NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvonoob
Hej. Jag verkar ha råkat ut för någonting ovanligt med min S40. Det är så att jag, utan att veta om att handskfacket var låst, försökte öppna den. Jag tog inte alls i hårt men något gick sönder i alla fall.

Handtaget hänger inte löst eller något men det händer ingenting när man drar i handtaget nu. Lyckades få hjälp med att öppna handskfacket (ingrepp bakom luckan där ventilationshålet som leds till dörren finns. Man kunde trycka in "plastpinnen" som höll luckan på plats) men det måste ju fixas så småningom. Förhoppningsvis så är det bara någon plastbit som gått sönder i själva luckan och inte låsmekanismen.

Så min första fråga är, har detta hänt någon annan än mig? Försökte googla men hittade inget. Bara ett fall i USA tror jag. Men han fick ingen hjälp.

Min andra fråga är, kan det vara svårt att byta ut låsmekanismen från min trasiga lucka till en lucka som jag kan t.ex köpa på skroten? Eller är det mycket som kan gå fel?

Tack på förhand!

p.s. bilen är en S40 -06

/Johan
av Volvonoob
Ok tack. Jo det var det jag menade när jag sa att jag skulle köpa en på skroten. Men min fråga var ifall det var något man skulle kunna göra själv. Ifall någon annan har gjort samma ingrepp tidigare som skulle kunna dela med sig lite råd. Men tack i alla fall.
Användarvisningsbild
av Fellow
Jag har bytt mitt handsfack. Sitter 2 eller 3 torx rakt upp i instrumentbrädan. Sen måste du ta bort den lilla plastkåpan bakom mittkonsolen, bara att bända uppifrån med mejsel så släpper den. Men var försiktig och tejpa mejseln med eltejp. Sen sitter det 2 torx inuti när du öppnar luckan och tar ur gummibotten. När du skruvat bort dem så tar du ut insatsen så ska de nog vara 2 torx till därbakom så bort med dem, ur med handsfacket och i med det nya. Koppla loss instegsbelysningen också innan du sliter ut skiten:P
Torx 25 all the way
av Volvonoob
Sweet! Tack så mycket! Men måste inte jag byta låsmekanismen som sitter på? Alltså min lilla silver nyckel låser ju bara upp min handskfack väl? Tror du att de ger bort den nyckeldel som tillhör deras handskfack på bilskroten?
Användarvisningsbild
av Fellow
Volvonoob skrev:Sweet! Tack så mycket! Men måste inte jag byta låsmekanismen som sitter på? Alltså min lilla silver nyckel låser ju bara upp min handskfack väl? Tror du att de ger bort den nyckeldel som tillhör deras handskfack på bilskroten?
Det bör dem göra! Ge dig nycken alltså! För att byta själva låsmekanismen finns bara en lösning. Bryt isär och limma igen.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]