trimmbox som jag hittade på nätet, ska ta o prova koppla bort den igen och så ska jag kolla igenom dom andra grejerna. Tack för alla svar!
av Mkangas
Nu har problemet kommit igen:( men nu orkar den knappt varva över 2400rpm fast trycker jag inn kopplingen varvar den hur bra som helst sen så är det bara ibland felet kommer och den lämnar ingen felkod:(
av dallaboo
Hos mig var det trycksensorn vid partikelfiltret(ingen aning vad det är) felet. Varannan gång eller nåt jag startade bilen gick den i den sega läget. Hade besiktning veckan problemet startade, tack och lov bilen betedde sig normalt när killen provkörde den.
Kostade 1300 att fixa, skulle vara 2300 men det gick på emmisionsgaranti. Kör v50 2.0d -06.
av northv50
dallaboo skrev:Hos mig var det trycksensorn vid partikelfiltret(ingen aning vad det är) felet. Varannan gång eller nåt jag startade bilen gick den i den sega läget. Hade besiktning veckan problemet startade, tack och lov bilen betedde sig normalt när killen provkörde den.
Kostade 1300 att fixa, skulle vara 2300 men det gick på emmisionsgaranti. Kör v50 2.0d -06.

Hade samma symtom i min -07.. bytte trycksensorn och den går som en klocka.. alla Volvo dieslar med partikelfilter verkar ha samma sensor.

Sågade i tu givaren för att undersöka.. en genomskinlig plast hade spruckigt, även kondens i den..
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]